Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne źródła zimna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niekonwencjonalne źródła zimna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>, Barbara Jasińska <barbara.jasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika lub teoria procesów cieplnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
C-2Ukształtowanie umiejętności realizacji zadań obliczeniowych dotyczących zagadnień projektowych i eksploatacyjnych niekonwencjonalnych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
C-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów (m.in.: zagadnienia związane z wyznaczaniem wielkości charakterystycznych dla termoelementu, modułu i agregatu termoelektrycznego, zagadnienia projektowania agregatu termoelektrycznego chłodziarki - dobór modułów termoelektrycznych, wyznaczanie zapotrzebowanego pola powierzchni wymiennika ciepła, wyznaczania parametrów zasilania agregatu itp.; analiza obliczeniowa efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących różne metody ziębienia).28
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
30
wykłady
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna.2
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.3
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.4
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.4
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.2
T-W-6Zasady projektowania TUCH.2
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.3
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.2
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne.2
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska.2
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu.2
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.4
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca: wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C06-6_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urządzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
O_2A_W03, O_2A_W05, O_2A_W02, O_2A_W16, O_2A_W17C-1T-W-11, T-W-6, T-W-12, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C06-6_U01
Potrafi rozwiązywać zadania w zakresie projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
O_2A_U24, O_2A_U11, O_2A_U21, O_2A_U20C-2T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_C06-6_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_2A_K02C-3T-W-11, T-W-6, T-W-12, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C06-6_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urządzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C06-6_U01
Potrafi rozwiązywać zadania w zakresie projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_C06-6_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5Student w zadowalającym stopniu posiada kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
4,0Student posiada prawidłową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
4,5Student posiada pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
5,0Student posiada wyróżniające kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
  3. Filin S., Owsicki A., Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych, ZAPOL, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Dziubek R., Zagadnienia obliczeniowe z chłodnictwa i klimatyzacji, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów (m.in.: zagadnienia związane z wyznaczaniem wielkości charakterystycznych dla termoelementu, modułu i agregatu termoelektrycznego, zagadnienia projektowania agregatu termoelektrycznego chłodziarki - dobór modułów termoelektrycznych, wyznaczanie zapotrzebowanego pola powierzchni wymiennika ciepła, wyznaczania parametrów zasilania agregatu itp.; analiza obliczeniowa efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących różne metody ziębienia).28
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna.2
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.3
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.4
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.4
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.2
T-W-6Zasady projektowania TUCH.2
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.3
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.2
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne.2
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska.2
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu.2
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.4
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.4
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.4
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C06-6_W01Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urządzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W05ma podstawową wiedzę na temat eksploatacji maszyn, obiektów i systemów technicznych, jak również rozumie wpływ właściwej eksploatacji na wydłużenie ich cyklu życia
O_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
O_2A_W17ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
Treści programoweT-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu.
T-W-6Zasady projektowania TUCH.
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna.
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska.
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne.
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna.
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów chłodzenia.
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia.
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C06-6_U01Potrafi rozwiązywać zadania w zakresie projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U24potrafi przeprowadzić analizę termodynamiczną procesów cieplnych, wykonać model cieplny procesu i wykonać obliczenia inżynierskie dotyczące procesów cieplnych
O_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U21potrafi zaprojektować urządzenia i instalacje chłodnicze i klimatyzacyjne wykorzystywane w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności realizacji zadań obliczeniowych dotyczących zagadnień projektowych i eksploatacyjnych niekonwencjonalnych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów (m.in.: zagadnienia związane z wyznaczaniem wielkości charakterystycznych dla termoelementu, modułu i agregatu termoelektrycznego, zagadnienia projektowania agregatu termoelektrycznego chłodziarki - dobór modułów termoelektrycznych, wyznaczanie zapotrzebowanego pola powierzchni wymiennika ciepła, wyznaczania parametrów zasilania agregatu itp.; analiza obliczeniowa efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących różne metody ziębienia).
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_C06-6_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu.
T-W-6Zasady projektowania TUCH.
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna.
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska.
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne.
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna.
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5Student w zadowalającym stopniu posiada kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
4,0Student posiada prawidłową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
4,5Student posiada pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
5,0Student posiada wyróżniające kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.