Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych

Sylabus przedmiotu Mechanika konstrukcji okrętowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika konstrukcji okrętowych
Specjalność Projektowanie i budowa okrętów
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Taczała <Maciej.Taczala@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z matematyki
W-2Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki
W-3Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z mechaniki konstrukcji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami analizy wytrzymałości kadłuba okrętowego oraz stateczności elementów konstrukcyjnych kadłuba.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przeszkolenie BHP - stanowiskowe.1
T-L-2Analiza płyty prostokątnej (różne rodzaje podparcia oraz obciążenia) pod względem wytrzymałościowym.2
T-L-3Analiza tarczy z otworem (koncentracja naprężeń) pod względem wytrzymałościowym.2
T-L-4Analiza paneli usztywnionych (modelowanie przy pomocy elementów płytowych oraz belkowych) pod względem wytrzymałościowym3
T-L-5Analiza paneli usztywnionych (usztywnienia w dwóch kierunkach; przejścia usztywnień) pod względem wytrzymałościowym4
T-L-6Analiza innowacyjnych elementów konstrukcyjnych (paneli sandwich) pod względem wytrzymałościowym4
T-L-7Analiza najważniejszych połączeń fragmentów konstrukcji okrętowych pod względem wytrzymałościowym6
T-L-8Analiza własnego modelu fragmentu konstrukcji okrętowej pod względem wytrzymałościowym6
T-L-9Zaliczenie formy zajęć2
30
wykłady
T-W-1Warunki i obciążenia środowiskowe statków i obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-2Wytrzymałość ogólna kadłuba – zginanie, ścinanie, skręcanie.3
T-W-3Rozkład naprężeń w belce o przekroju cienkościennym.3
T-W-4Teoria płyt cienkich Kirchoffa-Love'a, podstawowe rozwiązania analityczne teorii płyt.2
T-W-5Elementy skończone dla płyt cienkich.3
T-W-6Płyty usztywnione, ortotropia konstrukcyjna, pas współpracujący poszycia, sposoby modelowania płyt usztywnionych.3
T-W-7Wytrzymałość lokalna, naprężenia pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu, koncentracja naprężeń.4
T-W-8Stateczność elementów konstrukcyjnych: płyt i paneli usztywnionych; postacie wyboczenia, metody analizy stateczności.4
T-W-9Modelowanie elementów konstrukcyjnych kadłuba w MES, technika submodellingu.2
T-W-10Problemy wytrzymałościowe różnych typów statków.2
T-W-11Problemy wytrzymałościowe konstrukcji offshore.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie i analiza wyników10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć24
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Udział w egzaminie2
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metody programowane: z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników kolokwiów zaliczeniowych (ćwiczenia laboratoryjne).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-04_W01
ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
O_1A_W18C-1T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-6M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D1-04_U01
potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
O_1A_U12C-1T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-8, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-6M-2, M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-04_W01
ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
2,0nie ma wiedzy w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
3,0ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności.
3,5ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D1-04_U01
potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
2,0nie potrafi dobrać metod i narzędzi do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
3,0potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na podstawowym poziomie trudności
3,5potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na podstawowym średnim trudności
4,0potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na zaawansowanym poziomie trudności
4,5potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na podstawowym średnim trudności, potrafi dokonać analizy wyników.
5,0potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników.

Literatura podstawowa

  1. Rakowski, G., Kasprzyk, Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  2. Hughes, O.,F., Ship Structural Design, The Society of Naval Architects and Marine Engineers, Jersey City, New Jersey, 1988
  3. Bai, Y., Marine Structural Design, Elsevier, Amsterdam, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Gawroński W., Metoda elementów skończonych w dynamice konstrukcji, ARKADY, Warszawa, 1984

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeszkolenie BHP - stanowiskowe.1
T-L-2Analiza płyty prostokątnej (różne rodzaje podparcia oraz obciążenia) pod względem wytrzymałościowym.2
T-L-3Analiza tarczy z otworem (koncentracja naprężeń) pod względem wytrzymałościowym.2
T-L-4Analiza paneli usztywnionych (modelowanie przy pomocy elementów płytowych oraz belkowych) pod względem wytrzymałościowym3
T-L-5Analiza paneli usztywnionych (usztywnienia w dwóch kierunkach; przejścia usztywnień) pod względem wytrzymałościowym4
T-L-6Analiza innowacyjnych elementów konstrukcyjnych (paneli sandwich) pod względem wytrzymałościowym4
T-L-7Analiza najważniejszych połączeń fragmentów konstrukcji okrętowych pod względem wytrzymałościowym6
T-L-8Analiza własnego modelu fragmentu konstrukcji okrętowej pod względem wytrzymałościowym6
T-L-9Zaliczenie formy zajęć2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki i obciążenia środowiskowe statków i obiektów oceanotechnicznych.2
T-W-2Wytrzymałość ogólna kadłuba – zginanie, ścinanie, skręcanie.3
T-W-3Rozkład naprężeń w belce o przekroju cienkościennym.3
T-W-4Teoria płyt cienkich Kirchoffa-Love'a, podstawowe rozwiązania analityczne teorii płyt.2
T-W-5Elementy skończone dla płyt cienkich.3
T-W-6Płyty usztywnione, ortotropia konstrukcyjna, pas współpracujący poszycia, sposoby modelowania płyt usztywnionych.3
T-W-7Wytrzymałość lokalna, naprężenia pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu, koncentracja naprężeń.4
T-W-8Stateczność elementów konstrukcyjnych: płyt i paneli usztywnionych; postacie wyboczenia, metody analizy stateczności.4
T-W-9Modelowanie elementów konstrukcyjnych kadłuba w MES, technika submodellingu.2
T-W-10Problemy wytrzymałościowe różnych typów statków.2
T-W-11Problemy wytrzymałościowe konstrukcji offshore.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Opracowanie i analiza wyników10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć24
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Udział w egzaminie2
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-04_W01ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W18ma wiedzę w zakresie konstrukcji obiektów oceanotechnicznych, metod doboru i optymalizacji elementów konstrukcyjnych oraz analizy ich wytrzymałości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami analizy wytrzymałości kadłuba okrętowego oraz stateczności elementów konstrukcyjnych kadłuba.
Treści programoweT-L-5Analiza paneli usztywnionych (usztywnienia w dwóch kierunkach; przejścia usztywnień) pod względem wytrzymałościowym
T-L-4Analiza paneli usztywnionych (modelowanie przy pomocy elementów płytowych oraz belkowych) pod względem wytrzymałościowym
T-L-6Analiza innowacyjnych elementów konstrukcyjnych (paneli sandwich) pod względem wytrzymałościowym
T-L-7Analiza najważniejszych połączeń fragmentów konstrukcji okrętowych pod względem wytrzymałościowym
T-L-2Analiza płyty prostokątnej (różne rodzaje podparcia oraz obciążenia) pod względem wytrzymałościowym.
T-L-3Analiza tarczy z otworem (koncentracja naprężeń) pod względem wytrzymałościowym.
T-L-8Analiza własnego modelu fragmentu konstrukcji okrętowej pod względem wytrzymałościowym
T-W-8Stateczność elementów konstrukcyjnych: płyt i paneli usztywnionych; postacie wyboczenia, metody analizy stateczności.
T-W-5Elementy skończone dla płyt cienkich.
T-W-2Wytrzymałość ogólna kadłuba – zginanie, ścinanie, skręcanie.
T-W-4Teoria płyt cienkich Kirchoffa-Love'a, podstawowe rozwiązania analityczne teorii płyt.
T-W-7Wytrzymałość lokalna, naprężenia pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu, koncentracja naprężeń.
T-W-9Modelowanie elementów konstrukcyjnych kadłuba w MES, technika submodellingu.
T-W-6Płyty usztywnione, ortotropia konstrukcyjna, pas współpracujący poszycia, sposoby modelowania płyt usztywnionych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
3,0ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do rozwiązania problemów na podstawowym poziomie trudności.
3,5ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0ma wiedzę w zakresie analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D1-04_U01potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U12potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzystać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i metodami analizy wytrzymałości kadłuba okrętowego oraz stateczności elementów konstrukcyjnych kadłuba.
Treści programoweT-L-5Analiza paneli usztywnionych (usztywnienia w dwóch kierunkach; przejścia usztywnień) pod względem wytrzymałościowym
T-L-4Analiza paneli usztywnionych (modelowanie przy pomocy elementów płytowych oraz belkowych) pod względem wytrzymałościowym
T-L-6Analiza innowacyjnych elementów konstrukcyjnych (paneli sandwich) pod względem wytrzymałościowym
T-L-7Analiza najważniejszych połączeń fragmentów konstrukcji okrętowych pod względem wytrzymałościowym
T-L-2Analiza płyty prostokątnej (różne rodzaje podparcia oraz obciążenia) pod względem wytrzymałościowym.
T-L-3Analiza tarczy z otworem (koncentracja naprężeń) pod względem wytrzymałościowym.
T-L-8Analiza własnego modelu fragmentu konstrukcji okrętowej pod względem wytrzymałościowym
T-W-8Stateczność elementów konstrukcyjnych: płyt i paneli usztywnionych; postacie wyboczenia, metody analizy stateczności.
T-W-5Elementy skończone dla płyt cienkich.
T-W-2Wytrzymałość ogólna kadłuba – zginanie, ścinanie, skręcanie.
T-W-4Teoria płyt cienkich Kirchoffa-Love'a, podstawowe rozwiązania analityczne teorii płyt.
T-W-7Wytrzymałość lokalna, naprężenia pierwszego, drugiego i trzeciego rzędu, koncentracja naprężeń.
T-W-9Modelowanie elementów konstrukcyjnych kadłuba w MES, technika submodellingu.
T-W-6Płyty usztywnione, ortotropia konstrukcyjna, pas współpracujący poszycia, sposoby modelowania płyt usztywnionych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników pracy zaliczeniowej (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dobrać metod i narzędzi do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych
3,0potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na podstawowym poziomie trudności
3,5potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na podstawowym średnim trudności
4,0potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na zaawansowanym poziomie trudności
4,5potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na podstawowym średnim trudności, potrafi dokonać analizy wyników.
5,0potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zagadnień analizy wytrzymałości obiektów oceanotechnicznych na zaawansowanym poziomie trudności, potrafi dokonać analizy wyników.