Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania statków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie projektowania statków | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa okrętów | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Sugalski <Karol.Sugalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu przedmiotów kształcenia podstawowego i kierunkowego ze szczególnym uwzględnieniem teorii okrętu oraz projektowania i konstrukcji okrętów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami numerycznymi i programami komputerowymi stosowanymi w analizach hydrodynamicznych okrętów oraz z programami komputerowymi i systemami programów stosowanych w projektowaniu wstępnym okrętów i obiektów oceanotechnicznych oraz w projektach technicznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania programów KOiPSM dla analiz hydrodynamicznych i dla generowania wariantów statków oraz rozwiązywania zadań praktycznych przy użyciu systemów MAXSURF, FREESHIP i TRIBON. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie programów KOiPSM dla analiz hydrodynamicznych. | 8 |
T-L-2 | Stosowanie programów KOiPSM dla generowania wariantów statków. | 8 |
T-L-3 | Ćwiczenia i zadania praktyczne przy użyciu systemów MAXSURF, FREESHIP i TRIBON. | 10 |
T-L-4 | Zaliczenie. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody numeryczne i programy komputerowe stosowane w analizach hydrodynamicznych okrętów. | 10 |
T-W-2 | Programy komputerowe i systemy programów stosowane w projektowaniu wstępnym okrętów i obiektów oceanotechnicznych oraz w projektach technicznych - w tym programy (modele projektowe) dla generowania wariantów rozwiązań projektowych. | 18 |
T-W-3 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie prac kontrolnych i sprawozdań. | 14 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i analiza wykorzystywanych programów. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Metody programowane z wykorzystaniem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-03_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować metody numeryczne i programy komputerowe stosowane w analizach hydrodynamicznych okrętów oraz programy komputerowe i systemy programów stosowane w projektowaniu wstępnym okrętów i obiektów oceanotechnicznych oraz w projektach technicznych. | O_1A_W15, O_1A_W22, O_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-03_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykorzystania programów KOiPSM dla analiz hydrodynamicznych i dla generowania wariantów statków oraz rozwiązywania zadań praktycznych przy użyciu systemów MAXSURF, FREESHIP i TRIBON. | O_1A_U04, O_1A_U06, O_1A_U09, O_1A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-03_K01 Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | O_1A_K04, O_1A_K08 | — | — | C-1 | T-L-3, T-W-2, T-W-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-03_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi zdefiniować i scharakteryzować metody numeryczne i programy komputerowe stosowane w analizach hydrodynamicznych okrętów oraz programy komputerowe i systemy programów stosowane w projektowaniu wstępnym okrętów i obiektów oceanotechnicznych oraz w projektach technicznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-03_U01 Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykorzystania programów KOiPSM dla analiz hydrodynamicznych i dla generowania wariantów statków oraz rozwiązywania zadań praktycznych przy użyciu systemów MAXSURF, FREESHIP i TRIBON. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykorzystać programów komputerowych i przeprowadzić obliczeń i analiz oraz przygotować prac kontrolnych, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz |
3,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wykorzystać programy komputerowe i przeprowadzić obliczenia i analizy oraz przygotować prace kontrolne, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-03_K01 Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym ich wpływ na środowisko oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie rozumie społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
3,0 | Student ma podstawową świadomość o społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje; ponadto potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- KOiPSM, Opracowania własne KOiPSM, KOiPSM, Szczecin, 2011