Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Podstawy oceanotechniki 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy oceanotechniki 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z matematyki i z fizyki z zakresu szkoły średniej. |
W-2 | Wiadomości z podstaw oceanotechniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólną budową i zastosowaniem układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównymi zagrożeniami i metodami zabezpieczeń występującymi w oceanotechnice. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Układy napędowe statków. Siłownie okrętowe i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych. | 3 |
T-W-2 | Instalacje siłowni okrętowych - rodzaje, przeznaczenie i ogólna budowa. | 2 |
T-W-3 | Ogólna charakterystyka głównych zespołów napędowych i systemów pomocniczych. | 2 |
T-W-4 | Etapy projektowania układu napędowego statku i elektrowni okrętowej. | 2 |
T-W-5 | Instalacje ogólnookrętowe. | 2 |
T-W-6 | Podstawy bezpieczeństwa obiektów oceanotechnicznych. Charakterystyka głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń. | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i wykład problemowy. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
M-3 | Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C02_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości układów napędowych statków, siłowni okrętowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz etapy ich projektowania i eksploatacji, jak również scharakteryzować zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice. | O_1A_W16, O_1A_W21, O_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C02_U01 Student posiada umiejętności identyfikacji i analizy budowy i zastosowania układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń występujących w oceanotechnice. | O_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_C02_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące ryzyka związanego z układami napędowymi obiektów oceanotechnicznych. | O_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C02_W01 Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić rodzaje, ogólną budowę i właściwości układów napędowych statków, siłowni okrętowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz etapy ich projektowania i eksploatacji, jak również scharakteryzować zagrożenia i metody zabezpieczeń występujące w oceanotechnice. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko | |
5,0 | Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C02_U01 Student posiada umiejętności identyfikacji i analizy budowy i zastosowania układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz instalacji ogólnookrętowych, jak również głównych zagrożeń i metod zabezpieczeń występujących w oceanotechnice. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń |
3,0 | Student potrafi dokonać prostej identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń | |
3,5 | Student potrafi dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać ich oceny | |
4,0 | Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny | |
4,5 | Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student potrafi w pełni dokonać identyfikacji elementów układów napędowych i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych oraz zagrożeń i metod zabezpieczeń, jak również potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_C02_K01 Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny i wyrażać własne opinie dotyczące ryzyka związanego z układami napędowymi obiektów oceanotechnicznych. | 2,0 | Student nie rozumie zagrożeń bezpieczeństwa występujących w oceanotechnice, w szczególności dotyczących układów napędowych i systemów energetycznych |
3,0 | Student rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych | |
3,5 | Student ma świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać ich oceny | |
4,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny | |
4,5 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość i rozumie zagrożenia bezpieczeństwa występujące w oceanotechnice, w szczególności dotyczące układów napędowych i systemów energetycznych, oraz potrafi dokonać krytycznej ich oceny; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1998
- Chądzyński W., Podstawy oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
- Wojnowski W., Okrętowe siłownie spalinowe - część I-III, Wydawnictwo Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni, Gdynia, 1992
Literatura dodatkowa
- Balcerski A., Siłownie okrętowe - Podstawy termodynamiki, silniki i napędy główne, urządzenia pomocnicze, instalacje, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
- Herdzik J., Poradnik motorzysty okrętowego, Trademar, Gdynia, 2007
- Mazurkiewicz B., Encyklopedia inżynierii morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2009
- Thierry M., Projektowanie obiektów oceanotechniki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1986