Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Paliwa i oleje smarowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Paliwa i oleje smarowe
Specjalność Budowa i eksploatacja siłowni okrętowych
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość doboru, oceny technicznej i eksploatacji paliw i olejów smarowych wykorzystywanych w układach funkcjonalnych obiektów oceanotechnicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wiadomości wstępne dotyczące zajęć laboratoryjnych, zakres, zasady bezpieczeństwa zajęć laboratoryjnych i BHP, sposoby sporządzanie sprawozdań, sposoby oceny2
T-L-2Pomiar gęstości produktów ropiopochodnych2
T-L-3Pomiar lepkości produktów ropopochodnych2
T-L-4Pomiar temperatury zapłonu produktów ropopochodnych2
T-L-5Kalkulacja ilości paliwa przyjmowanego na statek z wykorzystaniem programu Bunker Master (DNV)2
T-L-6Operacje bunkrowania paliw i olejów smarowych na statek ( symulator siłowni okrętowych)4
T-L-7Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Ogólna charakterystyka produktów ropopochodnych wykorzystywanych na obiektach oceanotechnicznych, pochodzenie, skład i klasyfikacja2
T-W-2Klasyfikacja paliw, normy paliwowe obowiązujące na międzynarodowym rynku żeglugowym1
T-W-3Parametry fizykochemiczne paliw i sposoby ich określania2
T-W-4Klasyfikacja olejów smarowych1
T-W-5Parametry fizykochemiczne olejów smarowych i sposoby ich określania2
T-W-6Procesy starzenia się olejów smarowych w silnikach spalinowych i sposoby ich ograniczania2
T-W-7Podsumowanie wiadomości, zaliczenie przedmiotu1
T-W-8Prezentacja wiadomości dotyczących wybranych paliw i olejów smarowych4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie instrukcji6
A-L-3Archiwizacja i opracowanie wyników badań laboratoryjnych4
A-L-4Zaliczenie zajęć1
26
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury fachowej ( czasopisma, internet)3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
A-W-4Przygotowanie prezentacji dotyczących wybranych paliw i olejów smarowych5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
M-2Zajęcia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowanie studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
S-3Ocena formująca: Na podstawie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, zaliczenie ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-02_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną wiedzę dotyczącą paliw okrętowych
O_1A_W21, O_1A_W14C-1T-W-6, T-W-2, T-W-4M-1S-1, S-2
O_1A_D2-02_W02
Student ma uporządkowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą doboru i eksploatacji olejów smarowych
O_1A_W16, O_1A_W21, O_1A_W14C-1T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-02_U01
Student potrafi ocenić, na podstawie parametrów fizykochemicznych przydatność paliw i olejów smarowych do zasilania i smarowania urządzę wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
O_1A_U03, O_1A_U11C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5M-1S-1, S-2
O_1A_D2-02_U02
Student potrafi oceniść jakość paliwa i oleju będącego w eksploatacji
O_1A_U11C-1T-W-6, T-W-3, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_D2-02_K01
Student potrafi określić i ziterpretować właściwości paliw i olejów smarowych i ich wpływ na zanieczyszczenie środowiska naturalnego
O_1A_K02, O_1A_K08C-1T-W-3, T-W-5M-1S-1, S-2
O_1A_D2-02_K02
Student potrafi określić warunki ograniczające wpływ paliw i olejów smarowych na środowisko naturalne
O_1A_K08, O_1A_K07C-1T-W-3, T-W-5M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-02_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną wiedzę dotyczącą paliw okrętowych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
O_1A_D2-02_W02
Student ma uporządkowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą doboru i eksploatacji olejów smarowych
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-02_U01
Student potrafi ocenić, na podstawie parametrów fizykochemicznych przydatność paliw i olejów smarowych do zasilania i smarowania urządzę wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym
O_1A_D2-02_U02
Student potrafi oceniść jakość paliwa i oleju będącego w eksploatacji
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_D2-02_K01
Student potrafi określić i ziterpretować właściwości paliw i olejów smarowych i ich wpływ na zanieczyszczenie środowiska naturalnego
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli
O_1A_D2-02_K02
Student potrafi określić warunki ograniczające wpływ paliw i olejów smarowych na środowisko naturalne
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli

Literatura podstawowa

  1. Urbański P., Paliwa i smary, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1997
  2. Dudek J., Oleje smarowe, MET PRESS, Gdańsk, 1995, 1
  3. MARINETEK; The SINTEF Group, Fuel oil handbook, Norwegian Marine Technology Reaearch Institute, Trondheim, 1990, 1
  4. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej -, Paliwa płynne i produkty smarowe w gospodarce morskiej, Centrum Szkolenia EXPLONAFT, 1999

Literatura dodatkowa

  1. DNV Petroleum Services, Marine Fuel Management from the World Leaders, DNV, 1995, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wiadomości wstępne dotyczące zajęć laboratoryjnych, zakres, zasady bezpieczeństwa zajęć laboratoryjnych i BHP, sposoby sporządzanie sprawozdań, sposoby oceny2
T-L-2Pomiar gęstości produktów ropiopochodnych2
T-L-3Pomiar lepkości produktów ropopochodnych2
T-L-4Pomiar temperatury zapłonu produktów ropopochodnych2
T-L-5Kalkulacja ilości paliwa przyjmowanego na statek z wykorzystaniem programu Bunker Master (DNV)2
T-L-6Operacje bunkrowania paliw i olejów smarowych na statek ( symulator siłowni okrętowych)4
T-L-7Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólna charakterystyka produktów ropopochodnych wykorzystywanych na obiektach oceanotechnicznych, pochodzenie, skład i klasyfikacja2
T-W-2Klasyfikacja paliw, normy paliwowe obowiązujące na międzynarodowym rynku żeglugowym1
T-W-3Parametry fizykochemiczne paliw i sposoby ich określania2
T-W-4Klasyfikacja olejów smarowych1
T-W-5Parametry fizykochemiczne olejów smarowych i sposoby ich określania2
T-W-6Procesy starzenia się olejów smarowych w silnikach spalinowych i sposoby ich ograniczania2
T-W-7Podsumowanie wiadomości, zaliczenie przedmiotu1
T-W-8Prezentacja wiadomości dotyczących wybranych paliw i olejów smarowych4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie instrukcji6
A-L-3Archiwizacja i opracowanie wyników badań laboratoryjnych4
A-L-4Zaliczenie zajęć1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury fachowej ( czasopisma, internet)3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
A-W-4Przygotowanie prezentacji dotyczących wybranych paliw i olejów smarowych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-02_W01Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną wiedzę dotyczącą paliw okrętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Cel przedmiotuC-1Znajomość doboru, oceny technicznej i eksploatacji paliw i olejów smarowych wykorzystywanych w układach funkcjonalnych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-6Procesy starzenia się olejów smarowych w silnikach spalinowych i sposoby ich ograniczania
T-W-2Klasyfikacja paliw, normy paliwowe obowiązujące na międzynarodowym rynku żeglugowym
T-W-4Klasyfikacja olejów smarowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowanie studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-02_W02Student ma uporządkowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą doboru i eksploatacji olejów smarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W16ma wiedzę w zakresie rodzajów napędów obiektów oceanotechnicznych, układów przeniesienia napędu, budowy siłowni okrętowych
O_1A_W21ma wiedzę w zakresie życia, eksploatacji, logistyki i diagnostyki systemów oceanotechnicznych
O_1A_W14ma wiedzę w zakresie rodzajów, budowy i funkcji obiektów oceanotechnicznych oraz związanych z nimi problemów projektowych i eksploatacyjnych
Cel przedmiotuC-1Znajomość doboru, oceny technicznej i eksploatacji paliw i olejów smarowych wykorzystywanych w układach funkcjonalnych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-6Procesy starzenia się olejów smarowych w silnikach spalinowych i sposoby ich ograniczania
T-W-3Parametry fizykochemiczne paliw i sposoby ich określania
T-W-2Klasyfikacja paliw, normy paliwowe obowiązujące na międzynarodowym rynku żeglugowym
T-W-5Parametry fizykochemiczne olejów smarowych i sposoby ich określania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowanie studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia
4,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia
4,5Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet)
5,0Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturow ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-02_U01Student potrafi ocenić, na podstawie parametrów fizykochemicznych przydatność paliw i olejów smarowych do zasilania i smarowania urządzę wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U03ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania nowych metod projektowania i budowy urządzeń oceanotechnicznych
O_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
Cel przedmiotuC-1Znajomość doboru, oceny technicznej i eksploatacji paliw i olejów smarowych wykorzystywanych w układach funkcjonalnych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-6Procesy starzenia się olejów smarowych w silnikach spalinowych i sposoby ich ograniczania
T-W-3Parametry fizykochemiczne paliw i sposoby ich określania
T-W-5Parametry fizykochemiczne olejów smarowych i sposoby ich określania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowanie studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-02_U02Student potrafi oceniść jakość paliwa i oleju będącego w eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U11potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i określić możliwości ich zastosowania
Cel przedmiotuC-1Znajomość doboru, oceny technicznej i eksploatacji paliw i olejów smarowych wykorzystywanych w układach funkcjonalnych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-6Procesy starzenia się olejów smarowych w silnikach spalinowych i sposoby ich ograniczania
T-W-3Parametry fizykochemiczne paliw i sposoby ich określania
T-W-5Parametry fizykochemiczne olejów smarowych i sposoby ich określania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowanie studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań
5,0Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-02_K01Student potrafi określić i ziterpretować właściwości paliw i olejów smarowych i ich wpływ na zanieczyszczenie środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Cel przedmiotuC-1Znajomość doboru, oceny technicznej i eksploatacji paliw i olejów smarowych wykorzystywanych w układach funkcjonalnych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-3Parametry fizykochemiczne paliw i sposoby ich określania
T-W-5Parametry fizykochemiczne olejów smarowych i sposoby ich określania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowanie studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_D2-02_K02Student potrafi określić warunki ograniczające wpływ paliw i olejów smarowych na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Cel przedmiotuC-1Znajomość doboru, oceny technicznej i eksploatacji paliw i olejów smarowych wykorzystywanych w układach funkcjonalnych obiektów oceanotechnicznych
Treści programoweT-W-3Parametry fizykochemiczne paliw i sposoby ich określania
T-W-5Parametry fizykochemiczne olejów smarowych i sposoby ich określania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - wynikająca z zaangażowanie studenta w trakcie trwania zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli