Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Sylabus przedmiotu Środki transportu wodnego paliw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środki transportu wodnego paliw | ||
Specjalność | Transport paliw | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Bortnowska <Monika.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 33 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka |
W-2 | Matematyka |
W-3 | Własności paliw. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie środków transportu wodnego paliw w zakresie niezbędnym do podjęcia pracy w przedsiębiorstwie transportowym. |
C-2 | Nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu własności przewożonych paliw oraz ich bezpieczeństwa w środowisku morskim. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady i zadania zgodne z tematyką prowadzonych wykładów | 12 |
T-A-2 | Kolokwium 1 | 1 |
T-A-3 | Kolokwium 2 | 1 |
T-A-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenie charakterystyk geometrycznych kadłuba statku, wykonanie obliczeń masy i współrzędnych środka masy dla ładowni i zbiorników, obliczenia poziomu zapełnienia zbiorników (wykorzystując tablice skalowania), sprawdzenie stateczności (wpływ swobodnych powierzchni cieczy), obliczenia własności oporowo-napędowych, wykonanie obliczeń związanych z transportem określonego rodzaju paliwa (obl. jego masy, sondowanie zbiorników). | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja statków transportowych, krótka historia żeglugi. Podstawowe pojęcia dotyczące statków transportowych. Przegląd typów statków transportowych, szczególnie do przewozu transportu paliw - przykłady rozwiązań. | 5 |
T-W-2 | Geometria kadłuba statku. Podział funkcjonalno-przestrzenny i wyposażenie statków. Charakterystyki eksploatacyjne jednostek pływających. Konwencje międzynarodowe i przepisy klasyfikacyjne. | 5 |
T-W-3 | Bezpieczeństwo statku na morzu. Zagadnienia pływalności i zrównoważenia statku, stateczność początkowa oraz stateczność awaryjna. | 5 |
T-W-4 | Zagadnienia oporowo-napędowe jednostki pływającej, składniki oporu statku, napęd główny statku, współpraca układu: kadłub-silnik –śruba. | 5 |
T-W-5 | Charakterystyka rodzajów transportu paliw. Transport paliw, a zagadnienia bezpieczeństwa w środowisku morskim. | 4 |
T-W-6 | Pomiary i przyrządy pomiarowe (sondowanie zbiorników, skalowanie zbiorników). Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność obiektu pływającego. | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 5 |
A-A-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie zadań projektowych | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej | 5 |
A-P-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: Wykład problemowy, informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Metody praktyczne: metoda projektów |
M-3 | Metody programowe: z użyciem komputera |
M-4 | Metody praktyczne: cwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wykonanego projektu (zajęcia projektowe) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzian ustny / odpytywanie na zjęciach /kolokwia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-15-3_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych. | TR_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-15-3_U01 Student potrafi wykorzystac w zagadnieniach inżynierskich metody analityczne, integrowac wiedzę z zakresu środków transportu wodnego paliw oraz umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania obiektu czy urządzenia. Potrafi także opracować specyfikację projektową pływajacej jednostki transporyjącej paliwo. | TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U17 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-15-3_K01 Ma świadomość ważności i wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem środków transportu wodnego paliw na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie. | TR_2A_K04, TR_2A_K07, TR_2A_K02 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-15-3_W01 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia uwarunkowań prawnych, środowiskowych i innych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje powierzchowną wiedzę z brakami w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-15-3_U01 Student potrafi wykorzystac w zagadnieniach inżynierskich metody analityczne, integrowac wiedzę z zakresu środków transportu wodnego paliw oraz umie dokonać krytycznej analizy sposobu działania obiektu czy urządzenia. Potrafi także opracować specyfikację projektową pływajacej jednostki transporyjącej paliwo. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje powierzchowne umiejętności z brakami w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje umiejętności na dobrym poziomie w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje umiejętności na poziomie zaawansowanym i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje umiejętności na najwyższym poziomie zaawansowania i poprawnie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia oraz potrafi zaproponowac pewne modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-15-3_K01 Ma świadomość ważności i wpływu działalności inżynierskiej związanej z wykorzystaniem środków transportu wodnego paliw na społeczeństwo oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje i realizowane zadania, także podczas działań w grupie. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych, nie ma świadomości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elemantarnym i z pewnymi brakami. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje na dobrym poziomie kompetencje społeczne, ma świadomośc swojej roli społecznej. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne na poziomie zaawansowanym, ma świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne na najwyższym poziomie, ma pełną świadomośc swojej roli, wykazuje się wrażliwością i odpowiedzialnością. |
Literatura podstawowa
- Molenda J., Gaz ziemny. Paliwo i surowiec, WNT, Warszawa, 1996
- Więckiewicz W., Zarys budowy statków morskich, Wyd. WSM, Gdynia, 1998
- Wiewióra A., Wesołek Z. Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Wydawnictwo TRADEMAR, Gdynia, 2007
- J. K. Włodarski J.K., Bezpieczeństwo operacji ładunkowych na zbiornikowcach, Wydawnictwo WSM, Gdynia, 2001
- Przepisy klasyfikacyjne i konwencje międzynarodowe.