Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności
Sylabus przedmiotu Rurociągi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rurociągi | ||
Specjalność | Transport paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 31 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Własności paliw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiadomości teoretycznych i użytkowychi z zakresu budowy, dopuszczenia do eksploatacji, montażu i kontroli rurociągów transportu paliw. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Uwarunkowania formalno - prawne związane z budową rurociągów transportu paliw | 2 |
T-A-2 | Ocena jakości spoin ( połączenia spawane, połączenia zgrzewane) | 4 |
T-A-3 | Zgrzewanie rurociągów z tworzyw sztucznych ( ćwiczenia praktyczne) | 4 |
T-A-4 | Wody gruntowe a eksploatacja obiektów inżynierskich ( rurociągi) | 2 |
T-A-5 | Oddziaływanie ruchu drogowego na rurociąg | 2 |
T-A-6 | Prezentacje przygotowywane przez studentów na wybrane tematy związane z budową rurociągów | 6 |
T-A-7 | Rury stalowe | 2 |
T-A-8 | Połączenia gwintowe rurociągów | 2 |
T-A-9 | Analiza projektu gazociągu DN 350 | 4 |
T-A-10 | Podsumowanie - kolokwium sprawdzające | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problemy techniczne i prawne dotyczące budowy gazociągów | 4 |
T-W-2 | Wielkie rury - prezentacja problemów związanych z realizacąi rurociągów dalekiego zasięgu | 2 |
T-W-3 | Elementy konstrukcyjne rurociągów | 6 |
T-W-4 | Materiały i technologie antykorozyjnego zabezpieczenia rurociągów | 4 |
T-W-5 | Metody stosowane przy budowie oraz modyfikacji rurociągów w środowisku wodnym | 2 |
T-W-6 | Antykorozyjne izolacje poliuretanowe | 2 |
T-W-7 | Rurociągi z tworzyw sztucznych | 4 |
T-W-8 | Metody bezwykopowe prowadzenia rurociągów | 2 |
T-W-9 | Próby specjalne kontroli rurociągów | 2 |
T-W-10 | Podsumowanie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udziałw zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie prasy fachowej i informacji zamieszczonych w internecie | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzamniu i udział w egzaminie | 4 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy z wykorzystaniem materiałów audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena formująca: Egzamin ustny |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwiu sprawdzające - końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-13-1_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i sposobów układania rurociągów magistralnych, stalowych i z tworzyw sztucznych przeznaczonych do transportu paliw. | TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-13-1_U01 Student potrafi zinterpretować i scharakteryzować problemy techniczne związane z budową i układaniem rurociągów magistralnych transportu paliw | TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D3-13-1_K01 Student potrafi określić zakres i możliwość ingerencji człowieka w środowisko naturalne związanej z budową rurociągów magistralnych transportu paliw | TR_2A_K07, TR_2A_K08, TR_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-13-1_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i sposobów układania rurociągów magistralnych, stalowych i z tworzyw sztucznych przeznaczonych do transportu paliw. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-13-1_U01 Student potrafi zinterpretować i scharakteryzować problemy techniczne związane z budową i układaniem rurociągów magistralnych transportu paliw | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D3-13-1_K01 Student potrafi określić zakres i możliwość ingerencji człowieka w środowisko naturalne związanej z budową rurociągów magistralnych transportu paliw | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Michałowski W., Trzop S., Rurociągi dalekiego zasięgu, Ossolineum, Warszawa, 2005
- Adamiec P., Wytwarzanie rur i rurociągów do transportu paliw ciekłych i gazowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1995
- MagdaW., Rurociągi podmorskie, WNT, Warszawa, 2004
- Szarejko T., Poradnik instalatora rurociągów okrętowych, Wydawnictwo Morskie., Gdańsk, 1985
Literatura dodatkowa
- Perepczko A., Podsiadło A., Elementy rurociągów okrętowychWyższa, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1989