Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Metody matematyczne w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody matematyczne w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka: rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność formułowania i rozwiązywania problemów spotykanych w transporcie z wykorzystaniem wybranych metod matematycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sformułowanie przykładów problemów decyzyjnych w transporcie. | 6 |
T-A-2 | Rozwiązanie sformułowanych problemów wybraną metodą. | 6 |
T-A-3 | Dyskusja wyników. Sformułowanie wniosków. | 2 |
T-A-4 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe wspomagania decyzji: pojęcie decyzji, proces decyzyjny i wybór działania, pojęcie wariantu decyzyjnego, atrybutu i kryterium, model analityczny i symboliczny, rola analityka i decydenta. | 2 |
T-W-2 | Fazy procesu wspomagania decyzji; formułowanie problemów decyzyjnych jako problemów programowania matematycznego. | 2 |
T-W-3 | Analiza systemowa w procesie decyzyjnym (pojęcie systemu, wielkości wejściowe i wyjściowe systemu, systemy odosobnione względnie i bezwzględnie, idealizacja systemu jako systemu względnie odosobnionego, ograniczenia w transporcie i systemy z ograniczeniami). | 2 |
T-W-4 | Metody podejmowania decyzji z wykorzystaniem technik komputerowych (podstawowe problemy optymalizacji, matematyczne podstawy teorii optymalizacji, systematyka i przegląd zadań optymalizacji, sformułowanie zadania optymalizacji w transporcie, systematyka i przegląd metod optymalizacji). | 4 |
T-W-5 | Elementy teorii gier (gry jako procesy o określonych zbiorach strategii postępowania uczestników, gry dwu- lub n-osobowe, gry kooperatywne i niekooperatywne, gry o niekompletnej informacji, pojęcie tzw. sumy gry). | 4 |
T-W-6 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
A-A-2 | Samodzielne opracowanie problemów zadanych w trakcie zajęć audytoryjnych. | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń i prac wykonanych samodzielnie przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_B02_W01 Absolwent ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki przydatną do opisu problemów transportowych. | TR_2A_W01 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
TR_2A_B02_W02 Absolwent ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | TR_2A_W08 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_B02_U01 Absolwent potrafi wykorzystać metody matematyczne do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. | TR_2A_U08, TR_2A_U16, TR_2A_U10, TR_2A_U15 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_B02_K01 Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | TR_2A_K05 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_B02_W01 Absolwent ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki przydatną do opisu problemów transportowych. | 2,0 | Absolwent nie przyswoił zadowalająco wiedzy w zakresie wybranych działów matematyki przydatną do opisu problemów transportowych. |
3,0 | Absolwent przyswoił na minimalnym akceptowalnym poziomie przekazaną w trakcie zajęć rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki przydatną do opisu problemów transportowych. | |
3,5 | Absolwent przyswoił zadowalająco ale ze znacznymi błędami przekazaną w trakcie zajęć rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki przydatną do opisu problemów transportowych. | |
4,0 | Absolwent przyswoił dobrze, z szeregiem zauważalnych błędów, przekazaną w trakcie zajęć rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki przydatną do opisu problemów transportowych. | |
4,5 | Absolwent przyswoił powyżej średniego standardu z pewnymi błędami przekazaną w trakcie zajęć rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki przydatną do opisu problemów transportowych. | |
5,0 | Absolwent przyswoił bardzo dobrze, popełniając jedynie drugorzędne błędy, przekazaną w trakcie zajęć rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki przydatną do opisu problemów transportowych. | |
TR_2A_B02_W02 Absolwent ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | 2,0 | Nie posiada zadowalająco uporządkowanej, podbudowanej teoretycznie wiedzy dotyczącej modelowania procesów transportowych. |
3,0 | Absolwent ma zadowalająco uporządkowaną z wieloma istotnymi błędami i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | |
3,5 | Absolwent ma zadowalająco uporządkowaną z istotnymi błędami i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | |
4,0 | Absolwent ma dobrze uporządkowaną z nielicznymi istotnymi błędami i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | |
4,5 | Absolwent ma bardzo dobrze uporządkowaną z nielicznymi mało istotnymi błędami i głęboko podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. | |
5,0 | Absolwent ma bardzo dobrze uporządkowaną i głęboko podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą modelowania procesów transportowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_B02_U01 Absolwent potrafi wykorzystać metody matematyczne do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. | 2,0 | Absolwent nie potrafi zadowalająco wykorzystać metody matematyczne do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. |
3,0 | Absolwent potrafi na minimalnym akceptowalnym poziomie wykorzystać metody matematyczne do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. | |
3,5 | Absolwent potrafi zadowalająco ale ze znacznymi błędami wykorzystać metody matematyczne do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. | |
4,0 | Absolwent potrafi dobrze, z szeregiem zauważalnych błedów, wykorzystać metody matematyczne do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. | |
4,5 | Absolwent potrafi powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami, wykorzystać metody matematyczne do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze, z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów, wykorzystać metody matematyczne do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_B02_K01 Absolwent potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | 2,0 | Absolwent nie potrafi w zadowalającym stopniu myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. |
3,0 | Absolwent potrafi w najniższym akceptowanym stopniu myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | |
3,5 | Absolwent potrafi w niewielkim stopniu myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | |
4,0 | Absolwent potrafi w średnim stopniu myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | |
4,5 | Absolwent potrafi w wysokim stopniu myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. | |
5,0 | Absolwent potrafi w bardzo wysokim stopniu myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy. |
Literatura podstawowa
- Gutenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 2003
- Kusiak J., Danielewska-Tułecka A., Oprocha P., Optymalizacja. Wybrane metody z przykładami zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Leszczyński J., Modelowanie systemów i procesów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
- Straffin Ph.D., Teoria gier, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Stark R.M., Nicholls R.L., Matematyczne podstawy projektowania inżynierskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979