Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Praca przejściowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praca przejściowa
Specjalność Transport paliw
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 60 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu przedmiotów kształcenia ogólnego oraz bieżących przedmiotów specjalnościowych, zgodna ze specyfiką realizowanej specjalności i tematyki pracy dyplomowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie i pogłębienie wiedzy, pogłębienie umiejętności wykorzystania materiałów źródłowych, prowadzenia analizy i rozwiązywania zagadnień inżynierskich w celu realizacji postawionego zadania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rozwiązanie wybranego zadania analitycznego, symulacyjnego, projektowego lub pomiarowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie i analizę materiałów związanych z tematem zadania, realizację celu pracy oraz opracowanie końcowe w zwartej formie.58
T-P-2Prezentacja wyników.2
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.58
A-P-2Zbieranie materiałów, studiowanie literatury i opracowywanie sprawozdania.40
A-P-3Prezentacja własnej pracy oraz aktywne uczestnictwo w prezentacjach innych prac i zaliczanie.2
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych zajęć praktycznych oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i identyfikować problemy dotyczące rozwiązywanego zadania, wybrać odpowiednie metody rozwiązania zadania, znać społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania związane z rozwiązywanym problememi.
TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W05, TR_2A_W08, TR_2A_W09, TR_2A_W10, TR_2A_W11, TR_2A_W13C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować postawiony problem, dobierać odpowiednie rozwiązania, interpretować wyniki analiz, podejmować odpowiednie decyzje projektowe, sporządzać opracowanie wyników realizowanego zadania oraz przygotować prezentację uzyskanych rezultatów.
TR_2A_U01, TR_2A_U02, TR_2A_U03, TR_2A_U04, TR_2A_U05, TR_2A_U06, TR_2A_U08, TR_2A_U16, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U12, TR_2A_U13, TR_2A_U14, TR_2A_U15, TR_2A_U17, TR_2A_U18, TR_2A_U21, TR_2A_U09C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D3-10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposób profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje.
TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07, TR_2A_K08, TR_2A_K02C-1T-P-2, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i identyfikować problemy dotyczące rozwiązywanego zadania, wybrać odpowiednie metody rozwiązania zadania, znać społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania związane z rozwiązywanym problememi.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować postawiony problem, dobierać odpowiednie rozwiązania, interpretować wyniki analiz, podejmować odpowiednie decyzje projektowe, sporządzać opracowanie wyników realizowanego zadania oraz przygotować prezentację uzyskanych rezultatów.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D3-10_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposób profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. Literatura wynikająca z opracowywanego zadania.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rozwiązanie wybranego zadania analitycznego, symulacyjnego, projektowego lub pomiarowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie i analizę materiałów związanych z tematem zadania, realizację celu pracy oraz opracowanie końcowe w zwartej formie.58
T-P-2Prezentacja wyników.2
60

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.58
A-P-2Zbieranie materiałów, studiowanie literatury i opracowywanie sprawozdania.40
A-P-3Prezentacja własnej pracy oraz aktywne uczestnictwo w prezentacjach innych prac i zaliczanie.2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować i identyfikować problemy dotyczące rozwiązywanego zadania, wybrać odpowiednie metody rozwiązania zadania, znać społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania związane z rozwiązywanym problememi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz kierunków pokrewnych
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W09ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zarządzania w transporcie, w tym zarządzania jakością
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
TR_2A_W13ma uporządkowaną wiedzę z wybranych obszarów ładunkoznawstwa, w tym zna właściwości ładunków, techniki ich składowania i transportu
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i pogłębienie wiedzy, pogłębienie umiejętności wykorzystania materiałów źródłowych, prowadzenia analizy i rozwiązywania zagadnień inżynierskich w celu realizacji postawionego zadania.
Treści programoweT-P-1Rozwiązanie wybranego zadania analitycznego, symulacyjnego, projektowego lub pomiarowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie i analizę materiałów związanych z tematem zadania, realizację celu pracy oraz opracowanie końcowe w zwartej formie.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych zajęć praktycznych oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować postawiony problem, dobierać odpowiednie rozwiązania, interpretować wyniki analiz, podejmować odpowiednie decyzje projektowe, sporządzać opracowanie wyników realizowanego zadania oraz przygotować prezentację uzyskanych rezultatów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U02posługuje się językiem angielskim (lub innym współczesnym językiem międzynarodowym) w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych oraz instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych, not aplikacyjnych, streszczeń i opisów literaturowych urządzeń i instalacji technicznych oraz podobnych dokumentów
TR_2A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_2A_U04potrafi przygotować w języku polskim udokumentowane opracowanie problemów z dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, przedstawiające opracowanie własnych badań naukowych
TR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U12umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania i potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U14potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
TR_2A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
TR_2A_U21potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć nauki i techniki do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie transportu
TR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i pogłębienie wiedzy, pogłębienie umiejętności wykorzystania materiałów źródłowych, prowadzenia analizy i rozwiązywania zagadnień inżynierskich w celu realizacji postawionego zadania.
Treści programoweT-P-2Prezentacja wyników.
T-P-1Rozwiązanie wybranego zadania analitycznego, symulacyjnego, projektowego lub pomiarowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie i analizę materiałów związanych z tematem zadania, realizację celu pracy oraz opracowanie końcowe w zwartej formie.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych zajęć praktycznych oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D3-10_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinie kreatywność, świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, ważności zachowania w sposób profesjonalny, ponoszenia odpowiedzialności za realizowane zadania, będzie potrafił przekazać w jasny sposób odpowiednie informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
TR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie i pogłębienie wiedzy, pogłębienie umiejętności wykorzystania materiałów źródłowych, prowadzenia analizy i rozwiązywania zagadnień inżynierskich w celu realizacji postawionego zadania.
Treści programoweT-P-2Prezentacja wyników.
T-P-1Rozwiązanie wybranego zadania analitycznego, symulacyjnego, projektowego lub pomiarowego z zakresu realizowanej specjalności. Praca obejmuje zebranie i analizę materiałów związanych z tematem zadania, realizację celu pracy oraz opracowanie końcowe w zwartej formie.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne: metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych zajęć praktycznych oraz bieżąca identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli.