Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)

Sylabus przedmiotu Techniki zamrażania żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki zamrażania żywności
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 41 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,70,29zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 30 1,30,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Eksploatacja systemów chłodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie technik przechowywania żywności: oblicznie procesów, dobór urządzeń i trybów ich pracy
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia i dokumentowania pomiarów kontrolnych wielkości fizycznych charakterystycznych dla szeroko rozumianej technologii chłodniczej oraz interpretacji wyników pomiarów i wyciągania wniosków.
C-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania symulacji komputerowej pracy chłodni oraz wyciągania wniosków.
C-4Nabycie kompetencji współdziałania i pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia czasu schłodzenia, zamrażania i odmrażania.5
T-A-2Kolokwium nr 1.1
T-A-3Obliczenia potrzebnej mocy chłodniczej urządzeń zamrażalniczych.4
T-A-4Obliczenia zużycia ciekłych gazów.4
T-A-5Kolokwium nr 2; zaliczenie przedmiotu.1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Badania procesów zamrażania wody i roztworów w formie komórkowej przy różnych oddziaływaniach zewnętrznych.4
T-L-3Badania trybów pracy autonomicznej wytwornicy lodu.4
T-L-4Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności.2
T-L-5Analiza procesu technologicznego wytwarzania lodu kostkowego.2
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.2
15
wykłady
T-W-1Metody utrwalania żywności. Podstawy teoretyczne technik zamrażania.8
T-W-2Współczesne techniki zamrażania: w powietrzu, owiewowe, kontaktowe, fluidyzacyjne, w ciekłym azocie (LIN), w ciekłym CO2 (LIC).6
T-W-3Budowa zamrażarek i wytwornic lodu.7
T-W-4Zamrażanie ryb na statkach rybackich. Zamrażanie mięsa, owoców, warzyw, pieczywa i wyrobów cukierniczych.4
T-W-5Opakowania i pakowanie mrożonej żywności. Warunki przechowywania mrożonej żywności.3
T-W-6Procesy odmrażania żywności2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwiów.3
18
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i udział w opracowywaniu sprawozdań.6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie2
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, symulacja.
M-3Metody podające: objaśnienie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań.
S-4Ocena formująca: Obserwacja zachowań studenta pod kątem oceny jego umiejętności pracy w grupie.
S-5Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-14-2_W01
Ma wiedzę w zakresie technik przechowywania żywności: oblicznie procesów, dobór urządzeń i trybów ich pracy
TR_2A_W04, TR_2A_W10C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-14-2_U01
Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych (w tym parametrów mikroklimatu obiektów chłodzonych), charakterystycznych dla szeroko rozumianej technologii chłodniczej, oraz symulację komputerową pracy chłodni znajdującej się na jednostce pływającej, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
TR_2A_U10C-3, C-2T-L-6, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2S-2, S-3
TR_2A_D4-14-2_U02
Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny technik zamrażania żywności.
TR_2A_U16, TR_2A_U11C-4, C-2, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-14-2_K01
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_2A_K04C-4T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-14-2_W01
Ma wiedzę w zakresie technik przechowywania żywności: oblicznie procesów, dobór urządzeń i trybów ich pracy
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-14-2_U01
Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych (w tym parametrów mikroklimatu obiektów chłodzonych), charakterystycznych dla szeroko rozumianej technologii chłodniczej, oraz symulację komputerową pracy chłodni znajdującej się na jednostce pływającej, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
2,0Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych lub symulacji komputerowej pracy chłodni. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub wyciągnąć wniosków.
3,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
3,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
4,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
4,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski.
5,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć pełne wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań.
TR_2A_D4-14-2_U02
Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny technik zamrażania żywności.
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny technik zamrażania żywności
3,0Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności, pod nadzorem prowadzącego zajęcia
3,5Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności
4,0Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności
4,5Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności
5,0Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-14-2_K01
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i znakomicie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.

Literatura podstawowa

  1. Filin S., Technika i technologia produkcji sztucznego lodu, IPPU MASTA, Gdańsk, 2006
  2. Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
  3. Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
  4. Алмаши Э., Эрдели Л., Шарой Т., Быстрое замораживание пищевых продуктов.- Пер.с венгерского, Лег. и пищ. промышленность, Москва, 1981
  5. Red. B. Gaziński, Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport, Systherm, Poznań, 2010
  6. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
  7. PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006
  8. PN-A-07005:2006/Az1:2008. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2008, Zmiany

Literatura dodatkowa

  1. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
  2. Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
  3. Fodemski T. R. [i in.], Pomiary cieplne. cz. 1. Podstawowe pomiary cieplne., WNT, Warszawa, 2001, Praca zbiorowa pod red. T. R. Fodemskiego
  4. Szydłowski H., Niepewności w pomiarach : międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia czasu schłodzenia, zamrażania i odmrażania.5
T-A-2Kolokwium nr 1.1
T-A-3Obliczenia potrzebnej mocy chłodniczej urządzeń zamrażalniczych.4
T-A-4Obliczenia zużycia ciekłych gazów.4
T-A-5Kolokwium nr 2; zaliczenie przedmiotu.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.1
T-L-2Badania procesów zamrażania wody i roztworów w formie komórkowej przy różnych oddziaływaniach zewnętrznych.4
T-L-3Badania trybów pracy autonomicznej wytwornicy lodu.4
T-L-4Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności.2
T-L-5Analiza procesu technologicznego wytwarzania lodu kostkowego.2
T-L-6Zaliczenie laboratoriów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody utrwalania żywności. Podstawy teoretyczne technik zamrażania.8
T-W-2Współczesne techniki zamrażania: w powietrzu, owiewowe, kontaktowe, fluidyzacyjne, w ciekłym azocie (LIN), w ciekłym CO2 (LIC).6
T-W-3Budowa zamrażarek i wytwornic lodu.7
T-W-4Zamrażanie ryb na statkach rybackich. Zamrażanie mięsa, owoców, warzyw, pieczywa i wyrobów cukierniczych.4
T-W-5Opakowania i pakowanie mrożonej żywności. Warunki przechowywania mrożonej żywności.3
T-W-6Procesy odmrażania żywności2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zajęć i kolokwiów.3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i udział w opracowywaniu sprawozdań.6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-14-2_W01Ma wiedzę w zakresie technik przechowywania żywności: oblicznie procesów, dobór urządzeń i trybów ich pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie technik przechowywania żywności: oblicznie procesów, dobór urządzeń i trybów ich pracy
Treści programoweT-W-1Metody utrwalania żywności. Podstawy teoretyczne technik zamrażania.
T-W-3Budowa zamrażarek i wytwornic lodu.
T-W-4Zamrażanie ryb na statkach rybackich. Zamrażanie mięsa, owoców, warzyw, pieczywa i wyrobów cukierniczych.
T-W-5Opakowania i pakowanie mrożonej żywności. Warunki przechowywania mrożonej żywności.
T-W-6Procesy odmrażania żywności
T-W-2Współczesne techniki zamrażania: w powietrzu, owiewowe, kontaktowe, fluidyzacyjne, w ciekłym azocie (LIN), w ciekłym CO2 (LIC).
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-14-2_U01Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych (w tym parametrów mikroklimatu obiektów chłodzonych), charakterystycznych dla szeroko rozumianej technologii chłodniczej, oraz symulację komputerową pracy chłodni znajdującej się na jednostce pływającej, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania symulacji komputerowej pracy chłodni oraz wyciągania wniosków.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia i dokumentowania pomiarów kontrolnych wielkości fizycznych charakterystycznych dla szeroko rozumianej technologii chłodniczej oraz interpretacji wyników pomiarów i wyciągania wniosków.
Treści programoweT-L-6Zaliczenie laboratoriów.
T-L-2Badania procesów zamrażania wody i roztworów w formie komórkowej przy różnych oddziaływaniach zewnętrznych.
T-L-4Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności.
T-L-5Analiza procesu technologicznego wytwarzania lodu kostkowego.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, symulacja.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia.
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych lub symulacji komputerowej pracy chłodni. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub wyciągnąć wniosków.
3,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela.
3,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
4,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
4,5Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski.
5,0Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć pełne wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-14-2_U02Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny technik zamrażania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Cel przedmiotuC-4Nabycie kompetencji współdziałania i pracy w grupie.
C-2Ukształtowanie umiejętności prowadzenia i dokumentowania pomiarów kontrolnych wielkości fizycznych charakterystycznych dla szeroko rozumianej technologii chłodniczej oraz interpretacji wyników pomiarów i wyciągania wniosków.
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie technik przechowywania żywności: oblicznie procesów, dobór urządzeń i trybów ich pracy
Treści programoweT-A-1Obliczenia czasu schłodzenia, zamrażania i odmrażania.
T-A-5Kolokwium nr 2; zaliczenie przedmiotu.
T-A-2Kolokwium nr 1.
T-A-3Obliczenia potrzebnej mocy chłodniczej urządzeń zamrażalniczych.
T-A-4Obliczenia zużycia ciekłych gazów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, symulacja.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny technik zamrażania żywności
3,0Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności, pod nadzorem prowadzącego zajęcia
3,5Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności
4,0Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności
4,5Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności
5,0Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-14-2_K01Student potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Nabycie kompetencji współdziałania i pracy w grupie.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów.
T-L-2Badania procesów zamrażania wody i roztworów w formie komórkowej przy różnych oddziaływaniach zewnętrznych.
T-L-4Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności.
T-L-5Analiza procesu technologicznego wytwarzania lodu kostkowego.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, symulacja.
M-3Metody podające: objaśnienie.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja zachowań studenta pod kątem oceny jego umiejętności pracy w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu.
3,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem.
4,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu.
4,5Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i znakomicie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem.
5,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem.