Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności
Sylabus przedmiotu Zagadnienia prawne w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia prawne w transporcie | ||
Specjalność | Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z prawadawstwa i transportu |
W-2 | Postawy ekonomiki transportu |
W-3 | Podstawy organizacji i zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami prawnymi-administracyjnymi dotyczącymi funkcjonowania podmiotów gospodarczych ściśle związanych z dzialanością transportową oraz zapoznanie z głównymi ograniczeniamii dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności poruszania się w przepisach prawnych regulujących transport. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Normy prawne i przepisy prawa-publikacja aktów prawnych | 1 |
T-A-2 | Ustawa prawo przewozowe | 2 |
T-A-3 | Obowiązki i odpowiedzialnośc przewoźnika wynikajace z prawa przewozowego | 2 |
T-A-4 | Umowa przewozu -chrakter prawny, treść, strony umowy. | 2 |
T-A-5 | Charakterystyka podstawowych dokumentów przewozowych w transporcie krajowym i miedzynarodowym. List przewozowy CMR, dostawa na warunkach formuły FOB, umowa sprzedaży, akredytywa. | 4 |
T-A-6 | Istota umowy i drogi zawarcia umowy. Rodzaje umów o przeniesienie praw: umowa sprzedaży, dostawy, zamiany i pozyczki. Umowy o korzystanie z cudzych rzeczy lub praw: najmu, dzierżawy, użyczenia, leasingu. Umowy o świadczenie usług: o działo, zlecenia, agencyjna, komisu, przechowania, składu. | 4 |
T-A-7 | Chrakterystyka podstawowych rodzajów umów w transporcie - charakter prawny, struktura treści, strony umowy:umowa dostawy, najmu, dzierżawy, użyczenia, spedycji. | 3 |
T-A-8 | Ustawa o czasie pracy kierowców. Kalkulacja czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców. | 4 |
T-A-9 | Przepisy dotyczace uzyskiwania licencji oraz warunki wydawania zezwoleń w transporcie osób i rzeczy. | 2 |
T-A-10 | Prawo handlowe: Istota działalności gospodaczej, wybrane formy prowadzenia przedsiebiorstw transportowych: spółki prawa handlowego, firmy prawa cywilnego | 4 |
T-A-11 | Prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy prawa cywilnego. Rodzaje umów zawieranych w transporcie drogowym, wynikające z nich prawa i obowiązki | 3 |
T-W-2 | Negocjacje w transporcie. Negocjowanie umów transportowych, podstawowe elementy prawnie wiążącej umowy, np. dotyczącej określenia warunków przewozu | 2 |
T-W-3 | Zabowiązania-odpowiedzialność z tytułu nie wykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań. Roszczenia zleceniodawcy dotyczące odszkodowań z tytułu poniesionych strat lub uszkodzeń rzeczy podczas transportu. Roszczenia z tytułu opóźnienia w dostawie-odpowiedzialność umowna roszczeń. | 3 |
T-W-4 | Roszczenia zleceniodawcy dotyczące odszkodowań z tytułu obrażeń poniesionych przez pasażerów lub z tytułu uszkodzenia bagażu spowodowanych wypadkiem podczas transportu lub też dotyczacych odszkodowań z tytułu opóźnień - odpowiedzialnośc umowna roszczeń. | 2 |
T-W-5 | Podstawy prawa handlowego. Warunki i formalności dotyczące prowadzenia dzialałności gospodarczej. Obowiązki przewoźnika w zakresie prowadzenia działalności (rejestracja, prowadzenie rachunkowości), konsekwencje upadłości przedsiębiorstwa. Formy spółek handlowych, zasady ich tworzenia, funkcjonowania i zarządzania nimi | 3 |
T-W-6 | Prawo pracy i zagadnienia socjalne. Rola i funkcje instytucji społecznych związanych z transportem drodowym. Obowiązki pracodawców w zakresie ubezpieczenia społecznego pracowników | 4 |
T-W-7 | Reglamentacja prawno-administracyjna dostępu do zawodu przewoźnika i przepisy regulujące umowy o pracę dla różnych kategorii pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach transportu drogowego. Czas pracy kierowców, formy umów, obowiązki stron umowy. | 4 |
T-W-8 | Przepisy regulujące czas prowadzenia pojazdu, czas odpoczynku i czas pracy. Rozporządzenie EWG nr 3821/85, rozporządzenie WE 561/2006, dyrektywa 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, Dyrektywa w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego | 3 |
T-W-9 | Przepisy prawne stosowanw w dziedzinie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców, w tym kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu osób lub rzeczy | 2 |
T-W-10 | Ubezpieczenia związane z transportem drogowym. Odpowiedzialność cywilna, ubezpieczenia wypadkowe/na życie, bagażu oraz gwarancje i wynikajace z nich obowiązki | 3 |
T-W-11 | Instytucje społeczne związane z transportem drogowym | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i treści ustaw | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna / typowe środki audiowizualne |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe / typowe środki audiowizualne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła- z ćwiczeń przedmiotowych (ćwiczenia) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (wykłady) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-15-3_W01 Student ma wiedzę z zakresu prawno- administacyjnych i srodowiskowych uwarunkowań prowadzenia działalności transportowej, w tym organizacji pracy kierowców | TR_2A_W08, TR_2A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-15-3_U01 Student powinien być w stanie zidentyfikować ograniczenia prawno-administacyjne prowadzenia dzialalności transportowej, potrafi przygotować prezentację dotyczacą organizacji pracy kierowców | TR_2A_U05, TR_2A_U18, TR_2A_U11, TR_2A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-W-7, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D1-15-3_K01 Student ma zdolność zastosowania wiedzy w praktyce, potrafi pracować zespołowo, ma świadomośc wplywu transportu na otoczenie | TR_2A_K02, TR_2A_K01, TR_2A_K08, TR_2A_K07, TR_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-15-3_W01 Student ma wiedzę z zakresu prawno- administacyjnych i srodowiskowych uwarunkowań prowadzenia działalności transportowej, w tym organizacji pracy kierowców | 2,0 | Student nie ma wiedzy do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej | |
3,5 | Student ma wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o średnim stopniu trudności | |
4,0 | Student ma wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stopniu trudności | |
4,5 | Student ma wiedzę do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu | |
5,0 | Student ma wiedzę niezbędną do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu oraz potrafi rozwiazać problemy o zaawansowanym stopniu trudności |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-15-3_U01 Student powinien być w stanie zidentyfikować ograniczenia prawno-administacyjne prowadzenia dzialalności transportowej, potrafi przygotować prezentację dotyczacą organizacji pracy kierowców | 2,0 | Student nie potrafi do identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej |
3,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej | |
3,5 | Student potrafi dokonać identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o średnim stopniu trudności | |
4,0 | Student potrafi dokonać identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stopniu trudności | |
4,5 | Student potrafi dokonac identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu | |
5,0 | Student potrafi dokonać niezbędnej identyfikacji prawno-administacyjnych uwarunkowań prowadzenia dzialalności transportowej o zaawansowanym stoniu trudności oraz organizacji transportu oraz potrafi rozwiazać problemy o zaawansowanym stopniu trudności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D1-15-3_K01 Student ma zdolność zastosowania wiedzy w praktyce, potrafi pracować zespołowo, ma świadomośc wplywu transportu na otoczenie | 2,0 | Student ma niewystarczajace kompetencje społeczne |
3,0 | Student ma elementarne kompetencje społeczne | |
3,5 | Student ma elementarne kompetencje społeczne i potrafi pracować w zespole | |
4,0 | Student ma kompetencje społeczne i potrafi pracować w zespole | |
4,5 | Student ma kompetencje społeczne i potrafi pracować w zespole oraz potrafi zastosować wiedzę w praktyce | |
5,0 | Student ma wysokie kompetencje społeczne, potrafi pracować w zespole, ocenia wpływ dzialań na środowisko potrafi zastosować wiedzę w praktyce |
Literatura podstawowa
- Madej B., Michniak J., Madej R., Certyfikat kompetencji zawodowych. Podręcznik przewoźnika drogowego., Biblioteka Akademii Transportu i Przedsiębiorczości, Warszawa, 2011
- Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKŁ, Warszawa, 2005
- Fijalkowski T., Transport drogowy, FOTOSKŁAD Pracownia Poligraficzna, Warszawa, 2009
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. „Prawo przewozowe” (Dz.U. Nr 119, poz. 575 wraz z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. „Prawo działalności gospodarczej” (Dz.U. Nr101, poz. 1178 wraz z późniejszymi zmianami)
- Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 123,poz.1354). wraz z późniejszymi zmianami
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. „Prawo przewozowe” (Dz.U. Nr 119, poz. 575 wraz z późniejszymi zmianami).
Literatura dodatkowa
- Brodecki Z., Prawo ubezpieczeń morskich, Wydawnictwo Prawnicze LEX, Sopot, 2000
- Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze dla ekonomistów, Scriptus, Poznań, 1998
- Fijalkowski T., Kodeks drogowy, WGP, Warszawa, 2008
- Górski W., Komentarz do przepisów o umowie przewozu i spedycji. Kodeks cywilny-Prawo przewozowe CMR, Warszawa, 2009
- Adamek M., Podatek od środków transportowych, TAXPRESS s.c., Warszawa, 2009
- Lankamer-Prasołek A., Naróg B., Warcikowska M., Vademecum kierowcy w firmie z dokumentacją, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2009