Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy
Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody wytwarzania zimna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne metody wytwarzania zimna | ||
Specjalność | Transport chłodniczy i paliw | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>, Barbara Jasińska <barbara.jasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności realizacji nieskomplikowanych zadań obliczeniowych dotyczących zagadnień projektowych i eksploatacyjnych niekonwencjonalnych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia. |
C-3 | Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna | 1 |
T-W-2 | Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona. | 3 |
T-W-3 | Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna. | 4 |
T-W-4 | Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania. | 3 |
T-W-5 | Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory. | 2 |
T-W-6 | Zasady obliczenia i projektowania TUCH. | 4 |
T-W-7 | Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Energooszczędne tryby pracy. Naprawa TUCH. | 3 |
T-W-8 | Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe. | 2 |
T-W-9 | Chłodziarki termoakustyczne | 1 |
T-W-10 | Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska | 1 |
T-W-11 | Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu | 1 |
T-W-12 | Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 27 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 12 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 11 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podająca: wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy, odpowiedzi i dyskusja w ramach wyłosowanych tematów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-11_W01 Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urządzeń chłodniczych, stosowanych na środkach transportu | TR_1A_W10, TR_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-11_U01 Potrafi oszacować bezpieczeństwo ekologiczne transportowych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia oraz rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie oceny przydatności urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia na środkach transportu oraz podstaw eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych. | TR_1A_U11, TR_1A_U13 | — | — | C-2 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_D2-11_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | TR_1A_K02 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1 |
TR_1A_D2-11_K02 Jest wraźliwy na skutki potencjalnych zagrożeń podczas transportu ładunków szybko psujących się, związanych z eksploatacją urządzeń chłodniczych | TR_1A_K08 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-1, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-11_W01 Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urządzeń chłodniczych, stosowanych na środkach transportu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości cech analizowanych systemów chłodzenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-11_U01 Potrafi oszacować bezpieczeństwo ekologiczne transportowych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia oraz rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie oceny przydatności urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia na środkach transportu oraz podstaw eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając niektóre błędy merytoryczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_D2-11_K01 Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TR_1A_D2-11_K02 Jest wraźliwy na skutki potencjalnych zagrożeń podczas transportu ładunków szybko psujących się, związanych z eksploatacją urządzeń chłodniczych | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
- Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
- Filin S., Owsicki A., Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych, ZAPOL, Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Filin S., Owsicki A., Zakrzewski B., Badania eksperymentalne chłodziarek termoelektrycznych., Astroprint, Odessa, 2010