Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)
specjalność: Zintegrowany transport wodny i lądowy
Sylabus przedmiotu Zagrożenia w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia w transporcie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone przedmioty: Fizyka, Matematyka, Infrastruktura transportu naziemnego i powietrznego, Infrastruktura transportu wodnego, Podstawy technik transportowych, Ekonomika transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie omawianych treści programowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i szkolenie środowiskowe BHP | 3 |
T-L-2 | Ocena skuteczności procesu projektowania środków transportu z wykorzystaniem metody FMEA (Failure Mode and Effect Analysis) | 3 |
T-L-3 | Metody oceny kosztów zewnętrznych transportu. | 4 |
T-L-4 | Dopuszczalne poziomy hałasów. Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej. | 3 |
T-L-5 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja zagrożeń występujących w poszczególnych gałęziach transportu. Zagrożenia w układzie: człowiek - transport –środowisko | 3 |
T-W-2 | Wady konstrukcyjne środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Stan techniczny środków transportu i urządzeń przeładunkowych. Źródła zagrożeń wibroakustycznych. Przyczyny zanieczyszczeń komunikacyjnych. Czynnik ludzki: nieprawidłowa eksploatacja środków transportu | 17 |
T-W-3 | Czynniki zagrożeń zawodowych w transporcie. Wpływ czynników ergonomicznych na bezpieczeństwo transportowe. Czynniki mechaniczne. Czynniki fizyczne: hałas i drgania. Czynniki chemiczne. Pożary i wybuchy. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | przygotowanie do kolokwium końcowego. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie i udział w egzaminie | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C28-1_W01 student zna techniki i narzędzia wykrywania i indentyfikacji zagrożeń w transporcie | TR_1A_W02, TR_1A_W16 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C28-1_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejetność przeprowadzenia oceny skuteczności procesów projektowania środków transportu uwzgledniając wpływy zagrożeń | TR_1A_U10, TR_1A_U09 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C28-1_K01 student nabędzie świadomość znaczenia zagrożeń związanych z transportem | TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08 | — | — | C-1 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C28-1_W01 student zna techniki i narzędzia wykrywania i indentyfikacji zagrożeń w transporcie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzą w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedze w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedze i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzą i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C28-1_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejetność przeprowadzenia oceny skuteczności procesów projektowania środków transportu uwzgledniając wpływy zagrożeń | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C28-1_K01 student nabędzie świadomość znaczenia zagrożeń związanych z transportem | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełne kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu |
Literatura podstawowa
- Badyda A. J, Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu., PAN, 2010, Nauka 4/2010
- Engel Z., Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, Wyd. Naukowe PAN, Warszawa, 2001
- Engel Z., Zawieska W.M: Hałas i drgania w procesach pracy - źródła, ocena, zagrożenia, CIOP-PIB, Warszawa, 2010
- Grabarek I., Ergonomia środków transportu - rzemiosło, nauka, sztuka, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2009, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, z.71
- Pawlowska B., Zewnętrzne koszty transportu. Problem ekonomicznej wyceny, Wyd. Uniwersytetu Gdański, Gdańsk, 2000
- Świderski A., Ocena skuteczności procesu projektowania technicznych środków transportu z wykorzystaniem metody FMEA., Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, Prace naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport,z.64
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji (Dz.U. 2002/87/796), 2002
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. nr 120 z dnia 5 lipca 2007 r., poz. 826, 2007
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne. (Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318), 2005
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 czerwca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. (Dz.U. 2009 nr 105 poz. 873), 2009