Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S1)
specjalność: Chemia bioorganiczna

Sylabus przedmiotu Chemia bioorganiczna I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chemia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki ścisłe, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia bioorganiczna I
Specjalność Chemia bioorganiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,40zaliczenie
wykładyW3 30 1,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami przemian związków chemicznych zachodzących w organizmach żywych i środowisku
C-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury
C-4Przygotowanie studentów do publicznych wystąpień

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.10
T-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.2
T-A-3Przemiany związków organicznych w środowisku i ich mechanizmy.2
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe.1
15
wykłady
T-W-1Związki organiczne istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizmów żywych.2
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.2
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.2
T-W-4Klasyfikacja, struktura i właściwości białek. Przegląd białek i ich zastosowanie.4
T-W-5Właściwości i mechanizm działania enzymów. Reakcje enzymatyczne.4
T-W-6Kwasy nukleinowe i ich funkcje w organizmach żywych.2
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.2
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.4
T-W-9Fosfolipidy i glikolipidy oraz ich rola w transporcie substancji aktywnych.2
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.4
T-W-11Kolokwium zaliczeniowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przegląd literatury na wskazany temat15
A-A-3przygotowanie referatu8
A-A-4przygotowanie prezentacji5
A-A-5konsultacje2
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia13
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-03_W01
potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki
KCh_1A_W01C-1T-A-1, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-5M-1, M-2, M-3S-3
KCh_1A_D02-03_W02
zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek
KCh_1A_W11, KCh_1A_W13C-1T-A-1, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-03_U01
potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek
KCh_1A_U01C-3, C-1T-A-1, T-W-8, T-W-10, T-W-2, T-W-7, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-3
KCh_1A_D02-03_U02
potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę
KCh_1A_U08C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3M-3S-2
KCh_1A_D02-03_U03
potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat
KCh_1A_U09C-4T-A-2, T-A-1, T-A-3M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KCh_1A_D02-03_K01
potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe
KCh_1A_K01C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3M-3S-2
KCh_1A_D02-03_K02
ma świadomość wpływu związków chemicznych na organizmy żywe i środowisko
KCh_1A_K05C-2T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-03_W01
potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi podać strukturę chemiczną i właściwości podstawowych biocząsteczek
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_D02-03_W02
zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przedstawić podstawowe metody otrzymywania omawianych związków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-03_U01
potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi zaproponować metodę otrzymywania podstawowych biocząsteczek
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_D02-03_U02
potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę
2,0nie spełnie kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0korzystając ze wskazówek prowadzącego zajęcia potrafi przygotować referat na wskazany temat
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_D02-03_U03
potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat
2,0nie spełnie kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0korzystając z powszechnie dostępnego oprogramowania potrafi przygotować materiały do prezentacji; potrafi przedstawić prezentację w sposób zrozumiały
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KCh_1A_D02-03_K01
potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przygotować referat na wskazany temat w oparciu o co najmniej trzy pozycje literaturowe (w tym aktualną literaturę źródłową)
3,5
4,0
4,5
5,0
KCh_1A_D02-03_K02
ma świadomość wpływu związków chemicznych na organizmy żywe i środowisko
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0akceptuje ogólnie przyjęte poglądy na temat negatywnego wpływu związków chemicznych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kołodziejczyk A., Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2013
  2. Kafarski P., Lejczak B., Chemia bioorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  3. Clayden J., Greeves N., Warren S., Wothers P., Chemia organiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011, część IV
  4. McMurry J., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2000, część 2
  5. Morrison R. T., Boyd R. N., Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 1987, tom 2
  6. Berg J. M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  7. Kączkowski J., Podstawy biochemii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1992
  2. Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.10
T-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.2
T-A-3Przemiany związków organicznych w środowisku i ich mechanizmy.2
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związki organiczne istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizmów żywych.2
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.2
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.2
T-W-4Klasyfikacja, struktura i właściwości białek. Przegląd białek i ich zastosowanie.4
T-W-5Właściwości i mechanizm działania enzymów. Reakcje enzymatyczne.4
T-W-6Kwasy nukleinowe i ich funkcje w organizmach żywych.2
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.2
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.4
T-W-9Fosfolipidy i glikolipidy oraz ich rola w transporcie substancji aktywnych.2
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.4
T-W-11Kolokwium zaliczeniowe.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przegląd literatury na wskazany temat15
A-A-3przygotowanie referatu8
A-A-4przygotowanie prezentacji5
A-A-5konsultacje2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia13
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKCh_1A_D02-03_W01potrafi scharakteryzować podstawowe biocząsteczki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W01posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie chemii, zna podstawowe koncepcje i teorie chemiczne, zna terminologię, nomenklaturę i jednostki chemiczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek
Treści programoweT-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.
T-W-1Związki organiczne istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizmów żywych.
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.
T-W-6Kwasy nukleinowe i ich funkcje w organizmach żywych.
T-W-4Klasyfikacja, struktura i właściwości białek. Przegląd białek i ich zastosowanie.
T-W-9Fosfolipidy i glikolipidy oraz ich rola w transporcie substancji aktywnych.
T-W-5Właściwości i mechanizm działania enzymów. Reakcje enzymatyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi podać strukturę chemiczną i właściwości podstawowych biocząsteczek
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKCh_1A_D02-03_W02zna metody otrzymywania podstawowych biocząsteczek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu chemii
KCh_1A_W13zna typowe technologie inżynierskie stosowane w laboratorium chemicznym i przemyśle chemicznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek
Treści programoweT-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.
T-W-1Związki organiczne istotne z punktu widzenia funkcjonowania organizmów żywych.
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.
T-W-4Klasyfikacja, struktura i właściwości białek. Przegląd białek i ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przedstawić podstawowe metody otrzymywania omawianych związków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKCh_1A_D02-03_U01potrafi zaproponować metody pozyskiwania podstawowych biocząsteczek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U01potrafi analizować problemy z zakresu chemii, w szczególności problemy o charakterze utylitarnym oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury
C-1Zapoznanie studentów z właściwościami i metodami otrzymywania podstawowych biocząsteczek
Treści programoweT-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-W-8Kwasy tłuszczowe i ich zastosowanie. Kwas arachidonowy i jego rola w strukturach aktywnych biologicznie.
T-W-10Biosynteza terpenów i ich znaczenie.
T-W-2Metody otrzymywania aminokwasów i ich znaczenie w strukturach białek, leków i innych związków biologicznie aktywnych.
T-W-7Metody otrzymywania cukrów prostych i ich przemiany. Disacharydy i polisacharydy - otrzymywanie i właściwości.
T-W-3Metody syntezy peptydów i ich aktywność biologiczna.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi zaproponować metodę otrzymywania podstawowych biocząsteczek
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKCh_1A_D02-03_U02potrafi przygotować opracowanie pisemne z zakresu przedmiotu w oparciu o dostępną literaturę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U08potrafi w oparciu o różne źródła, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, przygotować typowe prace pisemne w języku polskim oraz angielskim lub niemieckim dotyczące wybranych zagadnień z zakresu chemii i dyscyplin pokrewnych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury
Treści programoweT-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.
T-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-A-3Przemiany związków organicznych w środowisku i ich mechanizmy.
Metody nauczaniaM-3seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnie kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0korzystając ze wskazówek prowadzącego zajęcia potrafi przygotować referat na wskazany temat
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKCh_1A_D02-03_U03potrafi przygotować i wygłosić prezentację na wskazany temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_U09potrafi w oparciu o różne źródła, wykorzystując podstawowe ujęcia teoretyczne, przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i języku angielskim lub niemieckim dotyczące wybranych zagadnień z zakresu chemii i dyscyplin pokrewnych
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do publicznych wystąpień
Treści programoweT-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.
T-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-A-3Przemiany związków organicznych w środowisku i ich mechanizmy.
Metody nauczaniaM-3seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnie kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0korzystając z powszechnie dostępnego oprogramowania potrafi przygotować materiały do prezentacji; potrafi przedstawić prezentację w sposób zrozumiały
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKCh_1A_D02-03_K01potrafi wykorzystywać najnowsze doniesienia literaturowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K01rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności przygotowania pisemnych opracowań na podstawie literatury
Treści programoweT-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.
T-A-1Właściwości, otrzymywanie i zastosowanie wybranych biocząsteczek i związków biologicznie aktywnych.
T-A-3Przemiany związków organicznych w środowisku i ich mechanizmy.
Metody nauczaniaM-3seminarium
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0potrafi przygotować referat na wskazany temat w oparciu o co najmniej trzy pozycje literaturowe (w tym aktualną literaturę źródłową)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKCh_1A_D02-03_K02ma świadomość wpływu związków chemicznych na organizmy żywe i środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKCh_1A_K05rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje; ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami przemian związków chemicznych zachodzących w organizmach żywych i środowisku
Treści programoweT-A-2Biotransformacja związków chemicznych w organizmach żywych.
T-A-3Przemiany związków organicznych w środowisku i ich mechanizmy.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0
3,0akceptuje ogólnie przyjęte poglądy na temat negatywnego wpływu związków chemicznych na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0