Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia związków wielkocząsteczkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia związków wielkocząsteczkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej i chemii fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z wiedzą o: rodzajach polimeryzacji strukturze polimerów metodach otrzymywania polimerów zastosowaniu polimerów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | polimeryzacja emulsyjna | 6 |
T-L-2 | polimeryzacja suspensyjna | 6 |
T-L-3 | Polikondensacja poliestrów alifatyczno-aromatycznych | 6 |
T-L-4 | Polikondensacja poliamidu 6 | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje: monomer - polimer, tworzywo sztuczne,rodzaje polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, podział polimerów, masa cząsteczkowa - polidyspersja - stopień polimeryzacji, struktura makrocząsteczki polimeru | 2 |
T-W-2 | Polimeryzacja rodnikowa - kinetyka, techniki polimeryzacji, kopolimeryzacja rodnikowa. Polimery otrzymywane sposobem rodnikowym. | 4 |
T-W-3 | polimeryzacja jonowa: anionowa, kationowa. Polimeryzacja koordynacyjna | 4 |
T-W-4 | Polikondensacja i poliaddycja: kinetyka, sposoby prowadzenia prosesu,polimery otrzymywane w polimeryzacji stopniowej | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia i studiowanie literatury fachowej | 12 |
A-W-3 | konsultacje | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wejściówek i aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Do wyboru egzamin pisemny lub ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_C01_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zdefiniować pojęcia dotyczące chemii polimerów. Nazwać i scharakteryzować podstawowe materiały polimerowe. Student powinien być w stanie opisać budowę chemiczną polimerów oraz scharakteryzować metodę ich syntezy. | Ch_2A_W01, Ch_2A_W05, Ch_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_C01_U01 W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawić schematycznie budowę związków polimerowych. Opisać syntezę określonej grupy polimerów oraz zaproponować jej zastosowanie | Ch_2A_U06, Ch_2A_U07, Ch_2A_U15 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_C01_K01 Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerów. Nabycie świadomości szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polImerowych na co dzień. | Ch_2A_K06, Ch_2A_K02, Ch_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_C01_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zdefiniować pojęcia dotyczące chemii polimerów. Nazwać i scharakteryzować podstawowe materiały polimerowe. Student powinien być w stanie opisać budowę chemiczną polimerów oraz scharakteryzować metodę ich syntezy. | 2,0 | brak podstawowej wiedzy z zakresu chemii polimerów |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę z chemii polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_C01_U01 W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawić schematycznie budowę związków polimerowych. Opisać syntezę określonej grupy polimerów oraz zaproponować jej zastosowanie | 2,0 | brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student ma ograniczoną wiedzę z chemii polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_C01_K01 Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii polimerów. Nabycie świadomości szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polImerowych na co dzień. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę z chemii polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania | |
4,5 | ||
5,0 | Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą zjawisk fizycznych i chemicznych |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Chemia Polimerów, Oficyna wyd. Polit. Wa-wskiej, Wa-wa, 1995
- J. Pielichowski, A. Puszyński, Chemia polimerów, Teza WN-T, Kraków, 2004
- J.F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Wa-wa, 2009
Literatura dodatkowa
- Najnowsze artykuły przeglądowe, Wa-Wa, 2013, np.: Polimery, IChP 2009 - 2013