Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia związków naturalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia związków naturalnych | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>, Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs chemii organicznej i nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami chemii produktów naturalnych organicznych i nieorganicznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie wzbogacania, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych organicznych i nieorganicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej | 1 |
T-L-2 | Wyodrębnianie związków chemicznych z surowców naturalnych (destylacja z parą wodną, ekstrakcja ciągła z użyciem aparatu Soxhleta) | 4 |
T-L-3 | Otrzymywanie olejków eterycznych metodą destylacji z parą wodną z użyciem aparatu Derynga | 3 |
T-L-4 | Wykorzystanie metod XRD, IR, DTA-TG oraz piknometrycznych metod wyznaczania gęstości do identyfikacji składników surowców mineralnych pochodzących z terenu Polski | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i definicja produktów naturalnych. Przegląd metabolitów pierwotnych: aminokwasy, białka, cukry, lipidy | 1 |
T-W-2 | Steroidy i saponiny - podział, budowa oraz metody ekstrakcji i izolacji z surowców nauralnych | 1 |
T-W-3 | Alkaloidy - występowanie, podział oraz biosynteza. Metody ich pozyskiwania z surowców roślinnych | 1 |
T-W-4 | Flawoniody, kumaryny - ogólna charakterystyka. Metody izolacji | 1 |
T-W-5 | Terpenoidy, olejki eteryczne - budowa, podział oraz metody izolacji | 1 |
T-W-6 | Witaminy - podział, budowa, własności i rola w organiźmie | 1 |
T-W-7 | Przegląd metod wyodrębniania produktów naturalnych z materiału roślinnego | 1 |
T-W-8 | Bogactwa naturalne nieorganiczne – definicja minerału i skały. Klasyfikacja bogactw naturalnych. Zasoby surowców mineralnych w Polsce. Wzbogacanie surowców mineralnych. | 1 |
T-W-9 | Pierwiastki w stanie wolnym w przyrodzie. Otrzymywanie i znaczenie najważniejszych pierwiastków | 1 |
T-W-10 | Woda - właściwości fizykochemiczne. Zasoby i rodzaje wód naturalnych. Kryteria oceny jakości wody dla celów komunalnych, przemysłowych i leczniczych. | 2 |
T-W-11 | Surowce naturalne wykorzystywane w przemyśle (odnawialne, nieodnawialne, metaliczne, chemiczne, skalne, kamienie szlachetne i półszlachetne). | 3 |
T-W-12 | Zaliczenie pisemne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-02_W01 Student posiada wiedzę na temat budowy, podziału i właściwości związków naturalnych | Ch_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_D01-02_W02 Student posiada wiedzę dotyczącą metod wzbogacania, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych | Ch_2A_W12 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-02_U01 Student potrafi wykorzystać znajomość budowy i właściwości poszczególnych grup produktów naturalnych w celu ich identyfikacji (rozróżnienia) | Ch_2A_U06, Ch_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Ch_2A_D01-02_U02 Student potrafi przeprowadzić izolację i oczyszczanie produktów naturalnych | Ch_2A_U05, Ch_2A_U01 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Ch_2A_D01-02_U03 Student potrafi stosować zasady BHP w laboratorium | Ch_2A_U01, Ch_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-02_K01 Student ma zdolność do pracy w większych zespołach | Ch_2A_K02 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-02_W01 Student posiada wiedzę na temat budowy, podziału i właściwości związków naturalnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przedstawić budowę, podział oraz właściwości niektórych związków naturalnych organicznych i nieorganicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-02_W02 Student posiada wiedzę dotyczącą metod wzbogacania, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wymienić metody wzbogacania, izolacji i oczyszczania produktów naturalnych, nie potrafi ich jednak scharakteryzować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-02_U01 Student potrafi wykorzystać znajomość budowy i właściwości poszczególnych grup produktów naturalnych w celu ich identyfikacji (rozróżnienia) | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zidentyfikować niektóre grupy produktów naturalnych w oparciu o ich budowę i właściwości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-02_U02 Student potrafi przeprowadzić izolację i oczyszczanie produktów naturalnych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi z pomocą nauczyciela wykonać izolację, oczyszczanie i identyfikację danego produktu naturalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D01-02_U03 Student potrafi stosować zasady BHP w laboratorium | 2,0 | |
3,0 | Potrafi stosować podstawowe zasady BHP w pracy w laboratorium | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-02_K01 Student ma zdolność do pracy w większych zespołach | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie pracować zespołowo, jednak nie umie w prawidłowy sposób przyporządkować zadań wszystkim członkom grupy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kołodziejczyk Aleksander, Naturalne związki organiczne, PWN, Warszawa, 2013
- Kacprzak Karol, Gawrońska Krystyna, Chemia kosmetyczna. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2009
- Kohlmunzer Stanisław, Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 2007
- Redakcja E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna nieorganiczna - wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2013
- Mizerski W. Szamałek K, Geologia i surowce mineralne oceanów, PWN, PWN, 2009
- A. Bolewski, W. Żabiński (redaktorzy), Metody badania minerałów i skał, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988
Literatura dodatkowa
- Sołoducho J., Idzik K., Chemia produktów naturalnych, Politechnika Wrocławska, Wydział Chemiczny, 2004
- Kuczyński Leonard, Technologia Leków, NT, Warszawa, 1971
- R. Duda, L. Rejl, Wielka encyklopedia minerałow, Agencja Wydawnicza Elipsa 2, Warszawa, 1994
- D. Hill, Atlas kamieni użytkowych. Marmury, granity, piaskowce..., Wydawnictwo RM, Warszawa, 2010