Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Analityka środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analityka środowiska | ||
Specjalność | Chemia ogólna i analityka chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii |
W-2 | Podstwy chemii fizycznej |
W-3 | Podstawy analizy chemicznej |
W-4 | Znajomość analizy instrumentalnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zmian składu wody, gleby i powietrza zachodzących w środowisku pod wpływem czynników antropogenicznych |
C-2 | Poznanie postaw uzdatniania wody, oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych, powietrza, remediacji rewitalizacji gruntów oraz znaczenia poszczególnych operacji |
C-3 | Poznanie zasad pobierania i przechowywania próbek środowiskowych do analizy |
C-4 | Nabycie umiejętności dokonania doboru rodzaju analiz fizykochemicznych niezbędnych do oceny jakości wody, ścieków, powietrza i zanieczyszczenia gruntów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wybrane metody analizy wody, ścieków, gleby i powietrza z wykorzystaniem technik konwencjonalnych i instrumentalnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka wód powierzchniowych. Charakterystyka wód podziemnych. Kształtowanie się składu chemicznego wód naturalnych. Migracja składników z podłoża zlewni, z gleb i osadów dennych do wód. Znaczenie kompleksu sorpcyjnego. | 3 |
T-W-2 | Chemizm wód rzecznych, jeziornych, morskich i podziemnych. | 3 |
T-W-3 | Uzdatnianie wody powierzchniowej i podziemnej. Wymagania stawiane wodzie do spożycia przez ludzi. | 3 |
T-W-4 | Samooczyszczanie się wód. Wpływ ścieków na zbiornik wodny. Rozporządzenie dotyczące ścieków wprowadzanych do środowiska. | 1 |
T-W-5 | Charakterystyka ścieków komunalnych i wybranych ścieków przemysłowych. Odpady z produkcji rolniczej, odcieki ze składowisk odpadów. Oczyszczanie ścieków komunalnych – oczyszczanie mechaniczne, chemiczne, biologiczne, usuwanie nadmiaru związków azotu i fosforu, odnowa wody. | 5 |
T-W-6 | Metody oczyszczania ścieków przemysłowych. Cel i zakres badania ścieków. | 1 |
T-W-7 | Podstawy składowania odpadów. | 2 |
T-W-8 | Remediacja i rewitalizacja gruntów | 2 |
T-W-9 | Skład i zanieczyszczenie powietrza. Przemiany zachodzące w powietrzu atmosferycznym pod wpływem zanieczyszczenia. Podstawy oczyszczania powietrza. | 4 |
T-W-10 | Monitoring | 1 |
T-W-11 | Zasady pobierania próbek do badań fizykochemicznych i oznaczeń specjalnych. Przechowywanie i utrwalanie próbek. | 2 |
T-W-12 | Fizyczne i chemiczne wskaźniki jakości wody, powietrza oraz zanieczyszczenia gleby | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania | 5 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną. |
M-2 | Na zajęciach laboratoryjnych indywidualna i zespołowa realizacja zadań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kontrola postępów realizowanych zadań w laboratorium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań w laboratorium |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne laboratorium |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne/ustne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać zmiany zachodzące w wodach naturalnych pod wpływem ścieków, przedstawić metody oczyszczania wód powierzchniowych i podziemnych, ścieków komunalnych i przemysłowych. Powinien znać podstawy bezpiecznego składowania odpadów. Powinen znać podstawy rekultywacji i remediacji gruntów. Powinien opisać zmiany zachodzące w atmosferze pod wpływem emisji zanieczyszczeń gazowych oraz metody oczyszczania powietrza. Powinien znać zagrożenia dla środowiska wynikające z zanieczyszczenia wód, gruntów i atmosfery. Powinien znać zasady pobierania i przechowywania próbek środowiskowych. Powinien znać podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu wody, ścieków i atmosfery oraz obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu wody, ścieków, gruntów i powietrza. | Ch_2A_W01, Ch_2A_W04, Ch_2A_W06 | — | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przewidzieć kierunki zmian składu wody, gleby i powietrza w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowe analizy jakości wody, ścieków, gruntów i powietrza oraz wyciągać wnioski o stanie zbiornika wodnego, atmosfery i gruntów. Zaproponować niezbędne systemy oczyszczania lub ochrony. | Ch_2A_U02, Ch_2A_U04 | — | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D01-10_K01 Student powinien rozumieć potrzebę uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje, zarówno w aspekcie ich wpływu na środowisko, jak i człowieka. Student powinien mieć świadomość wpływu zanieczyszczenia na środowisko, umieć zaplanować zakres prac niezbędnych dla oceny jakości wody, ścieków, gruntów i powietrza oraz przewidzieć zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia. Powinien umieć zaplanować systemy ochrony środowiska. | Ch_2A_K01, Ch_2A_K06, Ch_2A_K05 | — | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać zmiany zachodzące w wodach naturalnych pod wpływem ścieków, przedstawić metody oczyszczania wód powierzchniowych i podziemnych, ścieków komunalnych i przemysłowych. Powinien znać podstawy bezpiecznego składowania odpadów. Powinen znać podstawy rekultywacji i remediacji gruntów. Powinien opisać zmiany zachodzące w atmosferze pod wpływem emisji zanieczyszczeń gazowych oraz metody oczyszczania powietrza. Powinien znać zagrożenia dla środowiska wynikające z zanieczyszczenia wód, gruntów i atmosfery. Powinien znać zasady pobierania i przechowywania próbek środowiskowych. Powinien znać podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny składu wody, ścieków i atmosfery oraz obowiązujące rozporządzenia odnośnie oceny składu wody, ścieków, gruntów i powietrza. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przedstawić podstawowe warunki kształtowania składu chemicznego jezior, rzek, mórz i wód podziemnych. Student potrafi opisać wpływ wybranych zanieczyszczeń na skład wód naturalnych, atmosfery i gruntów. Potrafi wymienić procesy zachodzące poczas rewitalizacji i remediacji gruntów. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować metody uzdatniania wody, oczyszczania ścieków i powietrza oraz remediacji i rewitalizacji gruntów. Zna zasady pobierania i przechowywania próbek oraz podstawy oznaczeń niezbędnych do oceny jakości wody, powietrza, zanieczyszczenia gleby, składu ścieków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przewidzieć kierunki zmian składu wody, gleby i powietrza w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, wykonać podstawowe analizy jakości wody, ścieków, gruntów i powietrza oraz wyciągać wnioski o stanie zbiornika wodnego, atmosfery i gruntów. Zaproponować niezbędne systemy oczyszczania lub ochrony. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu przewidzieć kierunki zmian składu wody i powietrza w warunkach naturalnych i pod wpływem zanieczyszczenia, a także kierunki przemian składników zanieczyszczających glebę. Potrafi wykonać podstawowe analizy jakości wody i ścieków, powietrza oraz zanieczyszczenia gruntów i wyciągnąć wnioski o stanie zbiornika wodnego, atmosfery, gleby. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D01-10_K01 Student powinien rozumieć potrzebę uczenia się przez całe życie w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje, zarówno w aspekcie ich wpływu na środowisko, jak i człowieka. Student powinien mieć świadomość wpływu zanieczyszczenia na środowisko, umieć zaplanować zakres prac niezbędnych dla oceny jakości wody, ścieków, gruntów i powietrza oraz przewidzieć zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia. Powinien umieć zaplanować systemy ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu dostrzega potrzebę kształcenia ustawicznego w celu podnoszenia kwalifikacji i uzupełniania wiedzy w zakresie najnowszych osiagnięć w dziedzinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- O.A. Alekin, Podstawy hydrochemii, Wyd.Geologiczne, Warszawa
- K.Starmach, S.Wróbel, K.Pasternak, Hydrobiologia, PWN, Warszawa, 1976
- Gary W.vanLoon, Stephen J.Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007
- E.Kociołek-Balawejder, E.Stanisławska, Chemia środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
- H.Greinert, A.Greinert, Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydawnictwo Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999
- A.Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- A.Anielak, Chemiczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków, PWN, Warszawa, 2000
- B.Bartkiewicz, Oczyszczanie ścieków przemysłowych, Oczyszczanie ścieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2006
- Jerzy Warych, Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
- G.Malina, Rekultywacja i rewitalizacja terenów zdegradowanych, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Canitarnych. Oddział Wielkopolski, Poznań, 2013
- W. Hermanowicz, Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1999
- L. Gajkowska-Stefańska, S. Guberski, W. Gutowski, Z. Mamak, Z. Szperliński, Laboratoryjne badania wody, ścieków i osadów ściekowych. Cz. I, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- L. Gajkowska-Stefańska, S. Guberski, W. Gutowski, Z. Mamak, Z. Szperliński, Laboratoryjne badania wody, ścieków i osadów ściekowych. Cz. II, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
- R. Bednarek, H. Dziadowiec, U. Pokojska, Z. Prusinkiewicz, Badania ekologiczno-gleboznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011