Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Chemia pestycydów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia pestycydów | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Wodnicka <Alicja.Wodnicka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>, Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z klasyfikacją pestycydów |
C-2 | Zapoznanie studentów z formami użytkowymi pestycydów |
C-3 | Zapoznanie studentów z mechanizmami działania pestycydów |
C-4 | Zapoznanie studentów z syntezą wybranych pestycydów |
C-5 | Zapoznanie studentów z zagrożeniami dla środowiska wynikającymi ze stosowania pestycydów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rynek i produkcja pestycydów. Klasyfikacja pestycydów | 1 |
T-W-2 | Formy użytkowe pestycydów | 1 |
T-W-3 | Charakterystyka insektycydów syntetycznych - podział, mechanizm działania oraz metody otrzymywania | 3 |
T-W-4 | Insektycydy naturalne | 1 |
T-W-5 | Inne preparaty stosowane w walce z owadami (repelenty, feromony, atraktanty, antyfidanty) | 1 |
T-W-6 | Podział i mechanizmy działania herbicydów. Synteza wybranych herbicydów | 3 |
T-W-7 | Klasyfikacja fungicydów. Metody otrzymywania wybranych fungicydów | 2 |
T-W-8 | Krótka charakterystyka pozostałych klas pestycydów (rodentycydy, moluskocydy, limacydy, nematocydy) | 1 |
T-W-9 | Pestycydy a środowisko | 1 |
T-W-10 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy z zakresu przedmiotu na podstawie kolokwium w formie pytań testowych i otwartych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-03_W01 ma wiedzę na temat klasyfikacji i form użytkowych pestycydów | Ch_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_D02-03_W02 zna mechanizm działania wybranych pestycydów | Ch_2A_W01 | — | — | C-3 | T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Ch_2A_D02-03_W03 potrafi przedstawić syntezę wybranych pestycydów | Ch_2A_W01 | — | — | C-4 | T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-03_U01 potrafi przewidzieć i zaproponować przebieg syntezy wybranych pestycydów | Ch_2A_U01 | — | — | C-4 | T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-03_K01 ma świadomość oddziaływania środków ochrony roślin na środowisko | Ch_2A_K06 | — | — | C-5 | T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-03_W01 ma wiedzę na temat klasyfikacji i form użytkowych pestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić kryteria klasyfikacji pestycydów i podstawowe formy użytkowe pestycydów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D02-03_W02 zna mechanizm działania wybranych pestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi ogólnie przedstawić mechanizm działania wybranej substancji pestycydowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D02-03_W03 potrafi przedstawić syntezę wybranych pestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wymienić substaty do syntezy wybranego pestycydu, nie zna warunków i mechanizmu reakcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-03_U01 potrafi przewidzieć i zaproponować przebieg syntezy wybranych pestycydów | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi zaproponować warunki reakcji pojedynczego etapu syntezy, gdy ma podane substraty | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-03_K01 ma świadomość oddziaływania środków ochrony roślin na środowisko | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3,0 |
3,0 | potrafi wskazać najważniejsze aspekty środowiskowe stosowania pestycydów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praczyk T., Skrzypczak G., Herbicydy, PWRiL, Poznań, 2004
- red. M. Biziuk, Pestycydy. Występowanie, oznaczaniei unieszkodliwianie, WNT, Warszawa, 2001