Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Ustalaniu struktur związków organicznych metodami NMR:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ustalaniu struktur związków organicznych metodami NMR | ||
Specjalność | Chemia bioorganiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs obejmujący podstawowe zagadnienia chemii organicznej (np. Chemia organiczna I; Chemia organiczna II). |
W-2 | Znajomość interpretacji widma 1H i 13C NMR na podstawowym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozszerzenie wiedzy studenta na temat zaawansowanych technik NMR stosowanych w analizie strukturalnej cząsteczek związków organicznych. |
C-2 | Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z analizą struktury zwiazków organicznych, z jakimi student może się spotkać w czasie wykonywania pracy dyplomowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rutynowe jednowymiarowe techniki NMR. | 1 |
T-W-2 | Technik dwuwymiarowe - korelacje 1H, 1H oraz 13C, 1H (oparte na sprzężeniach bliskiego i dalekiego zasięgu). | 2 |
T-W-3 | Korelacje 13C, 13C. Dwuwymiarowe widma J-rozdzielcze. | 1 |
T-W-4 | Sprzężenia dipolowe. Jądrowy efekt Overhausera (eksperymenty NOE, NOESY). | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie technik NMR w ustalaniu struktury, stereochemii i konformacji cząsteczek związków organicznych. | 8 |
T-W-6 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Praca z literaturą wskazaną przez osobę prowadzącą zajęcia. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenie. | 8 |
A-W-4 | Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Pokaz. |
M-4 | Seminarium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ciągła w trakcie rozwiązywania problemów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-11_W01 Zna podstawowe techniki 1D i 2D NMR. | Ch_2A_W03, Ch_2A_W05, Ch_2A_W06, Ch_2A_W12, Ch_2A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-11_U01 Potrafi samodzielnie dobrać techniki pomiarowe 1D i 2D NMR do rozwiązania określonego problemu badawczego. | Ch_2A_U13, Ch_2A_U14, Ch_2A_U01, Ch_2A_U02, Ch_2A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-4 | S-1 |
Ch_2A_D02-11_U02 Umie przypisać sygnały w widmach 1D korzystając z widm dwuwymiarowych. | Ch_2A_U12, Ch_2A_U13, Ch_2A_U14, Ch_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_D02-11_K01 Jest świadomy ciągłego rozwoju metod NMR i rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie. | Ch_2A_K01, Ch_2A_K06, Ch_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-11_W01 Zna podstawowe techniki 1D i 2D NMR. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym zna podstawowe techniki 1D i 2D NMR. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-11_U01 Potrafi samodzielnie dobrać techniki pomiarowe 1D i 2D NMR do rozwiązania określonego problemu badawczego. | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym potrafi dobrać techniki pomiarowe 2D NMR do rozwiązania określonego problemu badawczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ch_2A_D02-11_U02 Umie przypisać sygnały w widmach 1D korzystając z widm dwuwymiarowych. | 2,0 | |
3,0 | W podstawowym zakresie umie przypisać sygnały w widmach 1D korzystając z widm 2D. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_D02-11_K01 Jest świadomy ciągłego rozwoju metod NMR i rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | W podstawowym zakresie jest świadomy ciągłego rozwoju metod NMR i rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. M. Silverstein, F. X. Webster, D. J. Kiemle, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, Warszawa, 2007
- R. Mazurkiewicz, A. Rajca, E. Salwińska, A. Skibiński, J. Suwiński, W. Zieliński, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa, 1995
- W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2011
- F. W. Wehrli, T. Wirthlin, Interpretacja widm w spektroskopii 13C NMR, PWN, Warszawa, 1985
- A. Ejchart, L. Kozerski, Spektrometria Magnetycznego Rezonansu Jądrowego 13C, PWN, Warszawa, 1988
- H. Gunter, Spektroskopia magnetycznego rezonansu jądrowego, PWN, Warszawa, 1983
Literatura dodatkowa
- S. Berger, S. Braun, 200 and More NMR Experiments, Wiley-VCH, Weinheim, 2004
- Atta-ur-Rahman, One and Two Dimensional NMR Spectroscopy, Elsevier, Amsterdam, 1989
- A. E. Dermore, Modern NMR Techniques for Chemistry Research, Pergamon, Exeter, 1995