Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Chemia (S2)
specjalność: Chemia bioorganiczna
Sylabus przedmiotu Przedmiot humanistyczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chemia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki ścisłe, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmiot humanistyczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z historii, fizyki, chemii i podstaw techniki na poziomie ogólnym szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z historii rozwoju techniki, odkryć naukowych i wynalazczości, oraz ich wpływu na rozwój cywilizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do przedmiotu. Zalecana literatura. Wymagania i warunki zaliczenia. Podstawowe pojęcia związane z tematyką przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Początki techniki, od czasów prehistorycznych do starożytności. Ślady rozwoju technicznego najstarszych cywilizacji. | 8 |
T-W-3 | Nauka i technika w starożytności w obszarze basenu Morza Śródziemnego i w starożytnych Chinach. Wynalazki i odkrycia z różnych dziedzin techniki i ich wpływ na dalszy rozwój cywilizacji. | 9 |
T-W-4 | Rozwój nauki i techniki w Europie epoki średniowiecza i renesansu. | 9 |
T-W-5 | Czasy nowożytne. Największe wynalazki i ich wpływ na dalszy rozwój cywilizacji. | 9 |
T-W-6 | Rewolucja przemysłowa - wpływ nauki na rozwój masowej produkcji. | 3 |
T-W-7 | Etapy rozwoju chemii - od rzemiosła przez alchemię do chemii współczesnej. | 3 |
T-W-8 | Czasy współczesne - podsumowanie rozwoju nauki i techniki od narzędzi kamiennych po instalacje orbitalne. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | Konsultacje | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 25 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład przeglądowy z prezentacją multimedialną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzenie pisemne osiągniętej wiedzy pod koniec semestru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A01a_W01 Posiada wiedzę historyczną o rozwoju nauki i techniki w dziejach ludzkości, potrafi oceniać skutki wdrażania nowych odkryć i wynalazków. | Ch_2A_W14 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A01a_U01 zna osiągnięcia i etapy rozwoju współczesnej techniki, umie interpretować kolejne etapy rozwoju różnorodnych technologii | Ch_2A_U03 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ch_2A_A01a_K01 Potrafi dostrzegać relacje między dawnymi odkryciami naukowymi a współczesnym rozwojem technologicznym naszej cywilizacji. | Ch_2A_K01 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A01a_W01 Posiada wiedzę historyczną o rozwoju nauki i techniki w dziejach ludzkości, potrafi oceniać skutki wdrażania nowych odkryć i wynalazków. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę ogólną historii rozwoju techniki i potrafi wymienić przynajmniej trzy najważniejsze odkrycia i wynalazki dla danej epoki z wybranych dziedzin techniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A01a_U01 zna osiągnięcia i etapy rozwoju współczesnej techniki, umie interpretować kolejne etapy rozwoju różnorodnych technologii | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opisać w najważnieszych punktach rozwój danej technologii od czasów najdawniejszych do współczesności. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ch_2A_A01a_K01 Potrafi dostrzegać relacje między dawnymi odkryciami naukowymi a współczesnym rozwojem technologicznym naszej cywilizacji. | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje w zakresie oceny charakterystycznych relacji między nauką a techniką od czasów starożytnych po dzień dzisiejszy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zbigniew Pater, Wybrane zagadnienia z historii techniki, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, 2011
- F.R. Paturi, Kronika Techniki, Kronika, Warszawa, 1992
- Aleksander Dziurzyński, Zarys historii odkryć i wynalazków, Prodruk, Poznań, 2006