Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe techniki projektowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe techniki projektowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paulina Pianko-Oprych <Paulina.Pianko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Procesy dyfuzyjne i aparaty |
W-2 | Procesy cieplne i aparaty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami formułowania modeli matematycznych i metod rozwiązywania równań modelowych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wspomagane komputerowo zindywidualizowane obliczenia projektowe wybranych aparatów przemysłu chemicznego przy zastosowaniu programu symulacyjnego Aspen Plus. | 27 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp. Przygotowywanie danych. Bazy danych fizykochemicznych. Skomputeryzowane bazy danych. Budowa bazy danych. Najważniejsze światowe i polskie bazy danych fizykochemicznych. Przegląd własności zawartych w bazach danych. Metody przewidywania własności. | 2 |
T-W-2 | Obliczenia termodynamiczne przy użyciu programu symulacyjnego Aspen Plus. | 4 |
T-W-3 | Analiza czułości. Definiowanie wymagań projektowych. Podstawy obliczeń numerycznych i optymalizacyjnych. | 2 |
T-W-4 | Omówienie wybranych obliczeń elementów instalacji (rurociągi, wymienniki ciepła, separatory, sprężarki, zawory). Łączenie strumieni masy i energii, rozszczepienie strumieni, przedstawienie dostępnych modułów obliczeniowych. | 4 |
T-W-5 | Zastosowanie programu Aspen Plus do obliczeń wielostopniowych aparatów do wymiany masy (absorpcja, kolumny rektyfikacyjne). Omówienie obliczeniowych modułów uproszczonych i ścisłych. | 6 |
T-W-6 | Przedstawienie przykładowych obliczeń systemu technologii chemicznej na przykładzie produkcji chlorku winylu. | 4 |
T-W-7 | Kryteria ekonomiczne oceny systemu technologicznego (stałe (inwestycyjne) i zmienne) przedstawione na przykładzie obliczeń instalacji przemysłu chemicznego. | 4 |
T-W-8 | Bezpieczeństwo działania instalacji. Charakterystyka podejść do rozwiązania problemów ochrony środowiska. | 1 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć | 27 |
A-P-3 | Opracowanie raportu | 30 |
A-P-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
89 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 27 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 33 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna-ćwiczenia projektowe z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych zadań przy pracy z komputerem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C18_W01 Studenci zdobywaja wiedzę z zakresu formułowania i rozwiązywania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych. Studenci zdobywają wiedzę niezbędną do tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych. | ICHP_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C18_U01 Studenci zdobywaja umiejętność formułowania i rozwiązania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych. Studenci zdobywają umiejętność tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych. | ICHP_1A_U07 | — | — | C-2 | T-W-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C18_K01 Zajecia projektowe ucza pracy zespołowej i wykorzystania potencjału członków grupy | ICHP_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C18_W01 Studenci zdobywaja wiedzę z zakresu formułowania i rozwiązywania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych. Studenci zdobywają wiedzę niezbędną do tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie,i potrafi ja zinterpretowac i wykorzystac w nieznacznym stopniu. | |
3,5 | Student opanował podstawowa wiedze podana na wykładzie, Potrafi ja zinterpretowac i wykorzystac w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student opanował wiekszosc podanych na wykładzie informacji, Potrafi je zinterpretowac i wykorzystac w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student opanował cała wiedze podana na wykładzie i potrafi ja własciwie zinterpretowac i wykorzystac w znacznym stopniu. | |
5,0 | Student opanował cała wiedze podana na wykładzie i potrafi ja własciwie zinterpretowac i w pełni wykorzystac praktycznie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C18_U01 Studenci zdobywaja umiejętność formułowania i rozwiązania równań modelu matematycznego oraz znajomość graficznych i numerycznych metod przetwarzania danych. Studenci zdobywają umiejętność tworzenia algorytmów obliczeń aparatów kolumnowych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystac wiedzy teoretycznej do samodzielnego stworzenia algorytmu obliczen aparatu kolumnowego. |
3,0 | Student potrafi stworzyc czesciowy algorytm obliczen aparatu kolumnowego. Do stworzenia prawidłowego algorytmu i schematu blokowego obliczen musi korzystac z pomocy innych. | |
3,5 | Student potrafi stworzyc algorytm obliczen aparatu kolumnowego z nieznacznymi uchybieniami. Potrafi stworzyc uproszczony schemat blokowy algorytmu. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie stworzyc algorytm obliczen aparatu kolumnowego w którym wystepuja nieliczne. Potrafi stworzyc czesciowy schemat blokowy algorytmu. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie stworzyc algorytm obliczen aparatu kolumnowego w którym nie ma znaczacych błedów. Potrafi z nieznacznymi uchybieniami sformułowac schemat blokowy algorytmu. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie stworzyc bezbłedny algorytm obliczen aparatu kolumnowego i przedstawic go na prawidłowo sformułowanym schemacie blokowym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C18_K01 Zajecia projektowe ucza pracy zespołowej i wykorzystania potencjału członków grupy | 2,0 | Nie potrafi współpracowac z grupa. Nie wykonuje polecen lidera. |
3,0 | Stara sie wykonac polecenia lidera i współpracowac z pozostałymi członkami grupy. | |
3,5 | W miare mozliwosci wykonuje polecenia lidera. Chetnie współpracuje z pozostałymi członkami grupy. | |
4,0 | Idealnie wykonuje polecenia lidera i współpracuje z pozostałymi członkami grupy | |
4,5 | Potrafi współpracowac z liderem a w razie potrzeby go zastapic. | |
5,0 | Jest liderem doskonale kierujacym grupa. Potrafi wykorzystac potencjał kazdego z członków grupy. |
Literatura podstawowa
- J. Jeżowski, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Część I. Teoria, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
- A. Jeżowska, J. Jeżowski, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Część II. Przykłady., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
- W. Kacperski, J. Kruszewski, R. Marcinkowski, Inżynieria systemów procesowych. Elementy analizy systemów procesowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2002
- Kuźniewska-Lach I, Haba A, Lach K., Komputerowe wspomaganie w projektowaniu procesowym, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- R. Schefflan, Teach Yourself the Basics of Aspen Plus, AIChE and John Wiley & Sons, Inc., 2011
- D. Erwin, Industrial Chemical Process Engineering Design, McGraw-Hill, 2002
Literatura dodatkowa
- 1. Haba A., Kuzniewska-Lach I., Lach K., Projektowanie kolumn z wypełnieniem, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecinskiej, Szczecin, 1993
- Kuźniewska-Lach I., Obliczenia projektowe półek aparatów kolumnowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
- R. Turton, Analysis, Synthesis and Design of Chemical Engineering Processes, Prentice Hall, 1998