Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Problemy obliczeniowe wymiany pędu, ciepła i masy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy obliczeniowe wymiany pędu, ciepła i masy
Specjalność Inżynieria procesowa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,30zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-A-2Wyznaczenie linii prądu; Ruch cieczy a cyrkulacja1
T-A-3Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła1
T-A-4Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej; Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej1
T-A-5Wymiana ciepła przez promieniowanie1
T-A-6Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-A-7Obliczenia kolumny destylacyjnej1
T-A-8Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej1
T-A-9Kolokwium1
9
laboratoria
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z ustaloną wymianą ciepła1
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z nieustaloną wymianą ciepła1
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie2
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej lub kolumny rektyfikacyjnej1
T-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie2
9
wykłady
T-W-1Analiza wymiarowa1
T-W-2Przepływy płynów w układach prostych; Przepływ w układach rozproszonych1
T-W-3Ustalona wymiana ciepła; Nieustalona wymiana ciepła1
T-W-4Specjalne przypadki konwekcji ciepła1
T-W-5Wymiana ciepła - aparatura1
T-W-6Ruch masy przez dyfuzję; Ruch masy przez wnikanie i przenikanie1
T-W-7Przenoszenie masy w układach rozproszonych1
T-W-8Wymiana masy - aparatura1
T-W-9Analogia przenoszenia pędu, energii i masy1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do kolokwium9
A-A-3przygotowanie do zajęć6
A-A-4czytanie wskazanej literatury6
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2czytanie wskazanej literatury17
A-L-3przygotowanie do zajęć17
A-L-4przygotowanie sprawozdań z zajęć17
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3uczestnictwo w egzaminie1
A-W-4czytanie wskazanej literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut
S-3Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C03-08_W01
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy
ICHP_2A_W05C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C03-08_U01
Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych
ICHP_2A_U09C-3, C-2, C-1T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICPN_2A_C03-08_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy
ICHP_2A_K04C-3, C-2, C-1T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C03-08_W01
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z tego zakresu; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z tego zakresu; wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C03-08_U01
Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy w tej dziedzinie; nie umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostatecznie dobry rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dostatecznie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma lepiej niż dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie lepiej niż dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie lepiej niż dobrze korzystać z informacji źródłowych;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie bardzo dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie bardzo dobrze korzystać z informacji źródłowych;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICPN_2A_C03-08_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, Warszawa, 2005
  2. Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT Warszawa, 1995., Warszawa, 1995
  3. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
  4. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
  5. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  6. Hobler T.:, Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-A-2Wyznaczenie linii prądu; Ruch cieczy a cyrkulacja1
T-A-3Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła1
T-A-4Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej; Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej1
T-A-5Wymiana ciepła przez promieniowanie1
T-A-6Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-A-7Obliczenia kolumny destylacyjnej1
T-A-8Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej1
T-A-9Kolokwium1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z ustaloną wymianą ciepła1
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z nieustaloną wymianą ciepła1
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie2
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej lub kolumny rektyfikacyjnej1
T-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza wymiarowa1
T-W-2Przepływy płynów w układach prostych; Przepływ w układach rozproszonych1
T-W-3Ustalona wymiana ciepła; Nieustalona wymiana ciepła1
T-W-4Specjalne przypadki konwekcji ciepła1
T-W-5Wymiana ciepła - aparatura1
T-W-6Ruch masy przez dyfuzję; Ruch masy przez wnikanie i przenikanie1
T-W-7Przenoszenie masy w układach rozproszonych1
T-W-8Wymiana masy - aparatura1
T-W-9Analogia przenoszenia pędu, energii i masy1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do kolokwium9
A-A-3przygotowanie do zajęć6
A-A-4czytanie wskazanej literatury6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2czytanie wskazanej literatury17
A-L-3przygotowanie do zajęć17
A-L-4przygotowanie sprawozdań z zajęć17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu10
A-W-3uczestnictwo w egzaminie1
A-W-4czytanie wskazanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICPN_2A_C03-08_W01Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Cel przedmiotuC-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-W-4Specjalne przypadki konwekcji ciepła
T-W-2Przepływy płynów w układach prostych; Przepływ w układach rozproszonych
T-W-9Analogia przenoszenia pędu, energii i masy
T-W-6Ruch masy przez dyfuzję; Ruch masy przez wnikanie i przenikanie
T-W-8Wymiana masy - aparatura
T-W-5Wymiana ciepła - aparatura
T-W-1Analiza wymiarowa
T-W-7Przenoszenie masy w układach rozproszonych
T-W-3Ustalona wymiana ciepła; Nieustalona wymiana ciepła
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z tego zakresu; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z tego zakresu; wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICPN_2A_C03-08_U01Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z ustaloną wymianą ciepła
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej lub kolumny rektyfikacyjnej
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z nieustaloną wymianą ciepła
T-A-6Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-A-5Wymiana ciepła przez promieniowanie
T-A-7Obliczenia kolumny destylacyjnej
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-A-2Wyznaczenie linii prądu; Ruch cieczy a cyrkulacja
T-A-3Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła
T-A-8Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej
T-A-4Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej; Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy w tej dziedzinie; nie umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostatecznie dobry rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dostatecznie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma lepiej niż dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie lepiej niż dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie lepiej niż dobrze korzystać z informacji źródłowych;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie bardzo dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie bardzo dobrze korzystać z informacji źródłowych;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICPN_2A_C03-08_K01Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z ustaloną wymianą ciepła
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej lub kolumny rektyfikacyjnej
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych zadań związanych z nieustaloną wymianą ciepła
T-A-6Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-A-5Wymiana ciepła przez promieniowanie
T-A-7Obliczenia kolumny destylacyjnej
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-A-2Wyznaczenie linii prądu; Ruch cieczy a cyrkulacja
T-A-3Ustalone i nieustalone przewodzenie ciepła
T-A-8Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej
T-A-4Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej; Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej
T-W-4Specjalne przypadki konwekcji ciepła
T-W-2Przepływy płynów w układach prostych; Przepływ w układach rozproszonych
T-W-9Analogia przenoszenia pędu, energii i masy
T-W-6Ruch masy przez dyfuzję; Ruch masy przez wnikanie i przenikanie
T-W-8Wymiana masy - aparatura
T-W-5Wymiana ciepła - aparatura
T-W-1Analiza wymiarowa
T-W-7Przenoszenie masy w układach rozproszonych
T-W-3Ustalona wymiana ciepła; Nieustalona wymiana ciepła
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut
S-1Ocena podsumowująca: wykład: egzamin na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy;
3,5
4,0
4,5
5,0