Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Elementy funkcjonowania i więzi w systemach technologicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy funkcjonowania i więzi w systemach technologicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dynamika procesowa
W-2Matematyka stosowana
W-3Podstawy automatyki
W-4Grafika inżynierska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę o wariantach rozwiązań systemów technologicznych oraz ich funkcjonowaniu. Złożoność systemu technologicznego należy traktować jako zbiór elementów i więzi wpływający na jego działanie.
C-2Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność wyboru technologii, systemu technologicznego oraz urządzeń produkcyjnych. Doboru ilości i wielkości urządzeń produkcyjnych. Zasady najlepszego wykorzystania surowców, energii i aparatury. Wybór aparatów i sprecyzowanie wzajemnych ich więzi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie prostego systemu technologicznego. Obliczenia rachunkowe. Określenie więzi pomiędzy elementami systemu w układach technologicznych. Decyzja doboru parametrów systemu zapewniających jego poprawne funkcjonowanie. Określenie podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych. Ocena wpływu wskaźników na zdolność funkcjonowania analizowanego systemu technologicznego. Optymalizacja systemu z uwzględnieniem narzuconych ograniczeń.15
15
wykłady
T-W-1Koncepcja technologiczna procesu. Analiza koncepcji technologicznej. Struktury topologiczne systemu technologicznego. Analiza wariantów struktur. Realizacja projektowa systemu technologicznego. Metody produkcji. Optymalizacja ekonomiczna. Analiza bilansu energetycznego. Algorytm obliczeń. Programy komputerowego wspomagania obliczeń procesowych. Symulacja procesów technologicznych chemicznych. Efektywność systemu. Wrażliwość na otoczenie i stopień odporności. Podatność systemu technologicznego na sterowanie automatyczne. Jakość sterowania. Analiza więzi pomiędzy węzłem technologicznym i systemem. Niezawodność funkcjonowania systemu. Własności systemów technologicznych. Złożoność systemu technologicznego jako zbioru elementów i więzi. Emergentność. Interaktywność. Stopień wzajemnego oddziaływania. Elementy występujące przy realizacji systemów technologicznych. Symulacyjna analiza systemu technologicznego. Ocena systemu technologicznego. Rewizja projektu. Ostateczna decyzja wyboru aparatów i urządzeń. Przykłady realizacji linii technologicznych. Podstawowe typy rozmieszczenia urządzeń. Analizy ilościowe i jakościowe rozmieszczenia maszyn i urządzeń: CRAFT, ALDEP, CORELAP. Schematy instalacji i schematy montażowe. Ocena funkcjonowania linii technologicznej w oparciu o wskaźniki techniczne i ekonomiczne. Produkcja. Wskaźniki efektywności produkcji. Oddziaływanie walorów użytkowych produkcji na funkcjonowanie systemu technologicznego. Analiza potencjalnej zdolności funkcjonowania procesu technologicznego z uwzględnieniem danych z poprzednich etapów produkcji. Doświadczalne wyznaczenie wpływu dominujących czynników na dalsze funkcjonowanie systemu technologicznego. Rynek zbytu. Wymagania rynku zbytu. Konkurencja. Decyzje ponad produkcyjne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury12
A-A-3Konsultacje z prowadzącym4
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studenta (studiowanie zalecanej literatury, przygotowanie do zaliczenia)15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład (metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: dyskusja dydaktyczna; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia audytoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna; metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D03b_W01
Student posiada wiedzę związaną z zagadnieniami funkcjonowania systemów technologicznych oraz występujących w nich więzi. Wiedza dotyczy zagadnień z inżynierii i technologii chemicznej, automatyki, zasad ochrony środowiska.
ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W04, ICHP_1A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D03b_U01
Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność oceny sposobu funkcjonowania istniejących i opracowywanych rozwiązań technicznych systemów technologicznych z zakresu inżynierii chemicznej. Dokonania wstępnej analizy ekonomicznej podjętych działań dotyczących realizacji zadań inżynierskich.
ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U14C-2T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D03b_K01
Student nabędzie niezbędnych kompetencji do współdziałania w grupie, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K06C-2T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D03b_W01
Student posiada wiedzę związaną z zagadnieniami funkcjonowania systemów technologicznych oraz występujących w nich więzi. Wiedza dotyczy zagadnień z inżynierii i technologii chemicznej, automatyki, zasad ochrony środowiska.
2,0Student nie opanował wiedzy z podstaw funkcjonowania systemów technologicznych.
3,0Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych.
3,5Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych.
4,0Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. W podstawowym stopniu rozumie złożoność systemu technologicznego jako zbiór elementów i więzi wpływający na jego działanie.
4,5Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. W dobrym stopniu rozumie złożoność systemu technologicznego jako zbiór elementów i więzi wpływający na jego działanie.
5,0Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. Złożoność systemu technologicznego traktuje jako całość powiązaną wzajemnymi wpływami poszczególnych elementów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D03b_U01
Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność oceny sposobu funkcjonowania istniejących i opracowywanych rozwiązań technicznych systemów technologicznych z zakresu inżynierii chemicznej. Dokonania wstępnej analizy ekonomicznej podjętych działań dotyczących realizacji zadań inżynierskich.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów technologicznych.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów technologicznych.
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych dotyczących prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki.
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. W ograniczonym stopniu potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. Potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje i na nich formułować poprawnie wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D03b_K01
Student nabędzie niezbędnych kompetencji do współdziałania w grupie, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0.
3,0Student potrafi wyłącznie odtwórczo rozwiązywać problem inżynierski nie wykazując chęci współpracy w grupie.
3,5Student wykazuje niewielką kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego wykazuje chęć współpracy w grupie.
4,0Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego chętnie współpracując w grupie.
4,5Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań, dzieli się własnymi przemyśleniami i pomysłami z grupą.
5,0Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań. Potrafi działać w sposób kreatywny i ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.

Literatura podstawowa

  1. Świcia A., Projektowanie procesów i systemów technologicznych: monografia, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2003
  2. Pająk E., Zaawansowane technologie współczesnych systemów produkcyjnych, Politechnika Poznańska, Poznań, 2000
  3. Kucharski S., Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
  4. Pikoń K., Model wielokryterialnej analizy środowiskowej złożonych układów technologicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2011
  5. Szron L., Eksploatacja i remont maszyn technologicznych w elastycznych systemach produkcyjnych, Lublin, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, 2007
  6. Gąsiorek E., Projektowanie procesów technologicznych w przemyśle spożywczym, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław, 2011
  7. Miecielica M., Wiśniewski W., Komputerowe wspomaganie projektowania procesów technologicznych, PWN, Warszawa, 2005
  8. Karpiński T., Kozłowski M., Materiały do projektowania procesów technologicznych. Cz.1. Wzory dokumentacji technologicznej i dane ogólne, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Juran J.M., Frank M., Jakość: projektowanie, analiza, WNT, Warszawa, 1974
  2. Siecla R., Materiały pomocnicze do projektowania procesów technologicznych: materiały wyjściowe i naddatki technologiczne, Politechnika Poznańska, Poznań, 1993
  3. Grochulska-Segal E., Modelowanie i optymalizacja wybranych procesów w systemach technologicznych uzdatniania wody, PWr, Wrocław, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie prostego systemu technologicznego. Obliczenia rachunkowe. Określenie więzi pomiędzy elementami systemu w układach technologicznych. Decyzja doboru parametrów systemu zapewniających jego poprawne funkcjonowanie. Określenie podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych. Ocena wpływu wskaźników na zdolność funkcjonowania analizowanego systemu technologicznego. Optymalizacja systemu z uwzględnieniem narzuconych ograniczeń.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcja technologiczna procesu. Analiza koncepcji technologicznej. Struktury topologiczne systemu technologicznego. Analiza wariantów struktur. Realizacja projektowa systemu technologicznego. Metody produkcji. Optymalizacja ekonomiczna. Analiza bilansu energetycznego. Algorytm obliczeń. Programy komputerowego wspomagania obliczeń procesowych. Symulacja procesów technologicznych chemicznych. Efektywność systemu. Wrażliwość na otoczenie i stopień odporności. Podatność systemu technologicznego na sterowanie automatyczne. Jakość sterowania. Analiza więzi pomiędzy węzłem technologicznym i systemem. Niezawodność funkcjonowania systemu. Własności systemów technologicznych. Złożoność systemu technologicznego jako zbioru elementów i więzi. Emergentność. Interaktywność. Stopień wzajemnego oddziaływania. Elementy występujące przy realizacji systemów technologicznych. Symulacyjna analiza systemu technologicznego. Ocena systemu technologicznego. Rewizja projektu. Ostateczna decyzja wyboru aparatów i urządzeń. Przykłady realizacji linii technologicznych. Podstawowe typy rozmieszczenia urządzeń. Analizy ilościowe i jakościowe rozmieszczenia maszyn i urządzeń: CRAFT, ALDEP, CORELAP. Schematy instalacji i schematy montażowe. Ocena funkcjonowania linii technologicznej w oparciu o wskaźniki techniczne i ekonomiczne. Produkcja. Wskaźniki efektywności produkcji. Oddziaływanie walorów użytkowych produkcji na funkcjonowanie systemu technologicznego. Analiza potencjalnej zdolności funkcjonowania procesu technologicznego z uwzględnieniem danych z poprzednich etapów produkcji. Doświadczalne wyznaczenie wpływu dominujących czynników na dalsze funkcjonowanie systemu technologicznego. Rynek zbytu. Wymagania rynku zbytu. Konkurencja. Decyzje ponad produkcyjne.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie wskazanej literatury12
A-A-3Konsultacje z prowadzącym4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studenta (studiowanie zalecanej literatury, przygotowanie do zaliczenia)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D03b_W01Student posiada wiedzę związaną z zagadnieniami funkcjonowania systemów technologicznych oraz występujących w nich więzi. Wiedza dotyczy zagadnień z inżynierii i technologii chemicznej, automatyki, zasad ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W05zna zasady ochrony środowiska i gospodarki odpadami
ICHP_1A_W04posiada wiedzę w zakresie elektroniki i elektrotechniki, automatyki i miernictwa przemysłowego, informatyki i grafiki komputerowej
ICHP_1A_W07ma podstawową wiedzę w zakresie technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-1Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę o wariantach rozwiązań systemów technologicznych oraz ich funkcjonowaniu. Złożoność systemu technologicznego należy traktować jako zbiór elementów i więzi wpływający na jego działanie.
Treści programoweT-W-1Koncepcja technologiczna procesu. Analiza koncepcji technologicznej. Struktury topologiczne systemu technologicznego. Analiza wariantów struktur. Realizacja projektowa systemu technologicznego. Metody produkcji. Optymalizacja ekonomiczna. Analiza bilansu energetycznego. Algorytm obliczeń. Programy komputerowego wspomagania obliczeń procesowych. Symulacja procesów technologicznych chemicznych. Efektywność systemu. Wrażliwość na otoczenie i stopień odporności. Podatność systemu technologicznego na sterowanie automatyczne. Jakość sterowania. Analiza więzi pomiędzy węzłem technologicznym i systemem. Niezawodność funkcjonowania systemu. Własności systemów technologicznych. Złożoność systemu technologicznego jako zbioru elementów i więzi. Emergentność. Interaktywność. Stopień wzajemnego oddziaływania. Elementy występujące przy realizacji systemów technologicznych. Symulacyjna analiza systemu technologicznego. Ocena systemu technologicznego. Rewizja projektu. Ostateczna decyzja wyboru aparatów i urządzeń. Przykłady realizacji linii technologicznych. Podstawowe typy rozmieszczenia urządzeń. Analizy ilościowe i jakościowe rozmieszczenia maszyn i urządzeń: CRAFT, ALDEP, CORELAP. Schematy instalacji i schematy montażowe. Ocena funkcjonowania linii technologicznej w oparciu o wskaźniki techniczne i ekonomiczne. Produkcja. Wskaźniki efektywności produkcji. Oddziaływanie walorów użytkowych produkcji na funkcjonowanie systemu technologicznego. Analiza potencjalnej zdolności funkcjonowania procesu technologicznego z uwzględnieniem danych z poprzednich etapów produkcji. Doświadczalne wyznaczenie wpływu dominujących czynników na dalsze funkcjonowanie systemu technologicznego. Rynek zbytu. Wymagania rynku zbytu. Konkurencja. Decyzje ponad produkcyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład (metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie; metody problemowe: dyskusja dydaktyczna; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z wykładu uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy z podstaw funkcjonowania systemów technologicznych.
3,0Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych.
3,5Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych.
4,0Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. W podstawowym stopniu rozumie złożoność systemu technologicznego jako zbiór elementów i więzi wpływający na jego działanie.
4,5Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. W dobrym stopniu rozumie złożoność systemu technologicznego jako zbiór elementów i więzi wpływający na jego działanie.
5,0Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z funkcjonowania systemów technologicznych. Złożoność systemu technologicznego traktuje jako całość powiązaną wzajemnymi wpływami poszczególnych elementów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D03b_U01Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność oceny sposobu funkcjonowania istniejących i opracowywanych rozwiązań technicznych systemów technologicznych z zakresu inżynierii chemicznej. Dokonania wstępnej analizy ekonomicznej podjętych działań dotyczących realizacji zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz języku obcym, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
ICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Cel przedmiotuC-2Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność wyboru technologii, systemu technologicznego oraz urządzeń produkcyjnych. Doboru ilości i wielkości urządzeń produkcyjnych. Zasady najlepszego wykorzystania surowców, energii i aparatury. Wybór aparatów i sprecyzowanie wzajemnych ich więzi.
Treści programoweT-A-1Projektowanie prostego systemu technologicznego. Obliczenia rachunkowe. Określenie więzi pomiędzy elementami systemu w układach technologicznych. Decyzja doboru parametrów systemu zapewniających jego poprawne funkcjonowanie. Określenie podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych. Ocena wpływu wskaźników na zdolność funkcjonowania analizowanego systemu technologicznego. Optymalizacja systemu z uwzględnieniem narzuconych ograniczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna; metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów technologicznych.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w projektowaniu bardzo prostych systemów technologicznych.
3,5Student potrafi w ograniczonym zakresie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych dotyczących prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki.
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. W ograniczonym stopniu potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe prostych systemów technologicznych w oparciu o właściwe metody, narzędzia i techniki. Potrafi interpretować uzyskane obliczeniowo informacje i na nich formułować poprawnie wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D03b_K01Student nabędzie niezbędnych kompetencji do współdziałania w grupie, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
ICHP_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student w ramach ćwiczeń audytoryjnych nabędzie umiejętność wyboru technologii, systemu technologicznego oraz urządzeń produkcyjnych. Doboru ilości i wielkości urządzeń produkcyjnych. Zasady najlepszego wykorzystania surowców, energii i aparatury. Wybór aparatów i sprecyzowanie wzajemnych ich więzi.
Treści programoweT-A-1Projektowanie prostego systemu technologicznego. Obliczenia rachunkowe. Określenie więzi pomiędzy elementami systemu w układach technologicznych. Decyzja doboru parametrów systemu zapewniających jego poprawne funkcjonowanie. Określenie podstawowych wskaźników techniczno-ekonomicznych. Ocena wpływu wskaźników na zdolność funkcjonowania analizowanego systemu technologicznego. Optymalizacja systemu z uwzględnieniem narzuconych ograniczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne (metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie; metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna; metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych uzyskana w oparciu o zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0.
3,0Student potrafi wyłącznie odtwórczo rozwiązywać problem inżynierski nie wykazując chęci współpracy w grupie.
3,5Student wykazuje niewielką kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego wykazuje chęć współpracy w grupie.
4,0Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego chętnie współpracując w grupie.
4,5Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań, dzieli się własnymi przemyśleniami i pomysłami z grupą.
5,0Student wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu problemu inżynierskiego szukając lepszych rozwiązań. Potrafi działać w sposób kreatywny i ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.