Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria produktu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria produktu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl>, Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest znajomosc podstawowych zagadnien z inzynierii chemicznej oraz podstaw ekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu inżynierii produktu. |
C-2 | Ukształtowania umiejętności sporządzania prezentacji i raportów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza wybranego procesu jednostkowego realizowanego w przemyśle chemicznym lub pokrewnym pod kątem modyfikacji produktu lub procesu. Student w ramach tej formy zajęć przygotowuje samodzielnie prezentację i przedstawia ją na zajęciach. Sporządzany jest również krótki raport (konspekt), w którym przedstawione są najważniejsze tezy przedstawione w prezentacji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie jako nauka. Podstawowe pojęcia i definicje. Wprowadzenie do inżynierii produktu. | 2 |
T-W-2 | Teoria produktu, projektowanie produktu: potrzeby rynku a możliwości producentów. | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie metody QFD (dom jakości) w procesie projektowania i inżynierii produktu. | 2 |
T-W-4 | Podział i charakterystyka produktów przemysłu przetwórczego ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu chemicznego i pokrewnych. | 1 |
T-W-5 | Przykłady zastosowania metod komputerowych w inżynierii produktu (m.in. omówienie metod i przykładowych wyników symulacji za pomocą dynamiki molekularnej oraz obliczeniowej mechaniki płynów, CFD). | 3 |
T-W-6 | Projektowanie produktów specjalnych, wpływ wybranych procesów jednostkowych (mieszanie, krystalizacja) na produkty finalne. | 3 |
T-W-7 | Ochrona patentowa nowych produktów i rozwiązań technicznych. Kolokwium zaliczeniowe. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej w postaci raportu. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: metoda projektów, seminarium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C27_W01 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie inżynierii produkt. | ICHP_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ICHP_1A_C27_W02 Student ma wiedzę w zakresie ochrony własności przemysłowej i prawa patentowego. | ICHP_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C27_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | ICHP_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
ICHP_1A_C27_U04 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | ICHP_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-P-1 | M-2 | S-2 |
ICHP_1A_C27_U07 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | ICHP_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-P-1 | M-2 | S-2 |
ICHP_1A_C27_U14 Student ma umiejętność oceny wybranych procesów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem inżynierii produktu. | ICHP_1A_U14 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C27_K02 Student ma świadomość, że w praktyce przemysłowej konieczne jest uwzględnianie przez inżyniera aspektów pozatechnicznych. Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | ICHP_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C27_W01 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie inżynierii produkt. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym (dostatecznym) stopniu. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. | |
5,0 | Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać. | |
ICHP_1A_C27_W02 Student ma wiedzę w zakresie ochrony własności przemysłowej i prawa patentowego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C27_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Nie posiada umiejętności obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Nie potrafi korzystać ze źródeł literaturowych. Nie przedstawia prezentacji w terminie, nie składa raportu. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu bardzo dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
ICHP_1A_C27_U04 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C27_U07 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C27_U14 Student ma umiejętność oceny wybranych procesów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem inżynierii produktu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C27_K02 Student ma świadomość, że w praktyce przemysłowej konieczne jest uwzględnianie przez inżyniera aspektów pozatechnicznych. Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest uwzględnienie aspektów pozatechnicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cussler E.L., Moggridge G.D., Chemical Product Design, Cambridge University Press, Cambridge, 2001
- Henczka M., Inzynieria produktu farmacutycznego, Warszawa, 2011
- Makowski Ł., Efekty mieszania w wybranych zagadnieniach procesów inzynierii produktu., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013, T. XXXVI z. 1
Literatura dodatkowa
- Jaworski Z., Numeryczna mechanika płynów w inżynierii chemicznej i procesowej, EXIT Akademicka Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2005
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Jabłońskiego, Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
- Zelek A., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin, 2000
- strony internetowe wybranych firma z branży chemicznej i pokrewnych