Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Nanotechnologia i zastosowanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanotechnologia i zastosowanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bez wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studenta z aktualnym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii | 2 |
T-W-2 | Klasyfikacje nanocząstek według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań | 3 |
T-W-3 | Metody wytwarzania - metody bottom up i top down | 4 |
T-W-4 | Struktury zero-wymiarowe - nanocząstki | 2 |
T-W-5 | Struktury jedno-wymiarowe - nanowłókna, nanodruty,nanorurki, nanopałeczki | 2 |
T-W-6 | Struktury dwu-wymiarowe - ultracienkie warstwy | 2 |
T-W-7 | Wybrane działy nanotechnologii: zastosowania w medycynie, elektronice, biologii, ochronie środowiska (biosensory, elementy elektroniczne, opto-elektroniczne i optyczne). | 3 |
T-W-8 | Nanomedycyna - definicja i zakres. Nanomateriały i nanotechnologie w medycynie. Skala wielkości układów biologicznych i jej powiązanie ze skalą wielkości nanomateriałów. Nanocząstki i nanożele w diagnostyce i jako nośniki leków. Inżynieria tkankowa. Imprinting molekularny w polimerach i jego zastosowania w medycynie. Mikrochipy w diagnostyce i terapii. Nanochirurgia. Przyszłość nanomedycyny: nanourządzenia, nanoroboty. | 5 |
T-W-9 | Nanokompozyty polimerowe, nanonapełniacze i nanoproszki w technologii polimerów, sadza, krzemionka, tlenki metali, pigmenty, minerały warstwowe, metody otrzymywania i właściwości nanokompozytów, nanokompozyty inteligentne | 4 |
T-W-10 | Nanotechnologie a bezpieczeństwo. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Zaliczenie wykładów | 15 |
A-W-3 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C01_W01 Rozróżnianie struktury i mechanizmów tworzenia nanomateriałów oraz wskazywanie ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii | Nano_1A_W04, Nano_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C01_U01 Wyszukiwanie i zastosowanie różnego typu żródel informacji w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmiotu i ich wykorzystanie w dalszej nauce | Nano_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Nano_1A_C01_U02 Objasnianie podstawowych procesów fizyczno-chemicznych wystepujacych w nanotechnologii | Nano_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Nano_1A_C01_U03 Posługiwanie sie sprzetem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejetnosc interpretacji otrzymanych wyników | Nano_1A_U10, Nano_1A_U14 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Nano_1A_C01_U04 Oceniane zagrozenia bedacego efektem uzywania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP | Nano_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_C01_K01 Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | Nano_1A_K01, Nano_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Nano_1A_C01_K02 Ocenianie wpływu nanotechnologi na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | Nano_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-9, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C01_W01 Rozróżnianie struktury i mechanizmów tworzenia nanomateriałów oraz wskazywanie ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii | 2,0 | nie potrafi wcale rozróżniać struktury i mechanizmów tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi i rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafii rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafii rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafii rozróżniać struktury i mechanizmy tworzenia nanomateriałów oraz wskazywać ich właściwości opisujące ich szerokie zastosowanie w medycynie, w inżynierii materiałowej i w chemii |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C01_U01 Wyszukiwanie i zastosowanie różnego typu żródel informacji w języku polskim i angielskim dotyczące tematyki przedmiotu i ich wykorzystanie w dalszej nauce | 2,0 | nie potrafi wcale wyszukiwać i zastosować różnego typu żródel informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać ich w dalszej nauce |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi wyszukać i zastosować różnego typu żródła informacji w języku polskim i angielskim dotyczących tematyki przedmiotu i wykorzystać je w dalszej nauce | |
Nano_1A_C01_U02 Objasnianie podstawowych procesów fizyczno-chemicznych wystepujacych w nanotechnologii | 2,0 | nie potrafi wcale objasniać podstawowych procesów fizyko-chemicznych wystepujących w nanotechnologii |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi objasniać podstawowe procesy fizyko-chemiczne wystepujące w nanotechnologii | |
Nano_1A_C01_U03 Posługiwanie sie sprzetem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału, odpowiedni jego dobór a takze umiejetnosc interpretacji otrzymanych wyników | 2,0 | nie potrafi wcale dobierać i posługiwać się sprzętem używanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować otrzymanych wyników |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi dobierać i posługiwać się sprzętem uzywanym do charakterystyki otrzymanego nanomateriału a także interpretować wyniki | |
Nano_1A_C01_U04 Oceniane zagrozenia bedacego efektem uzywania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i przestrzeganie przepisów BHP | 2,0 | nie potrafi wcale oceniać zagrozenia bedącego efektem używania odpowiednich produktów i zwiazków chemicznych i nie przestrzega przepisów BHP |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi ocenić zagrożenia będące efektem używania odpowiednich produktów i związków chemicznych i przestrzega przepisów BHP |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_C01_K01 Aktywna postawa do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | 2,0 | nie wykazuje aktywnej postawy do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz nie jest zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi wykazać aktywną postawe do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności o tematyce nanotechnologii oraz do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | |
Nano_1A_C01_K02 Ocenianie wpływu nanotechnologi na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | 2,0 | nie potrafi wcale oceniać wpływu nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz nie jest zdolny do rozpowszechniania wiedzy o nanotechnologii społeczenstwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi ocenić wpływ nanotechnologii na środowisko naturalne i na organizm człowieka oraz rozpowszechniać wiedze o nanotechnologii społeczeństwu przedstawiając jej dodanie jak i ujemne aspekty |
Literatura podstawowa
- Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M, Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008
- Balzani V., Venturi M., Credi A, Molecular Devices and Machines, Wiley-VCH, 2003
Literatura dodatkowa
- Galina H, Fizykochemia polimerów, Ofic. Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, 1998