Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii chemicznej II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii chemicznej II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sreńscek-Nazzal <Joanna.Srenscek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumił Kic <Bogumil.Kic@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna i nieorganiczna I i II |
W-2 | Matematyka I i II |
W-3 | Podstawy technologii chemicznej I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystywanych na kolejnych etapach planowania nowego procesu (od koncepcji chemicznej do instalacji przemysłowej) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne, regulamin BHP | 3 |
T-L-2 | Wpływ temperatury, ciśnienia i składu początkowego na skład w stanie równowagi dla reakcji syntezy amoniaku | 5 |
T-L-3 | Technologia otrzymywania sody przez karbonizację solanki amoniakalnej | 6 |
T-L-4 | Kontrola i analiza parametrów procesu technologicznego na bazie otrzymywania solanki | 3 |
T-L-5 | Technologiczne zastosowania procesu kalcynacji | 3 |
T-L-6 | Otrzymywanie układu molibdenowego na nośniku krzemowym preparowanego z wykorzystaniem wyparki próżniowej | 3 |
T-L-7 | Wykorzystanie metody najmniejszych kwadratów do wyznaczenia równania krzywej kalibracji w chromatografii gazowej | 6 |
T-L-8 | Simpleksowa metoda planowania eksperymentu - wyznaczanie ekstremum lepkości mieszaniny C2H5OH-H2O | 6 |
T-L-9 | Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy | 3 |
T-L-10 | Wykorzystanie metod statystyki matematycznej do oceny pomiarów stężeń formaldehydu wykonanych metodą chromatografii gazowej | 3 |
T-L-11 | Otrzymywanie węgli aktywnych z surowców naturalnych | 3 |
T-L-12 | Badanie adsorpcji methyleno blue na węglu aktywnym otrzymanym w ćwiczeniu nr 11 | 3 |
T-L-13 | Teoretyczne wyznaczanie gęstości mieszanin cieczy | 3 |
T-L-14 | Teoretyczne zaplanowanie doświadczeń związanych z otrzymaniem węgli aktywnych o największej powierzchni właściwej wykorzystując metodę simpleksową oraz Boxa -Wilsona | 3 |
53 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zaliczenia | 40 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdania | 40 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-4 | Czytanie wskazanej literatury | 25 |
A-L-5 | Konsultacje z prowadzącym laboratorium | 30 |
180 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena postępów |
S-4 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C07_W01 potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji | TCH_1A_W07 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-7 | M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TCH_1A_C07_W02 wykazuje znajomość tematyki związanej z aktualnymi trendami rozwojowymi przemysłu chemicznego oraz potrafi wskazać jakie jest zapotrzebowanie rynku na nowe produkty | TCH_1A_W13 | — | — | C-1 | T-L-11, T-L-12 | M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
TCH_1A_C07_W03 ma wiedzę z zakresu podstawowych metod wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi | TCH_1A_W15 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-10, T-L-6, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C07_U01 wykorzystuje zdobytą wiedze do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych, optymalizacji doświadczeń oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne | TCH_1A_U08, TCH_1A_U11 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-1 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C07_K01 ma świadomość potrzeby posługiwania się najlepszymi dostępnymi technikami w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko w myśl idei zrównoważonego rozwoju | TCH_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-11, T-L-12 | M-1 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C07_W01 potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji | 2,0 | Student nie potrafi stosować metod przydatnych do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowych problemów technologicznych |
3,0 | Student w co najmniej 51% potrafi stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne | |
3,5 | Student w co najmniej 61% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne | |
4,0 | Student w co najmniej 71% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne | |
4,5 | Student w co najmniej 81% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne | |
5,0 | Student w co najmniej 91% potrafi ze zrozumieniem stosować metody przydatne do teoretycznych i praktycznych obliczeń wielkości charakteryzujących właściwości fizykochemiczne substancji oraz rozwiązywać podstawowe problemy technologiczne Rozumie istotę metody i potrafi ją omówić. | |
TCH_1A_C07_W02 wykazuje znajomość tematyki związanej z aktualnymi trendami rozwojowymi przemysłu chemicznego oraz potrafi wskazać jakie jest zapotrzebowanie rynku na nowe produkty | 2,0 | Student nie potrafi podać żadnych aktualnych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego oraz nie potrafi wskazać jakie jest zapotrzebowanie rynku na nowe produkty |
3,0 | Student w co najmniej 51% potrafi wymienić kilka aktualnych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego i nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku | |
3,5 | Student w co najmniej 61% potrafi wymienić kilka aktualnych trendów rozwojowych przemysłu chemicznego i nowych produktów na które jest zapotrzebowanie na rynku | |
4,0 | Student w co najmniej 71% potrafi wymienić aktualne trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku | |
4,5 | Student w co najmniej 81% potrafi wymienić aktualne trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku oraz kilka z nich dokładniej omówić | |
5,0 | Student w co najmniej 91% potrafi wymienić aktualne trendy rozwojowe przemysłu chemicznego i nowe produkty na które jest zapotrzebowanie na rynku oraz kilka z nich dokładniej omówić i porównać | |
TCH_1A_C07_W03 ma wiedzę z zakresu podstawowych metod wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi | 2,0 | Student nie potrafi wcale dostosować metod wykorzystywanych do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi |
3,0 | Student w co najmniej 51% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi | |
3,5 | Student w co najmniej 61% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi | |
4,0 | Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi | |
4,5 | Student w co najmniej 81% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi | |
5,0 | Student w co najmniej 91% potrafi wykorzystać podstawowe metody do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z chemicznymi procesami technologicznymi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C07_U01 wykorzystuje zdobytą wiedze do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych, optymalizacji doświadczeń oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować i wykonać eksperymentów chemicznych oraz nie rozumie i źle interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne |
3,0 | Student w co najmniej 51% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne | |
3,5 | Student w co najmniej 61% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne | |
4,0 | Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne | |
4,5 | Student w co najmniej 81% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne | |
5,0 | Student w co najmniej 91% potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i odpowiedniego wykonania eksperymentów chemicznych oraz rozumie i dobrze interpretuje uzyskane podczas badań wyniki eksperymentalne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C07_K01 ma świadomość potrzeby posługiwania się najlepszymi dostępnymi technikami w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko w myśl idei zrównoważonego rozwoju | 2,0 | Student nie potrafi stosować idei zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii |
3,0 | Student w co najmniej 51% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko | |
3,5 | Student w co najmniej 61% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko | |
4,0 | Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko | |
4,5 | Student w co najmniej 81% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko | |
5,0 | Student w co najmniej 71% potrafi wykorzystać idee zrównoważonego rozwoju w projektowaniu nowych technologii oraz potrafi zminimalizować negatywny wpływ stosowanych substancji chemicznych na środowisko. Potrafi omówić zaproponowane technologie i uzasadnić swój wybór |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. S. Bretsznajder, Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973
- J. Szarawara, J. Piotrowski, Podstawy teoretyczne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 2010
- Praca zbiorowa pod red. L. Synoradzkiego i J. Wisialskiego, Projektowanie procesów technologicznych: od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- K. Schmidt-Szałowski, Podstawy technologii chemicznej: procesy w przemyśle nieorganicznym, Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- E. Bortel, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992
- K. Kałucki, B. Michalkiewicz, J. Ziebro, J. Sreńscek-Nazzal, Materiały do zajęć laboratoryjnych z przedmiotu "Podstawy technologii chemicznej", Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005