Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna
Sylabus przedmiotu Podstawy wytrzymałości i części maszyn:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy wytrzymałości i części maszyn | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka, podstawy rachunku rzzniczkowego i całek |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zaznajomienie z pojęciem wytrzymałowsci materiałów |
C-2 | poznanie czynników wpływających na wytrzymałość materiałów |
C-3 | wprowadzenie metod obliczeń wytrzymałościowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje sił i obciążeń. Siły wewnętrzne. Wpływ budowy wewnętrznej materiałów na wytrzymałość. Sieci krystaliczne. Odkształcenia plastyczne i trwałe. Podział elementów i konstrukcji ze względu na kształt. Sposoby obciążenia elementów. Prawo Hooke’a – moduł Younga, sztywność, wydłużenia, liczba Poissona. Naprężenia normalne i ścinające. Rozkład naprężeń w przekrojach - zasada de Saint-Venanta. Tensometria - wykres rozciągania. Wartości graniczne. Współczynniki bezpieczeństwa. Spiętrzanie naprężeń. Wpływ ciężaru własnego. Układ statycznie wyznaczalny i niewyznaczalny. Naprężenia cieplne. Naprężenia montażowe. Naprężenia w ściance zbiornika -obliczanie grubości ścianki zbiornika. Ścinanie, moduł ścinania. Skręcanie, moment skręcający. Obliczanie wałów w mieszalnikach. Wytrzymałość aparatów ciśnieniowych | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą | 20 |
A-W-3 | konsultacje | 3 |
A-W-4 | przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-W-5 | zaliczenia | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | rozwiązywanie przykładowych zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium z wiadomości teoretycznych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01a_W04 Ma podstawową wiedzę z materiałoznawstwa, potrafi dobierać materiały konstrukcyjne oraz prowadzić proste obliczenia wytrzymałościowe | TCH_1A_W12, TCH_1A_W10, TCH_1A_W11, TCH_1A_W04 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01a_U16 potrafi ocenić funkcjonalność, odporność mechaniczną i chemiczną, istniejących rozwiązań technicznych w danej technologii | TCH_1A_U16 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O01a_K01 Zauważa różnorodność i postępujący rozwój techniczny składników konstrukcyjnych aparatury chemicznej, rozumie potrzebę aktualizacji tej wiedzy. | TCH_1A_K01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01a_W04 Ma podstawową wiedzę z materiałoznawstwa, potrafi dobierać materiały konstrukcyjne oraz prowadzić proste obliczenia wytrzymałościowe | 2,0 | nie rozróznia właściwości materiałów konstrukcyjnych, nie pootrafi prowadzić obliczeń wytrzymałościowych |
3,0 | zna podstawowe własciwości materiałów konstukcyjnych, potrafi rozwiązać proste zadania | |
3,5 | zna podstawowe własciwości materiałów konstukcyjnych, potrafi rozwiązać dobrze proste zadania | |
4,0 | zna własciwości materiałów konstrukcyjnych, rozumie jakie ich cechy wpływają na wytrzymałość oraz potrafi obliczyć wytrzymałość danego elementu konstrukcyjnego | |
4,5 | Dobrze dobiera materiały i potrafi prowadzić obliczenia konstrukcyjne | |
5,0 | Bardzo dobrze dobiera materiały i potrafi prowadzić obliczenia konstrukcyjne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01a_U16 potrafi ocenić funkcjonalność, odporność mechaniczną i chemiczną, istniejących rozwiązań technicznych w danej technologii | 2,0 | nie potrafi ocenić, nie rozróżnia rozwiążań technicznych stosowanych w technologii chemicznej |
3,0 | ma ogólne pojęcie o właściwościach rozwiązań technicznych stosowanych w technologii chemicznej | |
3,5 | ocenia i rozróżnia rozwiązania techniczne stosowane w technologii chemicznej | |
4,0 | dobrze ocenia i rozróżnia rozwiązania techniczne stosowane w technologii chemicznej | |
4,5 | bardzo dobrze ocenia i rozróżnia rozwiązania techniczne stosowane w technologii chemicznej | |
5,0 | bardzo dobrze ocenia i rozróżnia rozwiązania techniczne stosowane w technologii chemicznej. Porafi wskazać słabe punkty i proponuje rozwiązania ulepszające. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O01a_K01 Zauważa różnorodność i postępujący rozwój techniczny składników konstrukcyjnych aparatury chemicznej, rozumie potrzebę aktualizacji tej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Zna historię rozwoju przynajmniej części prezentowanych na wykładach konstrukcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zdzisław Dyląg, A, Jakubowicz, Z. Orłoś, Wytrzymałość materiałów, T1, WNT, Warszawa, 1996
- Zdzisław Kowalewski, Podstawy wytrzymałości materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Jerzy Zielnica, Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1996
Literatura dodatkowa
- J. Pikoń, Podstawy konstrukcji aparatury chemicznej, PWN, Warszawa, 1979
- T. Hobler, Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986