Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna

Sylabus przedmiotu Technologia wody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia wody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL3 33 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaznajomienie z technologia produkcji wody do picia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi opisać technologię produkcji wody do picia z uwzglednieniem róznych źródeł wody pobieranej do uzdatniania. Zanajomiony będize też z poszcególnymi operacjami i procesami oraz podstawową aparaturą w ciągu technologicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady monitoringu jakości wody przeznaczonej do uzdatniania. Zasady monitoringu jakości wody uzdatnionej. Zasady pobierania próbek do analizy. Wymagania organoleptyczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne wody do spożycia. Oznaczanie wybranych zanieczyszczseń wody zgodnie z normami.33
33
wykłady
T-W-1Prawo krajowe i europejskie w zakresie gospodarki wodnej. Wody podziemne i powierzchniowe. Wskaźniki i wymagania prawne co do jakości wody. Analaiza wody. Koagulacja. Flokulacja. Sedymentacja. Filtracja. Usuwanie żelaza i manganu. Adsorpcja. Utlenianie i dezynfekcja.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w wykonywaniu pomiarów z użyciem klasycznych metod chemicznych oraz zaawansowanej aparatury analitycznej.30
A-L-2Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-3Opracowanie sprawozdań. Przygotowanie do zaliczeń i egzaminu.30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład. Laboratorium.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca pisemna z odpowiedziami na pytania szczegółowe i pytanie problemowe.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład - pisemny sprawdzian wiedzy. Laboratorium - sprawozdanie z każdego ćiwczenia lub działania praktycznego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O02a_W01
Potrafi uzasadnić podstawy omawianych procesów i operacji jednostkowych.
TCH_1A_W14, TCH_1A_W19C-1T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O02a_U01
Potrafi dobrać odpowiedni schemat technologiczny do znanego źródła wody pobieranej, uzasadnić taki weybór i właściwie zaprezentować na forum grupy.
TCH_1A_U04, TCH_1A_U05, TCH_1A_U08, TCH_1A_U14C-1T-L-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O02a_K01
Zdobyta wiedza pozwoli studentowi na korzystanie z nowych rozwiązań i kierowania zespołąmi.
TCH_1A_K02, TCH_1A_K01C-1T-L-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O02a_W01
Potrafi uzasadnić podstawy omawianych procesów i operacji jednostkowych.
2,0Niepełene odpowiedzi na 4 pytania.
3,0Pełne odpowiedzi na co najmniej 4 pyatania podczas pisemnego sprawdzianu.
3,5Pełne odpowiedzi na co najmniej 5 pytan podczas pisemnego sprawdzianu.
4,0Pełne odpowiedzi na 7 pytan podczas pisemnego sprawdzianu.
4,5Pełne odpowiedzi na 8 pytań podczas pisemnego sprawdzianu.
5,0Odpowie celująco na wszystkie pytania w trakcie pisemnego sprawdzianu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O02a_U01
Potrafi dobrać odpowiedni schemat technologiczny do znanego źródła wody pobieranej, uzasadnić taki weybór i właściwie zaprezentować na forum grupy.
2,0Niepełne odpowiedzi na 4 pytania.
3,0Pełne odpowiedzi na co najmniej 4 pytania podczas pisemnego sprawdzianu.
3,5Pełne odpowiedzi na 5 pytań podczas pisemnego sprawdzianu.
4,0Pełne odpowiedzi na 7 pytań podczas pisemnego sprawdzianu.
4,5Pełne odpowiedzi na 8 pytań podczas pisemnego sprawdzianu.
5,0Odpowie celująco na wszystkie pytania w trakcie pisemnego sprawdzianu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O02a_K01
Zdobyta wiedza pozwoli studentowi na korzystanie z nowych rozwiązań i kierowania zespołąmi.
2,0Niepoprawna budowa zdań i trudności w zdefiniowaniu problemu.
3,0Poprawny język polski. Stosowanie terminologi technicznej z trudnościami.
3,5Poprawny język polski. Poprawnie stosowana terminologia techniczna.
4,0Poprawny język polski. Poprawnie stosowana terminologia techniczna. Umiejetność definiowania problemu.
4,5Poprawny język polski. Poprawna terminologia techniczna. Umiejętność definiowania problemu. Umiejętność rozwiązywania problemu.
5,0Poprawny język polski. Poprawna terminologia techniczna. Umiejętność definiowania problemu. Umiejętność rozwiązywania problemu. Umiejętność przedstawiania problemu przed grupą słuchaczy.

Literatura podstawowa

  1. A.L. Kowal, M.Śiwderska-Bróż, Oczyszczanie Wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław, 1998, ISBN 83-01012107-6

Literatura dodatkowa

  1. J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, Wydawnictwo Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, ISBN: 978-83-01-1636-2 t.1; ISBN 978-83-01-16437-9 t 1-2, Tom 1 i Tom 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady monitoringu jakości wody przeznaczonej do uzdatniania. Zasady monitoringu jakości wody uzdatnionej. Zasady pobierania próbek do analizy. Wymagania organoleptyczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne wody do spożycia. Oznaczanie wybranych zanieczyszczseń wody zgodnie z normami.33
33

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawo krajowe i europejskie w zakresie gospodarki wodnej. Wody podziemne i powierzchniowe. Wskaźniki i wymagania prawne co do jakości wody. Analaiza wody. Koagulacja. Flokulacja. Sedymentacja. Filtracja. Usuwanie żelaza i manganu. Adsorpcja. Utlenianie i dezynfekcja.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w wykonywaniu pomiarów z użyciem klasycznych metod chemicznych oraz zaawansowanej aparatury analitycznej.30
A-L-2Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-3Opracowanie sprawozdań. Przygotowanie do zaliczeń i egzaminu.30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O02a_W01Potrafi uzasadnić podstawy omawianych procesów i operacji jednostkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W14ma podstawową wiedzę z zakresu technologii wody i ścieków
TCH_1A_W19posiada wiedzę o podstawowych procesach przemysłowej syntezy chemicznej i w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Cel przedmiotuC-1Student potrafi opisać technologię produkcji wody do picia z uwzglednieniem róznych źródeł wody pobieranej do uzdatniania. Zanajomiony będize też z poszcególnymi operacjami i procesami oraz podstawową aparaturą w ciągu technologicznym.
Treści programoweT-L-1Zasady monitoringu jakości wody przeznaczonej do uzdatniania. Zasady monitoringu jakości wody uzdatnionej. Zasady pobierania próbek do analizy. Wymagania organoleptyczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne wody do spożycia. Oznaczanie wybranych zanieczyszczseń wody zgodnie z normami.
Metody nauczaniaM-1Wykład. Laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład - pisemny sprawdzian wiedzy. Laboratorium - sprawozdanie z każdego ćiwczenia lub działania praktycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niepełene odpowiedzi na 4 pytania.
3,0Pełne odpowiedzi na co najmniej 4 pyatania podczas pisemnego sprawdzianu.
3,5Pełne odpowiedzi na co najmniej 5 pytan podczas pisemnego sprawdzianu.
4,0Pełne odpowiedzi na 7 pytan podczas pisemnego sprawdzianu.
4,5Pełne odpowiedzi na 8 pytań podczas pisemnego sprawdzianu.
5,0Odpowie celująco na wszystkie pytania w trakcie pisemnego sprawdzianu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O02a_U01Potrafi dobrać odpowiedni schemat technologiczny do znanego źródła wody pobieranej, uzasadnić taki weybór i właściwie zaprezentować na forum grupy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U04potrafi przygotować prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów technologia chemiczna, w języku polskim oraz przynajmniej w jednym języku obcym spośród języków: angielski, francuski, niemiecki lub rosyjski
TCH_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
TCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U14potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem surowców i produktów przemysłu chemicznego oraz zagrożenia występujące podczas prowadzenia procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Student potrafi opisać technologię produkcji wody do picia z uwzglednieniem róznych źródeł wody pobieranej do uzdatniania. Zanajomiony będize też z poszcególnymi operacjami i procesami oraz podstawową aparaturą w ciągu technologicznym.
Treści programoweT-L-1Zasady monitoringu jakości wody przeznaczonej do uzdatniania. Zasady monitoringu jakości wody uzdatnionej. Zasady pobierania próbek do analizy. Wymagania organoleptyczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne wody do spożycia. Oznaczanie wybranych zanieczyszczseń wody zgodnie z normami.
Metody nauczaniaM-1Wykład. Laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład - pisemny sprawdzian wiedzy. Laboratorium - sprawozdanie z każdego ćiwczenia lub działania praktycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niepełne odpowiedzi na 4 pytania.
3,0Pełne odpowiedzi na co najmniej 4 pytania podczas pisemnego sprawdzianu.
3,5Pełne odpowiedzi na 5 pytań podczas pisemnego sprawdzianu.
4,0Pełne odpowiedzi na 7 pytań podczas pisemnego sprawdzianu.
4,5Pełne odpowiedzi na 8 pytań podczas pisemnego sprawdzianu.
5,0Odpowie celująco na wszystkie pytania w trakcie pisemnego sprawdzianu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O02a_K01Zdobyta wiedza pozwoli studentowi na korzystanie z nowych rozwiązań i kierowania zespołąmi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K02potrafi współpracować w grupie w zakresie organizacji samokształcenia
TCH_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Cel przedmiotuC-1Student potrafi opisać technologię produkcji wody do picia z uwzglednieniem róznych źródeł wody pobieranej do uzdatniania. Zanajomiony będize też z poszcególnymi operacjami i procesami oraz podstawową aparaturą w ciągu technologicznym.
Treści programoweT-L-1Zasady monitoringu jakości wody przeznaczonej do uzdatniania. Zasady monitoringu jakości wody uzdatnionej. Zasady pobierania próbek do analizy. Wymagania organoleptyczne, fizykochemiczne i mikrobiologiczne wody do spożycia. Oznaczanie wybranych zanieczyszczseń wody zgodnie z normami.
Metody nauczaniaM-1Wykład. Laboratorium.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład - pisemny sprawdzian wiedzy. Laboratorium - sprawozdanie z każdego ćiwczenia lub działania praktycznego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niepoprawna budowa zdań i trudności w zdefiniowaniu problemu.
3,0Poprawny język polski. Stosowanie terminologi technicznej z trudnościami.
3,5Poprawny język polski. Poprawnie stosowana terminologia techniczna.
4,0Poprawny język polski. Poprawnie stosowana terminologia techniczna. Umiejetność definiowania problemu.
4,5Poprawny język polski. Poprawna terminologia techniczna. Umiejętność definiowania problemu. Umiejętność rozwiązywania problemu.
5,0Poprawny język polski. Poprawna terminologia techniczna. Umiejętność definiowania problemu. Umiejętność rozwiązywania problemu. Umiejętność przedstawiania problemu przed grupą słuchaczy.