Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna
Sylabus przedmiotu Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowa z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, analitycznej i fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie studentów z problemami ochrony środowiska, a głównie z tematyką źródeł i wielkości emisji zanieczyszczeń atmosfery, wód i gleby, metodami obliczeń emisji, podstawowymi aktami prawnymi regulującymi emisje zanieczyszczeń, a także powstawaniem emisji zanieczyszczeń z wybranych gałęzi przemysłu, transportu i komunikacji i sposobami jej zapobiegania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Charakterystyka emisji ze źródeł niezorganizowamnych i zorganizowanych. Akty prawne | 3 |
T-W-2 | Pierwotne i wtórne zanieczyszczenia powietrza i ich rozprzestrznienie się, wybrane metody obliczeń emisji zanieczyszczeń w powietrzu | 4 |
T-W-3 | Emisje zanieczyszczeń w instalacjach przemysłowych i zakładach wytwórczych w wybranych gałęziach przemysłu, transportu i komunikacji. | 8 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład o charakterze informacyjnym połączony z prezentacją multimedialną. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 1. Zaliczenie pisemne po zakończeniu cyklu wykładu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07a_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska oraz emisji wybranych zanieczyszczeń, powinien potrafić zdefiniować zanieczyszczenia pierwotne i wtórne w atmosferze, wodzie i glebie powinien wyjaśnić powstawanie emisji pierwotnych w produkcji wybranych produktów przemysłowych, znać metody rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń komunikacyjnych i wywołanych emisjami gazów spalinowych. | TCH_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07a_U01 Student posiada umiejętności zastosowania wiedzy i rozwiązywania podstawowych problemów związanych z powstawaniem emisji pierwotnych w produkcji wybranych produktów przemysłowych, rozróżnianiem zanieczyszczenia pierwotne od wtórnych, zaproponowaniem sposobów ich ograniczania, posługiwania się podstawowymi aktami prawnymi regulującymi wielkość emisji zanieczyszczeń. | TCH_1A_U14, TCH_1A_U22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O07a_K01 Student powinien umieć myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, mieć świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, mieć postawę dbałości o środowisko naturalne i świadomość zagrożeń środowiskowych w działalności gospodarczej człowieka. | TCH_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07a_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska oraz emisji wybranych zanieczyszczeń, powinien potrafić zdefiniować zanieczyszczenia pierwotne i wtórne w atmosferze, wodzie i glebie powinien wyjaśnić powstawanie emisji pierwotnych w produkcji wybranych produktów przemysłowych, znać metody rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń komunikacyjnych i wywołanych emisjami gazów spalinowych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę na temat problemów ochrony środowiska związanych emisją zanieczyszczeń atmosfery, wód i gleby, metod obliczeń emisji, podstawowych aktów prawnymi regulującymi emisje zanieczyszczeń, a także powstawania emisji zanieczyszczeń z wybranych gałęzi przemysłu, transportu i komunikacji i sposobów jej zapobiegania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07a_U01 Student posiada umiejętności zastosowania wiedzy i rozwiązywania podstawowych problemów związanych z powstawaniem emisji pierwotnych w produkcji wybranych produktów przemysłowych, rozróżnianiem zanieczyszczenia pierwotne od wtórnych, zaproponowaniem sposobów ich ograniczania, posługiwania się podstawowymi aktami prawnymi regulującymi wielkość emisji zanieczyszczeń. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym posiada umiejętności zastosowania wiedzy i rozwiązywania podstawowych problemów związanych z powstawaniem emisji pierwotnych w produkcji wybranych produktów przemysłowych, rozróżnianiem zanieczyszczenia pierwotne od wtórnych, zaproponowaniem sposobów ich ograniczania, posługiwania się podstawowymi aktami prawnymi regulującymi wielkość emisji zanieczyszczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O07a_K01 Student powinien umieć myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, mieć świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje, mieć postawę dbałości o środowisko naturalne i świadomość zagrożeń środowiskowych w działalności gospodarczej człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym nabył kompetencje niezbędne do oceny zagrożeń środowiskowych w działalności gospodarczej człowieka oraz świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski G., Wróblewska A., Milchert E., Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006, pierwsze
- Migaszewski Z.M., Gałuszka A., Podstawy geochemii środowiska, WNT, Warszawa, 2007, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Chemia środowiska, ćwiczenia i seminaria, cz.1, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, pierwsze
- Praca zbiorowa, Chemia środowiska, ćwiczenia i seminaria, cz.2, Uniwersytetu Jagillońskiego, cz.2, Kraków, 1999, Kraków