Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna

Sylabus przedmiotu Termodynamika techniczna i chemiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika techniczna i chemiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, Chemia fizyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).3
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla stanu gazowego,ciekłego i stałego7
T-A-3Obliczenia termidynamiczne związane z I i II zasadą termodynamiki5
15
wykłady
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru1
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe2
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje3
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)3
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe2
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych2
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa1
T-W-8Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Ćwiczenia audytoryjne15
A-A-2praca własna studenta15
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2praca własna studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów
TCH_1A_W01, TCH_1A_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne
TCH_1A_U01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_C10_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu.
TCH_1A_K03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_W01
Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_U01
Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objasnić podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_C10_K01
Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu.
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć audytoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Hołyst, A. Poniewierski, A. Ciach, Termodynamika dla chemików, fizyków i inżynierów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, 2005
  2. J. Szargut, Programowy zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. P.W. Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przeliczanie jednostek SI na inne układy w zakresie jednostek siły, ciśnienia, mocy i energii (pracy).3
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla stanu gazowego,ciekłego i stałego7
T-A-3Obliczenia termidynamiczne związane z I i II zasadą termodynamiki5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru1
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe2
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje3
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)3
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe2
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych2
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa1
T-W-8Mieszaniny gazów – termodynamika mieszanin1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Ćwiczenia audytoryjne15
A-A-2praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2praca własna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C10_W01Student powinien definiować oraz objaśniać i tłumaczyć pojęcia z zakresu chemii fizycznej polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W01ma wiedzę z matematyki w zakresie pozwalającym na wykorzystanie metod matematycznych do opisu operacji i procesów chemicznych w technologii chemicznej oraz obliczeń potrzebnych w praktycznych rozwiązaniach inżynierskich
TCH_1A_W02ma wiedzę z fizyki w zakresie umożliwiającym rozumienie zjawisk i procesów fizycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
Metody nauczaniaM-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objaśnić niektóre podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C10_U01Student potrafi interpretować i ilościowo opisywać zjawiska termodynamiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje literaturowe z baz danych oraz innych źródeł związanych z naukami chemicznymi i fizycznymi; potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
Metody nauczaniaM-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i objasnić podstawowe definicje i zjawiska termodynamiczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_C10_K01Student wykazuje aktywną postawę na wykładach i cwiczeniach oraz dba o poprawność jeęykową zwiazana z terminologia przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z podstawami fenomenologicznymi termodynamiki
Treści programoweT-W-1Termodynamika fenomenologiczna a statystyczna. Podstawowe pojęcia termodynamiczne Temperatura i metody jej pomiaru
T-W-2Gazy i ich rodzaje, skraplanie gazów, prawa gazowe
T-W-3Zasady termodynamiki: zerowa, pierwsza, druga i trzecia oraz ich praktyczne konsekwencje
T-W-4Silniki cieplne, silniki spalinowe tłokowe (budowa i zasada działania, charakterystyka pracy), silniki turbinowe (podział, zasada działania)
T-W-5Obiegi teoretyczne: Carnota, Otto, Diesla, Sabathe
T-W-6Przejścia (przemiany) fazowe. Termodynamiczna klasyfikacja przejść fazowych
T-W-7Równowagi chemiczne. Prawo Hessa
Metody nauczaniaM-1Zapoznanie studentów z definicjami i pojęciami związanymi z tematyką przedmiotu
M-2Ukształtowanie umiejętności opisywania zjawisk i modeli termodynamicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny na koniec przedmiotu podsumowujący zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: kolokwium zaliczeniowe pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje znikomą aktywność na wykładach oraz w trakcie realizacji zajęć audytoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0