Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Sylabus przedmiotu Projekt technologiczny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projekt technologiczny II | ||
Specjalność | Technologia środków pomocniczych i kosmetyków | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii organicznej, chemii fizycznej (termodynamiki), technologii chemicznej, aparatury chemicznej, inżynierii reaktorów, metod analitycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opracowanie projektu technologicznego wybranego produktu pomocniczego w produkcji kosmetyków lub/i syntezie organicznej w formie maszynopisu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Studenci wykonują projekt technologiczny określonego produktu organicznego (środka pomocniczego lub składnika kosmetyku) wraz z samodzielnym opracowaniem założen projektowych i wyborem koncepcji rozwiązania technologicznego na podstawie wybranego procesu technologicznego (na podstawie analizy danych literaturowych, dotyczących stosowanych w świecie technologii). Projekt powinien zawierać podstawy teoretyczne przyjętego procesu (chemizm i mechanizm zachodzących reakcji) charakterystykę jakościową produktów, półproduktów, produktów ubocznych oraz surowców i materiałów pomocniczych, schematy ideowe procesu, bilans materiałowy i cieplny, i wykresy Sankey'a bilansów, zagadnienia ochrony środowiska (zestawienie i propozycje zagospodarowania ścieków, odpadów i zrzutów do atmosfery), metody kontroli analitycznej surowców, produktów, odpadów oraz przebiegu procesu oraz zagadnienia BHP i przeciwpożarowe. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Studia literaturowe | 10 |
A-P-3 | Wybór tematu projektu i opracowanie koncepcji technologicznej | 5 |
A-P-4 | Wykonanie obliczeń projektowych | 10 |
A-P-5 | Sporządzenie projektu technologicznego w formie maszynopisu | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia metodyczne |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Wyjaśnianie i dyskusja wyników obliczeń: indywidualne konsultacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i postępów pracy studenta |
S-2 | Ocena formująca: Ocena sposobu rozwiązywania problemów, kreatywności i samodzielności studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu technologicznego przedstawionego w fromie maszynopisu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-01_W05 Student powinien mieć uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu technologii syntezy organicznej i technologii kosmetyków, niezbędną do sporządzenia projektu technologicznegow tym także istoty i mechanizmów reakcji chemicznych, rozwiązań i obliczeń technologicznych, zagadnień ochrony środowiska, bezpieczeństwa pracy. | TCH_2A_W06, TCH_2A_W05 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-01_U01 Student powinien umieć: - pozyskiwać informacje z literatury polsko- i obcojęzycznej, z różnych źródeł bibliograficznych, w tym baz danych oraz je analizować i odpowiednio wykorzystać w projekcie; - potrafi integrować wiedzę z chemii organicznej, technologii chemicznej i ochrony środowiska do rozwiązywania zadań projektowych; | TCH_2A_U01, TCH_2A_U02, TCH_2A_U09 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D05-01_K01 Student posiada zdolność kreatywnego stosowania wiedzy i rozwiązywania problemów z zakresu projektowania procesów technologicznych organicznych, uczy się odpowiedzialności za podejmowane decyzje, dostrzega konsekwencje ekonomiczne i ekologiczne wdrożenia danego procesu technologicznego. | TCH_2A_K01, TCH_2A_K03 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-01_W05 Student powinien mieć uporządkowaną i szczegółową wiedzę z zakresu technologii syntezy organicznej i technologii kosmetyków, niezbędną do sporządzenia projektu technologicznegow tym także istoty i mechanizmów reakcji chemicznych, rozwiązań i obliczeń technologicznych, zagadnień ochrony środowiska, bezpieczeństwa pracy. | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy w zakresie projektu technologicznego, nie potrafi wytypować założeń projektowych, znaleźć podstawowych danych procesowych i przedstawić podstawowych obliczeń bilansowych |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować podstawowe założenia projektowe, znaleźć podstawowe dane procesowe i przedstawić podstawowe obliczenia bilansowe | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować podstawowe założenia projektowe, znaleźć postawowe dane procesowe i przedstawić podstawowe obliczenia bilansowe oraz przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej | |
4,0 | Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować prawidłowe założenia projektowe, znaleźć lub wyliczyć dane procesowe i przedstawić prawidłowe obliczenia bilansowe, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej napisać spójną pracę projektową | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować wszystkie założenia projektowe, znaleźć lub wyliczyć dane procesowe i przedstawić poprawne obliczenia bilansowe i ich weryfikację przynajmniej jedną metodą, przeprowadzić analizę koncepcji technologicznej i chemizmu procesu i napisać spójną pracę projektową w formie maszynopisu | |
5,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektu technologicznego, potrafi samodzielnie wytypować wszystkie założenia projektowe, znaleźć dane procesowe i przedstawić poprawne obliczenia bilansowe i ich weryfikację innymi metodami, przeprowadzić pełną analizę koncepcji technologicznej z istotą i chemizmem procesu i napisać spójną pracę projektową w formie maszynopisu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-01_U01 Student powinien umieć: - pozyskiwać informacje z literatury polsko- i obcojęzycznej, z różnych źródeł bibliograficznych, w tym baz danych oraz je analizować i odpowiednio wykorzystać w projekcie; - potrafi integrować wiedzę z chemii organicznej, technologii chemicznej i ochrony środowiska do rozwiązywania zadań projektowych; | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności niezbędnych do wykonania projektu technologicznego: nie potrafi znaleźć informacji w źródłach bibliograficznych i zastosować wiedzy z zakresu projektu, wskazać sposobu rozwiązania zadania |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć podstawowe informacje w źródłach bibliograficznych, zastosować jeden sposób rozwiązania zadania, opracować podstawowe zagadnienia projektowe w spójnej formie | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć podstawowe informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, zastosować jeden sposób rozwiązania zadania, opracować podstawowe zagadnienia projektowe w spójnej formie | |
4,0 | Student ma odpowiednie umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, wskazać i zastosować więcej niż jeden sposób rozwiązania zadania, integrować podstawową wiedzę z chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, opracować projekt w spójnej formie | |
4,5 | Student ma odpowiednie umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, zastosować więcej niż jeden sposób rozwiązania zadania, integrować podstawową wiedzę z chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska, wskazać źródła błędów, opracować projekt w spójnej formie | |
5,0 | Student ma bardzo dobre umiejętności niezbędne do wykonania projektu technologicznego: potrafi wykorzystać swoją wiedzę z zakresu projektu, znaleźć wszystnie informacje w źródłach bibliograficznych i przeanalizować je, zastosować więcej niż jeden sposób rozwiązania zadania, zweryfikować wyniki i wskazać źródła błędów, integrować wiedzę z chemii, technologii chemicznej i ochrony środowiska z wyciągnięciem odpowiednich wniosków, opracować projekt w spójnej formie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D05-01_K01 Student posiada zdolność kreatywnego stosowania wiedzy i rozwiązywania problemów z zakresu projektowania procesów technologicznych organicznych, uczy się odpowiedzialności za podejmowane decyzje, dostrzega konsekwencje ekonomiczne i ekologiczne wdrożenia danego procesu technologicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe kompetencje niezbędne do przygotowania projektu, potrafi zebrać i przeprowadzić analizę podstawowej literatury przedmiotu, przedstawić wyniki swoich obliczeń w formie sprawozdania bez wnikliwej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kucharski S. Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
- Sobczyńska A, Szymanowski J., Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Wyd. Polit. Poznańskiej, Poznań, 2003
- Synoradzki L.,Wisialski J., Fronczak I., Projektowanie procesów technologicznych : od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez organicznych T. 1 Surowce do syntez, WNT, Warszawa, 2008
- Grzywa E., Molenda J., Technologia podstawowych syntez organicznych T. 2 Syntezy, WNT, Warszawa, 2008
- Bogoczek R., Kociołek-Balawejder E., Technologia chemiczna organiczna, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992
- Bretsznajder S. i in., Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1974
Literatura dodatkowa
- Bretsznajder S., Właściwości cieczy i gazów, WNT, Warszawa, 1962