Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Technologia barwników i półproduktów I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia barwników i półproduktów I
Specjalność Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Kowalewska <Monika.Kowalewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1posiadanie podstawowej wiedzy z chemii organicznej, fizyki i technologii chemicznej
W-2posiadanie podstawoej wiedzy z zakresu chemii organicznej, fizyki i technologii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu budowy chemiicznej, nomenklatury, klasyfikacji i właściwości i metod otrzymywania najcześciej stosowanych grup barwników.
C-2zapoznanie studentów z procesami technologicznymi, toksycznymi reagentami i odpadami w przemyśle barwnikarskim oraz zagrożeniami dla środowiska związanymi z produkcja barwników i sposobami im zapobiegania
C-3ukształtowanie umiejętności z zakresu doboru odpowiednich grup barwników do poszczególnych zastosowań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Produkcja barwników w Polsce i na świecie, stan obecny i pronozy na pzryszłość. Fizyczne podstawy barwy, teorie barwności związków organicznych. Zależność między budową związku a jego barwą. Klasyfikacja chemiczna i techniczna barwników, nomenklatura barwników wg. katalogu Colour Index. Metody analizy i oceny jakości barwników.3
T-W-2Omówienie naczęsciej stosowanych grup barwników organicznych według klasyfikacji chemicznej ( azowe, aminoantrachinonowe, triarylometanowe i ich heterocykliczne analogów, polimetynowe i indygoidowe). Przedstawienie ich budowy, właściwości i ogólnych metod otrzymywania.4
T-W-3Procesy i operacje jednostkowe stosowane w produkcji barwników. Przykłady technologii wybranych barwników: azowych (proces dwuazowania i sprzęgania), antrachinonowych (otrzymywanie antrachinonu, alizaryny), metoda benzaldehydowa i formaldehydowa syntezy triarylometanowych. Otrzymywanie barwnioków polimetynowych i indygo.4
T-W-4Handlowe postacie barwników. Substancje toksyczne, zagrożenia i odpady w przemysśe barwników. "Zielone" procesy w produkcji barwników.1
T-W-5Aplikacja barwników. Barwniki do wełny, włókien celulozowych, poliestrowych i akrylonitrylowych. Barwniki do papieru, skóry tworzyw sztucznych. Barwniki w fotografii, technikach laserowych i ciekłych kryształach. Barwniki wproduktach spozywczych i kosmetycznych. sposoby barwienia, zapis schematyczny.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu13
A-W-3udział w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające z elemntami metod problemowych. Wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie po zakończeniu cyklu wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-05_W01
potrafi scharakteryzować obecny stan produkcji i aplikacji barwników, wyjaśnić przyczynę barwy substancji, wykazać powiązanie barwy z budową związku chemicznego, sklasyfikowac barwniki pod względem budowy chemicznej i aplikacji,
TCH_2A_W06, TCH_2A_W10C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1
TCH_2A_D05-05_W02
potrafi scharakteryzować poszczególne grupy barwników według klasyfikacji chemicznej, wymienić metody ich syntezy i podac przykłady zastosowań
TCH_2A_W06, TCH_2A_W10C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1S-1
TCH_2A_D05-05_W03
potrafi wymienić podstawowe procesy i operacje jednostkowe w produkcji barwników, opisac technologie wybranych barwników i półproduktów, wymienić substancje toksyczne, sprecyzować zagrożenia dla środowiska
TCH_2A_W10, TCH_2A_W11C-2T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-05_U01
potrafi okreslić powinowactwo barwnika do substancji barwionej i wskazać odpowiedni barwnik do danej aplikacji
TCH_2A_U09C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-05_K01
ma świadomość znaczenia posiadanej wiedzy jej aktualności oraz skutków stosowania działalności inżynierskiej w zakresie produkcji i stosowania barwników, jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K04, TCH_2A_K01, TCH_2A_K02C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-05_W01
potrafi scharakteryzować obecny stan produkcji i aplikacji barwników, wyjaśnić przyczynę barwy substancji, wykazać powiązanie barwy z budową związku chemicznego, sklasyfikowac barwniki pod względem budowy chemicznej i aplikacji,
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić klasy barwników według klasyfikacji chemicznej i technicznej, podać zasady nazewnictwa handlowych marek barwników,
3,5potrafi sformułowć fizyczne podstawy barwności, wymienic i scharkteryzować poszczególne klasy barwników, podać zasady nazewnictwa, ocenić zapotrzebowanie na poszczególnych klasy barwników
4,0potrafi wymienić i opisać główne klasy barwników, cenić obecne zapotrzebowanie i prognozy, wyjaśnić przyczynę barwy substancji, opisac ogólne zależności między budową a barwą substancji, wymienić metody analizy barwników
4,5potrafi wymienic i scharakteryzować poszczególne klasy barwników, ocenić obecne zapotrzebowanie i prognozy, wyjasnić teorie barwności, zalezność między budowa a barwą substancji, wyjaśnić charakterystyke barwnika na podstawie przebiegu spektralnej krzywej absorpcji
5,0potrafi wymienic i scharakteryzować poszczególne klasy barwników, omówić obecne zapotrzebowanie i prognozy na przyszłość, omówić teorie barwności związków organicznych, zaleznośc barwy od budowy związku, omowić spektralna krzywą absorpcji i efekty bato- i hipsochromowe
TCH_2A_D05-05_W02
potrafi scharakteryzować poszczególne grupy barwników według klasyfikacji chemicznej, wymienić metody ich syntezy i podac przykłady zastosowań
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi przedstawić wzorami i nazwać układy chromoforowe najważniejszych grup barwników według klasyfikacji chemicznej
3,5potrafi przedstawic budowę grup chromoforowych najważniejszych klas barwników, podać ogólne metody ich syntezy
4,0potrafi omówić układy chromoforowe poszczególnych grup, opisać sposoby ich otrzymywania, wymienić właściwości fizyczne i chemiczne i trwałość barwników
4,5potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne grupy barwników pod względem budowy, napisac sposoby otrzymywania, omówić klasyfikację i podać przykłady handlowych marek barwników
5,0potrafi wymienic i scharakteryzować najwazniejse grupy barwników, omówic metody otrzymywania, sposób klasyfikacji, wymienić przykłady i podać mozliwości ich zastosowania
TCH_2A_D05-05_W03
potrafi wymienić podstawowe procesy i operacje jednostkowe w produkcji barwników, opisac technologie wybranych barwników i półproduktów, wymienić substancje toksyczne, sprecyzować zagrożenia dla środowiska
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić procesy jednostkowe dla wybranej przez siebie technologii otrzymywania półproduktu lub barwnika
3,5potrafi wymienienić i omówić technologię otrzymywania wybranej grupy barwników, ocenić szkodliwe reagenty i odpady
4,0potrafi opisać j technologię otrzymywania barwników azowych (dwuazowanie i sprzeganie), i wybranego barwnika antrachinoniwego , wymienić substancje szkodliwe, zdefiniowac niebezpieczne odpady i sposoby im zapobiegania
4,5potrafi opisać procesy jednostkowe stosowane w produkcji barwników azowych, antrachinonowych, triarylometanowych i polimetynowych, zdefiniować zagrożenia dla środowiska
5,0potrafi krótko opisać technologie otrzymywania najwazniejszych grup barwników (azowe, antrachinonowe, triarylometanowe, polimetynowe i indygoidowe), zdefiniować niebezpieczne dla środowiska procesy, podac przykłady "zielonych" procesów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-05_U01
potrafi okreslić powinowactwo barwnika do substancji barwionej i wskazać odpowiedni barwnik do danej aplikacji
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi okreslić zasady powinowactwa barwników do różnych włókien oraz mozliwości innych zastosowań wybranej klasy barwników
3,5potrafi wyjaśnić powinowactwo barwników do wybarwianego podloża, wymienić sposoby powiązania barwnika z materiałem barwionym oraz wymienic właściowosci odpornościowe wybarwień
4,0potrafi wskazać odpowiednie, handlowe marki barwników do wybarwiania włókien białkowych, poliamidowych, celulozowych, poliestrowych i poliakrylonitrylowych, podać schematyczny zapis wybranego sposobu barwienia,
4,5potrafi wskazać barwniki do papieru, do barwienia tworzyw sztucznych, stosowane w fotografii, w technikach poligraficznych i laserowych., omówić najważniejsze aplikacje barwników tekstylnych, opisać zakresy parametrów odpornościowych wybarwień
5,0potrafi wymienić najważniejsze aplikacje poszczególnych klas barwników, podać przykład schematycznego zapisu wybarwiania dowolnej tkaniny odpowiednim barwnikiem, opisac sposób oceny jakości wybarwienia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-05_K01
ma świadomość znaczenia posiadanej wiedzy jej aktualności oraz skutków stosowania działalności inżynierskiej w zakresie produkcji i stosowania barwników, jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0potrafi ocenić zalety i wady proponowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. B.I. Stiepanow, "Podstawy chemii i technologii barwników organicznych", WNT, Warszawa, 1980
  2. D. R. Warring, G. Hallas, "The Chemistry and Application of Dyes", Plenum Press, New York, 1994, I

Literatura dodatkowa

  1. R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, "Technologia chemiczna organiczna", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992, I

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Produkcja barwników w Polsce i na świecie, stan obecny i pronozy na pzryszłość. Fizyczne podstawy barwy, teorie barwności związków organicznych. Zależność między budową związku a jego barwą. Klasyfikacja chemiczna i techniczna barwników, nomenklatura barwników wg. katalogu Colour Index. Metody analizy i oceny jakości barwników.3
T-W-2Omówienie naczęsciej stosowanych grup barwników organicznych według klasyfikacji chemicznej ( azowe, aminoantrachinonowe, triarylometanowe i ich heterocykliczne analogów, polimetynowe i indygoidowe). Przedstawienie ich budowy, właściwości i ogólnych metod otrzymywania.4
T-W-3Procesy i operacje jednostkowe stosowane w produkcji barwników. Przykłady technologii wybranych barwników: azowych (proces dwuazowania i sprzęgania), antrachinonowych (otrzymywanie antrachinonu, alizaryny), metoda benzaldehydowa i formaldehydowa syntezy triarylometanowych. Otrzymywanie barwnioków polimetynowych i indygo.4
T-W-4Handlowe postacie barwników. Substancje toksyczne, zagrożenia i odpady w przemysśe barwników. "Zielone" procesy w produkcji barwników.1
T-W-5Aplikacja barwników. Barwniki do wełny, włókien celulozowych, poliestrowych i akrylonitrylowych. Barwniki do papieru, skóry tworzyw sztucznych. Barwniki w fotografii, technikach laserowych i ciekłych kryształach. Barwniki wproduktach spozywczych i kosmetycznych. sposoby barwienia, zapis schematyczny.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu13
A-W-3udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-05_W01potrafi scharakteryzować obecny stan produkcji i aplikacji barwników, wyjaśnić przyczynę barwy substancji, wykazać powiązanie barwy z budową związku chemicznego, sklasyfikowac barwniki pod względem budowy chemicznej i aplikacji,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu budowy chemiicznej, nomenklatury, klasyfikacji i właściwości i metod otrzymywania najcześciej stosowanych grup barwników.
Treści programoweT-W-1Produkcja barwników w Polsce i na świecie, stan obecny i pronozy na pzryszłość. Fizyczne podstawy barwy, teorie barwności związków organicznych. Zależność między budową związku a jego barwą. Klasyfikacja chemiczna i techniczna barwników, nomenklatura barwników wg. katalogu Colour Index. Metody analizy i oceny jakości barwników.
T-W-2Omówienie naczęsciej stosowanych grup barwników organicznych według klasyfikacji chemicznej ( azowe, aminoantrachinonowe, triarylometanowe i ich heterocykliczne analogów, polimetynowe i indygoidowe). Przedstawienie ich budowy, właściwości i ogólnych metod otrzymywania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające z elemntami metod problemowych. Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić klasy barwników według klasyfikacji chemicznej i technicznej, podać zasady nazewnictwa handlowych marek barwników,
3,5potrafi sformułowć fizyczne podstawy barwności, wymienic i scharkteryzować poszczególne klasy barwników, podać zasady nazewnictwa, ocenić zapotrzebowanie na poszczególnych klasy barwników
4,0potrafi wymienić i opisać główne klasy barwników, cenić obecne zapotrzebowanie i prognozy, wyjaśnić przyczynę barwy substancji, opisac ogólne zależności między budową a barwą substancji, wymienić metody analizy barwników
4,5potrafi wymienic i scharakteryzować poszczególne klasy barwników, ocenić obecne zapotrzebowanie i prognozy, wyjasnić teorie barwności, zalezność między budowa a barwą substancji, wyjaśnić charakterystyke barwnika na podstawie przebiegu spektralnej krzywej absorpcji
5,0potrafi wymienic i scharakteryzować poszczególne klasy barwników, omówić obecne zapotrzebowanie i prognozy na przyszłość, omówić teorie barwności związków organicznych, zaleznośc barwy od budowy związku, omowić spektralna krzywą absorpcji i efekty bato- i hipsochromowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-05_W02potrafi scharakteryzować poszczególne grupy barwników według klasyfikacji chemicznej, wymienić metody ich syntezy i podac przykłady zastosowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności z zakresu doboru odpowiednich grup barwników do poszczególnych zastosowań
C-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu budowy chemiicznej, nomenklatury, klasyfikacji i właściwości i metod otrzymywania najcześciej stosowanych grup barwników.
C-2zapoznanie studentów z procesami technologicznymi, toksycznymi reagentami i odpadami w przemyśle barwnikarskim oraz zagrożeniami dla środowiska związanymi z produkcja barwników i sposobami im zapobiegania
Treści programoweT-W-1Produkcja barwników w Polsce i na świecie, stan obecny i pronozy na pzryszłość. Fizyczne podstawy barwy, teorie barwności związków organicznych. Zależność między budową związku a jego barwą. Klasyfikacja chemiczna i techniczna barwników, nomenklatura barwników wg. katalogu Colour Index. Metody analizy i oceny jakości barwników.
T-W-2Omówienie naczęsciej stosowanych grup barwników organicznych według klasyfikacji chemicznej ( azowe, aminoantrachinonowe, triarylometanowe i ich heterocykliczne analogów, polimetynowe i indygoidowe). Przedstawienie ich budowy, właściwości i ogólnych metod otrzymywania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające z elemntami metod problemowych. Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi przedstawić wzorami i nazwać układy chromoforowe najważniejszych grup barwników według klasyfikacji chemicznej
3,5potrafi przedstawic budowę grup chromoforowych najważniejszych klas barwników, podać ogólne metody ich syntezy
4,0potrafi omówić układy chromoforowe poszczególnych grup, opisać sposoby ich otrzymywania, wymienić właściwości fizyczne i chemiczne i trwałość barwników
4,5potrafi wymienić i scharakteryzować poszczególne grupy barwników pod względem budowy, napisac sposoby otrzymywania, omówić klasyfikację i podać przykłady handlowych marek barwników
5,0potrafi wymienic i scharakteryzować najwazniejse grupy barwników, omówic metody otrzymywania, sposób klasyfikacji, wymienić przykłady i podać mozliwości ich zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-05_W03potrafi wymienić podstawowe procesy i operacje jednostkowe w produkcji barwników, opisac technologie wybranych barwników i półproduktów, wymienić substancje toksyczne, sprecyzować zagrożenia dla środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W11ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii chemicznej aplikacji surowców, półproduktów, środków pomocniczych i produktów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z procesami technologicznymi, toksycznymi reagentami i odpadami w przemyśle barwnikarskim oraz zagrożeniami dla środowiska związanymi z produkcja barwników i sposobami im zapobiegania
Treści programoweT-W-3Procesy i operacje jednostkowe stosowane w produkcji barwników. Przykłady technologii wybranych barwników: azowych (proces dwuazowania i sprzęgania), antrachinonowych (otrzymywanie antrachinonu, alizaryny), metoda benzaldehydowa i formaldehydowa syntezy triarylometanowych. Otrzymywanie barwnioków polimetynowych i indygo.
T-W-4Handlowe postacie barwników. Substancje toksyczne, zagrożenia i odpady w przemysśe barwników. "Zielone" procesy w produkcji barwników.
Metody nauczaniaM-1Metody podające z elemntami metod problemowych. Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi wymienić procesy jednostkowe dla wybranej przez siebie technologii otrzymywania półproduktu lub barwnika
3,5potrafi wymienienić i omówić technologię otrzymywania wybranej grupy barwników, ocenić szkodliwe reagenty i odpady
4,0potrafi opisać j technologię otrzymywania barwników azowych (dwuazowanie i sprzeganie), i wybranego barwnika antrachinoniwego , wymienić substancje szkodliwe, zdefiniowac niebezpieczne odpady i sposoby im zapobiegania
4,5potrafi opisać procesy jednostkowe stosowane w produkcji barwników azowych, antrachinonowych, triarylometanowych i polimetynowych, zdefiniować zagrożenia dla środowiska
5,0potrafi krótko opisać technologie otrzymywania najwazniejszych grup barwników (azowe, antrachinonowe, triarylometanowe, polimetynowe i indygoidowe), zdefiniować niebezpieczne dla środowiska procesy, podac przykłady "zielonych" procesów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-05_U01potrafi okreslić powinowactwo barwnika do substancji barwionej i wskazać odpowiedni barwnik do danej aplikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu budowy chemiicznej, nomenklatury, klasyfikacji i właściwości i metod otrzymywania najcześciej stosowanych grup barwników.
C-2zapoznanie studentów z procesami technologicznymi, toksycznymi reagentami i odpadami w przemyśle barwnikarskim oraz zagrożeniami dla środowiska związanymi z produkcja barwników i sposobami im zapobiegania
Treści programoweT-W-3Procesy i operacje jednostkowe stosowane w produkcji barwników. Przykłady technologii wybranych barwników: azowych (proces dwuazowania i sprzęgania), antrachinonowych (otrzymywanie antrachinonu, alizaryny), metoda benzaldehydowa i formaldehydowa syntezy triarylometanowych. Otrzymywanie barwnioków polimetynowych i indygo.
T-W-4Handlowe postacie barwników. Substancje toksyczne, zagrożenia i odpady w przemysśe barwników. "Zielone" procesy w produkcji barwników.
T-W-5Aplikacja barwników. Barwniki do wełny, włókien celulozowych, poliestrowych i akrylonitrylowych. Barwniki do papieru, skóry tworzyw sztucznych. Barwniki w fotografii, technikach laserowych i ciekłych kryształach. Barwniki wproduktach spozywczych i kosmetycznych. sposoby barwienia, zapis schematyczny.
Metody nauczaniaM-1Metody podające z elemntami metod problemowych. Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3
3,0potrafi okreslić zasady powinowactwa barwników do różnych włókien oraz mozliwości innych zastosowań wybranej klasy barwników
3,5potrafi wyjaśnić powinowactwo barwników do wybarwianego podloża, wymienić sposoby powiązania barwnika z materiałem barwionym oraz wymienic właściowosci odpornościowe wybarwień
4,0potrafi wskazać odpowiednie, handlowe marki barwników do wybarwiania włókien białkowych, poliamidowych, celulozowych, poliestrowych i poliakrylonitrylowych, podać schematyczny zapis wybranego sposobu barwienia,
4,5potrafi wskazać barwniki do papieru, do barwienia tworzyw sztucznych, stosowane w fotografii, w technikach poligraficznych i laserowych., omówić najważniejsze aplikacje barwników tekstylnych, opisać zakresy parametrów odpornościowych wybarwień
5,0potrafi wymienić najważniejsze aplikacje poszczególnych klas barwników, podać przykład schematycznego zapisu wybarwiania dowolnej tkaniny odpowiednim barwnikiem, opisac sposób oceny jakości wybarwienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-05_K01ma świadomość znaczenia posiadanej wiedzy jej aktualności oraz skutków stosowania działalności inżynierskiej w zakresie produkcji i stosowania barwników, jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi rozstrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
TCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-3ukształtowanie umiejętności z zakresu doboru odpowiednich grup barwników do poszczególnych zastosowań
C-1zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu budowy chemiicznej, nomenklatury, klasyfikacji i właściwości i metod otrzymywania najcześciej stosowanych grup barwników.
C-2zapoznanie studentów z procesami technologicznymi, toksycznymi reagentami i odpadami w przemyśle barwnikarskim oraz zagrożeniami dla środowiska związanymi z produkcja barwników i sposobami im zapobiegania
Treści programoweT-W-3Procesy i operacje jednostkowe stosowane w produkcji barwników. Przykłady technologii wybranych barwników: azowych (proces dwuazowania i sprzęgania), antrachinonowych (otrzymywanie antrachinonu, alizaryny), metoda benzaldehydowa i formaldehydowa syntezy triarylometanowych. Otrzymywanie barwnioków polimetynowych i indygo.
T-W-4Handlowe postacie barwników. Substancje toksyczne, zagrożenia i odpady w przemysśe barwników. "Zielone" procesy w produkcji barwników.
T-W-5Aplikacja barwników. Barwniki do wełny, włókien celulozowych, poliestrowych i akrylonitrylowych. Barwniki do papieru, skóry tworzyw sztucznych. Barwniki w fotografii, technikach laserowych i ciekłych kryształach. Barwniki wproduktach spozywczych i kosmetycznych. sposoby barwienia, zapis schematyczny.
Metody nauczaniaM-1Metody podające z elemntami metod problemowych. Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić zalety i wady proponowanych rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0