Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S2)
Sylabus przedmiotu Electrical engineering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Electrical engineering | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Bodnar <Andrzej.Bodnar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Physics recommended. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The course gives basic knowledge and skills on DC and AC network analysis and testing. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charging of circuits with capacitors - voltage, charge. Simple DC nets and application of basic network theorems and solving methods. Equivalent Thevenin and Norton sources. Sinusoidal and phasor representation of voltage and current in a single phase AC circuit. AC network analysis with the help of complex numbers. Equivalent resistance, T-Y connections, voltage and current dividers. Combination of R, L and C in series and parallel. Resonance. Power calculations in AC circuits: instantaneous power, power factor, apparent power, reactive power, power triangle, power factor. Three-phase AC nets: line and phase voltage/current relationship for star and delta connections. Balanced three phase voltages and unbalanced impedances. Power losses and voltage drops in tansmission lines and cables. Analysis of two-terminal two-port and multi-port circuits. | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | DC and AC network examination. Connecting circuits according to a schematic and performing measurements: measurements in AC/DC circuits current, RLC resonance, mutual- and self- inductance, hysteresis in magnetic circuits, transformer, transient states in DC circuits. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Basic electrical quantities and their units. Electric field. Capacitor. Potential and potential difference, electromotive force, current and resistance. Basic network theorems. Equivalent Thevenin and Norton sources. Step response. Sinusoidal and phasor representation of voltage and current. Single phase AC circuit. Circuit analysis in DC and AC steady-state. Network analysis with the help of complex numbers. Equivalent resistance, T-Y connections, voltage and current dividers. Combination of R, L and C in series and parallel. Resonance. Power relations in AC circuits: instantaneous power, power factor, apparent power, reactive power, power triangle, complex power. Power factor correction. Magnetic field. Lenz’ Law. Coupled circuits. Transformer: principle of operation and construction of single-phase transformer, phasor diagram and equivalent circuits, losses, efficiency and voltage regulation, nonlinearity. Three-phase AC circuits: line and phase voltage/current relationship for star and delta connections. Balanced three phase voltages and unbalanced impedances. Transmission lines: parameters, steady-state performance of overhead transmission lines and cables, voltage drops. Analysis of two-terminal two-port and multi-port circuits. Measurements in DC and AC circuits. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Seminars | 15 |
A-A-2 | Prepering to tests | 10 |
A-A-3 | Reading books | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie raportów. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Lectures | 30 |
A-W-2 | Preparation to egzam | 9 |
A-W-3 | Reading books and searching Internet | 11 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture and laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam and laboratory reports |
S-2 | Ocena formująca: Tests |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_2-_null_W01 Students have basic knowledge on DC and AC network analysis and testing. | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_2-_null_U01 Students can test and analyze DC and AC networks. | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WIMiM_2-_null_K01 Studants can cooperate in teams. | — | — | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- Del Toro V., Principle of Electrical Engineering, PHI, 2018
- W. H. Hayt & Kemmerley, Engineering Circuit Analysis., Mc Graw Hill., 2018
- Nagrath I. J., Basic Electrical Engineering, Tata Mc Graw Hill., 2018