Sylabus przedmiotu FOOD RHEOLOGY:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów |
Wymiana międzynarodowa |
Forma studiów |
studia stacjonarne |
Poziom |
pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta |
|
Obszary studiów |
— |
Profil |
|
Moduł |
— |
Przedmiot |
FOOD RHEOLOGY |
Specjalność |
przedmiot wspólny |
Jednostka prowadząca |
Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa |
Nauczyciel odpowiedzialny |
Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> |
Inni nauczyciele |
Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> |
ECTS (planowane) |
6,0 |
ECTS (formy) |
6,0 |
Forma zaliczenia |
zaliczenie |
Język |
angielski |
Blok obieralny |
— |
Grupa obieralna |
— |
Formy dydaktyczne
Forma dydaktyczna | KOD | Semestr | Godziny | ECTS | Waga | Zaliczenie |
---|
laboratoria | L | 2 | 15 | 3,0 | 0,50 | zaliczenie |
seminaria | S | 2 | 15 | 3,0 | 0,50 | zaliczenie |
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotuTreści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|
laboratoria |
---|
T-L-1 | Setting up rheological characteristics of a given foodstuff through computing its modulus of elasticity and viscosity, determining the energy status of a material concerned by estimating its accumulated, dissipated and reproduced energy | 4 |
T-L-2 | Analysis of force and deformation courses in time by means of FFT filter, analysis of behavior variability of a material under study during the test on the basis of a harmonics diagram of deformation and strain courses | 4 |
T-L-3 | Texture Profile Analysis - tests and interpretation of experimental data.
Drawing up a complete texture characteristics of tested materials | 4 |
T-L-4 | Become familiar with the new techniques of measurements in rheology | 3 |
| 15 |
---|
seminaria |
---|
T-S-1 | Fundamental components of rheology
Deformation, shear stress, share rate
Flow behavior and viscosity
Theory of elasticity | 2 |
T-S-2 | Model functions for systems with ideal rheological behavior. Linear rheological behavior of fluids with un form properties | 1 |
T-S-3 | Rheological measurements in static regime – creep, relaxation and retardation tests | 1 |
T-S-4 | Mathematical description of dynamics of changes in all rheological parameters of the material under study and the complete analysis o f its thermodynamic status in a range of small and large deformations. | 2 |
T-S-5 | Rheology of materials with multiple properties | 1 |
T-S-6 | Computer-aided techniques in food rheology | 2 |
T-S-7 | Rheological measurements in dynamic regime – rotational , oscillatory tests | 2 |
T-S-8 | Spectrum estimation and harmonic analysis, Theory of sinusoidal signal, Discrete time signals, Harmonic analysis, Power spectral density | 2 |
T-S-9 | Fast Fourier Transform in rheology
• The conditions of using, implementation FFT
• Determine rheological characteristic of the foodstuffs
• Dynamic tests: setting up rheological characteristics of studying foodstuff modules of elasticity and viscosity,
• Determining the energy status of a material concerned by estimating its accumulated,
• Dissipated and reproduced energy, analysis of force and deformation courses in time by means of FFT filter,
• Analysis of behaviour variability of a material during the test on the basis of a harmonics diagram of deformation and strain courses. | 2 |
| 15 |
---|
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|
laboratoria |
---|
A-L-1 | Participation in the classroom and laboratory exercises. | 15 |
A-L-2 | Attending seminars | 15 |
A-L-3 | Stand-alone preparation for laboratory exercises | 45 |
A-L-4 | Consultations with the teacher leading the subjects | 15 |
| 90 |
---|
seminaria |
---|
A-S-1 | Participation in seminars | 15 |
A-S-2 | Stand-alone preparation for educational activities | 60 |
A-S-3 | Consultations with the teacher leading the subjects | 15 |
| 90 |
---|
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
dla tego przedmiotu nie są określone metody nauczania ani narzędzia dydaktyczneSposoby oceny
dla tego przedmiotu nie są określone sposoby oceny