Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu APPLIED MATHEMATICS AND MODELING FOR CHEMICAL ENGINEERS:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | APPLIED MATHEMATICS AND MODELING FOR CHEMICAL ENGINEERS | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of mathematics. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The student will be able to: 1. Demonstrate basic knowledge of Mathcad and Matlab functions and instructions. 2. Identify the various types of numerical methods (computational techniques). |
C-2 | Student will be able to demonstrate ability of using Mathcad and Matlab to solve basic and advanced problems associated with chemical and process engineering. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Solving of problems presented on lectures with computer assistance. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Formulation of physicochemical problems. Combining rate and equilibrium concepts. Boundary conditions and sign conventions. Model hierarchy and its importance in analysis. Solution techniques for models yielding ordinary differential equations (ODE). Staged process models: the calculus of finite differences. Numerical solution method (Initial value problem). Approximate methods for boundary value problems: weighted residuals. Solution of the selected problems in chemical engineering: basic principles and calculations, problems of regression and correlation of data, advanced solution methods in problem solving. Thermodynamics. Heat transfer. Mass transfer. Problems of fluid mechanics. Examples of selected problems: variation of reaction rate with temperature, shooting method for solving two-point boundary value problems, fugacity coefficients for ammonia – experimental and predicted, optimal pipe length for draining a cylindrical tank in turbulent flow, unsteady-state conduction in two dimensions, simultaneous heat and mass transfer in catalyst particles, etc. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | participation in class | 28 |
A-L-2 | Written test | 2 |
A-L-3 | Self-study of the literature | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 28 |
A-W-2 | Written exam | 2 |
A-W-3 | Self-study of the literature | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Computer laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Lecture: written exam |
S-2 | Ocena formująca: Computer laboratory: test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_W01 The student will be able to demonstrate basic knowledge of Mathcad and Matlab functions and instructions. | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_U01 Student demonstrates ability of using Mathcad and Matlab to solve basic and advanced problems associated with chemical and process engineering. | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 Student understands the need for continuous training and development in the field of engineering calculations. | — | — | C-2 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_W01 The student will be able to demonstrate basic knowledge of Mathcad and Matlab functions and instructions. | 2,0 | |
3,0 | Studen has basic knowledge of doing calculations using Mathcad and Matlab | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_U01 Student demonstrates ability of using Mathcad and Matlab to solve basic and advanced problems associated with chemical and process engineering. | 2,0 | |
3,0 | Studen can solve basic problems using Mathcad and Matlab | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 Student understands the need for continuous training and development in the field of engineering calculations. | 2,0 | |
3,0 | Student understands at the basic level the need for continuous training and development in the field of engineering calculations. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R.G. Rice, D.D. Do, Applied mathematics and modeling for chemical engineers, John Wiley & Sons, Inc., New York, 1995
- O.T. Hanna, O.C. Sandall, Computational methods in chemical engineering, Prentice Hall International Series in the Physical and Chemical Engineering Sciences, New Jersey, 1995
- M.B. Cutlip, M. Shacham, Problem solving in chemical engineering with numerical methods, Prentice Hall International Series in the Physical and Chemical Engineering Sciences, New Jersey, 1999
- H. Moore, Matlab for engineers, Pearson Education International, New York, 2007, 2nd ed.
- L. Fausett, Numerical methods using Mathcad, Prentice Hall, Pearson Education Ltd., London, 2002
- L. Fausett, Numerical methods using Matlab, Prentice Hall, Pearson Education Ltd., London, 2007, 2nd ed.