Administracja Centralna Uczelni - Wymiana międzynarodowa (S1)
Sylabus przedmiotu Energy and environment:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wymiana międzynarodowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energy and environment | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paulina Pianko-Oprych <Paulina.Pianko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Story <Grzegorz.Story@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mathematics, thermodynamics courses. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | At the end of the module, the student should be able to define an energy system and identify its major components, explain how different electricity generation technologies work, estimate the associated financial and environmental costs of these systems, and discuss the basic economic and policy factors shaping energy systems. The students will also acquire an appreciation of the central role of civil engineers in providing affordable infrastructure for energy and distribution. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Definitions: energy, power, work, heat, temperature, etc. First and Second Laws of Thermodynamics. | 3 |
T-A-2 | Energy in modern society (trends in fuels, major consumption sectors) and the role of the civil engineer. | 2 |
T-A-3 | Introduction to energy technologies: Energy from waste Biofuels and hydrogen Geotechnical issues in energy systems Oil and gas exploration Wind energy Solar energy Nuclear energy | 10 |
T-A-4 | Practical classes in the laboratory with the use of educational sets based on single PEMFC, PEMFC stack and PV panels. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to the fundamental definitions and concepts of energy systems including energy, power, heat, temperature, electricity production, distribution and consumption. An overview of the resources, end-use sectors, and trends affecting energy consumption in modern society. Introduction to the basic science of climate change and its relationship with the global energy system. An overview of the main technologies for electricity generation. Role of civil engineering in the delivery of energy services. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Student has to take an active part in the classroom. | 15 |
A-A-2 | Student has to read required notes. | 30 |
A-A-3 | Student has to solve homework. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures. | 30 |
A-W-2 | Reading required texts. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | The module is delivered by lectures and short visit in the Research Centre in Ostoja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Written exam (80%) and homework (20%). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_W01 The student has knowledge of the energy with respect to the protection of the environment. | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_U01 The student has knowledge of the energy with respect to the protection of the environment. | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 The student has knowledge of the energy with respect to the protection of the environment. | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_W01 The student has knowledge of the energy with respect to the protection of the environment. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to solve problems connected with energy and the protection of the environment. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_U01 The student has knowledge of the energy with respect to the protection of the environment. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to solve problems connected with energy and the protection of the environment. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WM-WTiICh_1-_??_K01 The student has knowledge of the energy with respect to the protection of the environment. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to solve problems connected with energy and the protection of the environment. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- T.D. Eastop and D.R. Croft, Energy Efficiency for Engineers and Technologists, Longman Harlow, 1996
- Charles M. Gottschalk, Industrial Energy Conservation, John Wiley & Sons, 1996
Literatura dodatkowa
- Odum. E. P., Fundamentals of ecology, W.B. Sanders, Philadelphia, 2002