Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Bioremediacja skażonych gleb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioremediacja skażonych gleb
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1toksykologia, mikrobiologia, biotechnologia w ochronie środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką obejmującą zagadnienia związane z wpływem zanieczyszczeń na właściwości gleb i ich zachowaniem w glebach.
C-2Studenci poznają metody bioremediacji gleb oraz organizmy wykorzystywane w bioakumulacji i botransformacji zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych w glebie.
C-3Studenci nabędą umiejętności wykorzystywania i doboru metod bioremediacji.
C-4Stuenci poznają istotę i znaczenie ochrony gleb przed negatywnym oddziaływaniem człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznanie i ocena oddziaływania na środowisko obiektów powodujących skażenia gleb.1
T-A-2Procesy degradacji gleb na terenach miejskich oraz użytkowanych rolniczo.1
T-A-3Metody oceny procesów degradacji i identyfikacji skażeń gleb.1
T-A-4Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.1
T-A-5Rośliny a zanieczyszczenia gleb.1
T-A-6Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.1
T-A-7Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi. Nowe kierunki bioremediacji.1
7
wykłady
T-W-1Rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb. Najważniejsze zagrożenia gleb.1
T-W-2Mechanizmy odporności gleb na degradację.1
T-W-3Główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby – układ fazowy gleby, jej skład i właściwości.1
T-W-4Zachowanie i degradacja zanieczyszczeń ropopochodnych w glebie.1
T-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.1
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).1
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.1
T-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-A-3Samodzielne studiowanie teorii niezbędnej do przeprowadzenia ćwiczeń.8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
A-W-3Samodzielne studiowanie wykładów.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poziomu wiedzy studenta na podstawie aktywnego udziału w dyskusji.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów i cwiczeń.
S-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-O1.1_W01
Student zna: rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację; główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości; zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
BT_2A_W12

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-O1.1_U01
Student dobiera metody bioremediacji z wykorzystaniem mikroorganizmów i roślin do usuwania wybranych zanieczyszczeń z gleb.
BT_2A_U04

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O1.1_K01
Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
BT_2A_K03C-4T-A-6, T-W-8M-3S-3

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O1.1_K01
Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,0Student ma dostateczną świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,5Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dostateczną umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,5Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył bardzo dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski S., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wyd. AR, Lublin, 1996
  2. Kowłzan B., Zanieczyszczenie środowiska produktami naftowymi i innymi antropogennymi zanieczyszczeniami organicznym, ich analityka, monitoring i usuwanie, Poznań, 2005
  3. Buczkowski R., Kondzielski I., Szymański T., Metody remediacji gleb zanieczyszczonych metalami ciężkimi, Wyd. UMK w Toruniu, Toruń, 2002
  4. Siuta J., Gleba: diagnozowanie stanu i zagrożenia, Wyd. Inst. Ochrony Środ., Warszawa, 1995
  5. Olszanowski A., Sozański M., Urbaniak A., Voelkel A., Remediacja i bioremediacja zanieczyszczonych wód i gruntów oraz wykorzystanie modelowania technik informatycznych w Inżynierii Środowiska, Wyd. Pol. Poznańskiej, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Kołwzan B., Ekotoksyczne aspekty oddziaływania zanieczyszczeń naftowych na środowisko gruntowo-wodne, Poznań, 2003
  2. Krzaklewski W., Leśna rekultywacja i biologiczne zagospodarowanie nieużytków poprzemysłowych., AR w Krakowie, Kraków, 1988
  3. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznanie i ocena oddziaływania na środowisko obiektów powodujących skażenia gleb.1
T-A-2Procesy degradacji gleb na terenach miejskich oraz użytkowanych rolniczo.1
T-A-3Metody oceny procesów degradacji i identyfikacji skażeń gleb.1
T-A-4Wykorzystanie autochtonicznej flory glebowej do biodegradacji zanieczyszczeń w glebach i wodach gruntowych.1
T-A-5Rośliny a zanieczyszczenia gleb.1
T-A-6Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.1
T-A-7Zastosowanie biopreparatów w bioremediacji gleb skażonych związkami ropopochodnymi i metalami ciężkimi. Nowe kierunki bioremediacji.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb. Najważniejsze zagrożenia gleb.1
T-W-2Mechanizmy odporności gleb na degradację.1
T-W-3Główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby – układ fazowy gleby, jej skład i właściwości.1
T-W-4Zachowanie i degradacja zanieczyszczeń ropopochodnych w glebie.1
T-W-5Biologiczne mechanizmy usuwania metali ciężkich z gleby.1
T-W-6Rodzaje metod bioremediacji (unieruchamianie i usuwanie zanieczyszczeń z gleby in situ i ex situ).1
T-W-7Wykorzystanie roślin w bioremediacji gleb.1
T-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-A-3Samodzielne studiowanie teorii niezbędnej do przeprowadzenia ćwiczeń.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
A-W-3Samodzielne studiowanie wykładów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-N-O1.1_W01Student zna: rodzaje i źródła skażeń gleb oraz ich wpływ na jakość gleb oraz mechanizmy odporności gleb na degradację; główne czynniki decydujące o funkcjonowaniu gleby, jej skład i właściwości; zachowanie i degradację zanieczyszczeń ropopochodnych i metali ciężkich w glebie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-N-O1.1_U01Student dobiera metody bioremediacji z wykorzystaniem mikroorganizmów i roślin do usuwania wybranych zanieczyszczeń z gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O1.1_K01Student będzie miał świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabędzie umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-4Stuenci poznają istotę i znaczenie ochrony gleb przed negatywnym oddziaływaniem człowieka.
Treści programoweT-A-6Opracowanie technologii biodegradacji zanieczyszczeń i dobór kierunków bioremediacji na przykładach.
T-W-8Ochrona gleb w świetle aktualnych aktów prawnych (zapobieganie skażeniom i działania naprawcze).
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,0Student ma dostateczną świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nie nabył umiejętności odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
3,5Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dostateczną umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
4,5Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia dbałości o jakość gleby i jej ochrony przed negatywnym oddziaływaniem człowieka. Nabył bardzo dobrą umiejętność odpowiedniego postępowania w kierunku ochrony i rekultywacji gleb.