Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Opakowania i systemy pakujące:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opakowania i systemy pakujące
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu chemii, biochemii, fizyki, ogólnej technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje. Opakowania z tworzyw sztucznych - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych, przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym i ich identyfikacja, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych i rozpoznawanie na przykładach, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych, wybrane metody badań.1
T-A-2Opakowania metalowe, szklane - cykl technologiczny ich otrzymywania, właściwości, identyfikacja na rynku dostępnych opakowań1
T-A-3opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań oraz wybrane metody ich badań, projektowanie ich badań, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych1
T-A-4Systemy pakowania żywnści - podstawowe wytyczne przy doborze odpowiedniego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania - wady i zalety1
T-A-5Podstawy doboru opakwania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zlecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, stosowanie wytycznych dotyczących pakowania żywności świeżej1
T-A-6Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawaiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze właśności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania. Czynniki wywołujące psucie się żywności1
T-A-7kolokwium1
7
wykłady
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)1
T-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)1
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).1
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).1
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).1
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)1
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)1
T-W-8zaliczenie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach7
A-A-2Konsultacje6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych27
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych5
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów37
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium (jedno na semestr)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie testowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_W01
Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
BT_2A_W09, BT_2A_W10, BT_2A_W03C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_U01
Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
BT_2A_U09, BT_2A_U04C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
BT_2A_K01, BT_2A_K07C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_W01
Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_U01
Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O3.1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Nierzwicki W., Opakowania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1997
  2. Czerniawskiego B. i Michniewicza J., Opakowania żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
  3. Kwiatkowski J., Ćwieczenia z towaroznawstwa opakowań, Wydawnictwo AE, Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Mysona Mieczysław, Towaroznawstwo opakowań, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Krakowie, Kraków, 1972
  2. Korzeniowski A., Skrzypek M, Ekologistyka zużytych opakowań, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań, znaczenie opakowań, podstawowe terminy związane z opakowaniami, wymagania stawiane opakowaniom a ich funkcje. Opakowania z tworzyw sztucznych - podstawy identyfikacji tworzyw sztucznych, przegląd najważniejszych tworzyw sztucznych stosowanych w przemyśle spożywczym i ich identyfikacja, określanie podstawowych metod formowania opakowań z tworzyw sztucznych i rozpoznawanie na przykładach, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tworzyw sztucznych, wybrane metody badań.1
T-A-2Opakowania metalowe, szklane - cykl technologiczny ich otrzymywania, właściwości, identyfikacja na rynku dostępnych opakowań1
T-A-3opakowania papierowe - określanie właściwości wyrobów celulozowych, rodzaje papieru wykorzystywanego w opakowalnictwie żywności, podstawowe grupy opakowań oraz wybrane metody ich badań, projektowanie ich badań, projektowanie opakowań jednostkowych papierowych i kartonowych1
T-A-4Systemy pakowania żywnści - podstawowe wytyczne przy doborze odpowiedniego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania - wady i zalety1
T-A-5Podstawy doboru opakwania do właściwości żywności - klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zlecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, stosowanie wytycznych dotyczących pakowania żywności świeżej1
T-A-6Wytyczne do projektowania i doboru opakowań - podstawowe wymagania stawaiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze właśności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania. Czynniki wywołujące psucie się żywności1
T-A-7kolokwium1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)1
T-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)1
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).1
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).1
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).1
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)1
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)1
T-W-8zaliczenie1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach7
A-A-2Konsultacje6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeniowych27
A-A-4Zaliczenie treści ćwiczeniowych5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielene studiowanie treści wykładów37
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.1_W01Potrafi zaproponować opakowanie i system pakowania dla poszczególnych grup żywności. Zna wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W09ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
BT_2A_W10wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BT_2A_W03zna zasady zarządzania, w tym zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (jedno na semestr)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać prezentowanego podczas wykładów materiału teoretycznego, nie zna jego podstaw, nie potrafi porównywać zagadnień w nim zawartych.
3,0Student potrafi wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, a także identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu
3,5Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot,a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
4,0Student potrafi efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
4,5Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
5,0Student potrafi analizować ze zrozumieniem i efektywnie wykorzystać prezentowany podczas wykładów materiał teoretyczny, potrafi porównywać zagadnienia w nim zawarte, ich wpływ na realizowany przedmiot, a także samodzielnie identyfikować pojęcia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. Potrafi dyskutować o prezentowanych zagadnieniach. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w laboratorium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.1_U01Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, systemem i rodzajem pakowania a jakością uzyskanych i przechowywanych produktów spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U09stosuje poznane metody w pracy badawczej; opracowuje piśmiennictwo zgodnie z profilem badawczym; analizuje doniesienia naukowe i inne materiały źródłowe w kontekście własnego projektu badawczego; potrafi przygotować projekt własnych badań naukowych oraz samodzielnie przygotowć opracowanie naukowe
BT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (jedno na semestr)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-O3.1_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania, poszerzania i aktualizacji wiedzy zakresie nowych i innowacyjnych technologii i rozwiązań w pakowalnictwie produktów żywnosciowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej najważniejszych materiałów opakowaniowych, opakowań i systemów pakujących stosowanych w produkcji towarowej oraz projektowania i doboru opakowań oraz systemów pakujacych do określonych grup żywności.
Treści programoweT-W-2Opakowania z tworzyw sztucznych (I) (przegląd najważniejszych polimerów stosowanych do otrzymywania opakowań, substancje pomocnicze; opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-5Systemy pakowania żywności, w tym specyficzne systemy pakowania żywności (pakowania aseptyczne).
T-W-4Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności (klasyfikacja żywności w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, opakowania do żywności świeżej, częściowo przetworzonej i w pełni przetworzonej).
T-W-7Certyfikacja opakowań oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Nowe kierunki pakowania i utrwalania żywności (nowe trendy w opakowalnictwie żywności, technologie alternatywne)
T-W-1Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych do żywności. Opakowania szklane, metalowe, drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe)
T-W-3Opakowania transportowe produktów spożywczych oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań do żywności. Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności produktów żywnościowych oraz ich zmiany w czasie przechowywania wraz z najważniejszymi metodami ich utrwalania).
T-W-6Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (jedno na semestr)
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie testowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli