Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Podstawy współczesnej hodowli roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy współczesnej hodowli roślin
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu botaniki, fizjologii, biochemi oraz genetyki roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy o procesach otrzymywania nowych, ulepszonych odmian oraz możliwościach przewidywania efektywności tych działań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Planowanie doświadczeń hodowlanych uwzgledniające potrzeby selekcyjne, sposób i współczynnik rozmnażania. Kojarzenie losowe i nielosowe osobników w populacji. Frekwencja genotypu i allelu.1
T-A-2Wybór materiałów wyjściowych do hodowli. Czynniki wpływające na skład genetyczny populacji. Chów wsobny, współczynnik pokrewieństwa. Systemy kojarzenia w pokrewieństwie.1
T-A-3Mutacja jako czynnik wpływający na zmienność w populacji. Selekcja naturalna i sztuczna, skuteczność selekcji i jej wartość.1
T-A-4Metody selekcji masowej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych.1
T-A-5Metody selekcji indywidualnej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych.1
T-A-6Metody hodowlane wykorzystujące efekt heterozji. Depresja wsobna, heterozja, transgresja. Identyfikacja loci warunkujących cechy ilościowe - QTL.1
T-A-7Ocena wartości hodowlanej. Reakcja roślin na selekcję. Przewidywanie postępu hodowlanego.1
7
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Ewolucja roślin uprawnych, czynniki aklimatyzacyjne. Postęp genetyczny i hodowlany. Czynniki wpływające na postęp odmianowy. Zagrożenia dla poprawiania odmian roślin uprawnych wskutek działania erozji genetycznej.1
T-W-2Kolekcjonowanie materiałów genetycznych przydatnych w hodowli nowych odmian. Tworzenie zmienności genetycznej i jej źródła. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe, problemy z barierą płciową i sposoby jej przełamywania.1
T-W-3Wykorzystanie mutagenów do kreowania zmienności genetycznej. Mutanty ze zmianami pojedynczych genów oraz popilpoidy. Techniki molekularne wspierające generowanie mutantów - TILLING.1
T-W-4Selekcja roślin, kierunki i najważniejsze cechy selekcyjne. Metody selekcji, selekcja masowa i indywidualna. Teoretyczne podstawy przewidywania skuteczności wyboru pożądanych genotypów. Identyfikacja cżęstości alleli, fenotypów i genotypów w selekcji masowej oraz indywidualnej roślin obcopłodnych i samopłodnych.2
T-W-5Cykl hodowlany. Identyfikacja etapów programu hodowlanego wykorzystujących techniki molekularne. Dobór technik wspierających procesy hodowlane. Metody skracania cyklu hodowlanego z wykorzystaniem metod laboratoryjnych w tym kultur in vitro oraz generowania haploidów.1
T-W-6Perspektywy hodowli nowych gatunków oraz ulepszania istniejących odmian z wykorzystaniem technologii modyfikacji genetycznych i bez tych technik.1
T-W-7Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w audytoriach7
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego13
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.13
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaangażowania w dyskusję i pracę w grupie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O2.1_W01
Student zna podstawowe etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli.
BT_2A_W15, BT_2A_W01C-1T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O2.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć powiązać zasady tworzenia nowych odmian, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
BT_2A_U04, BT_2A_U06C-1T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-7, T-A-5M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O2.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie świadomy wagi potrzeby rozwoju nowoczesnej hodowli jako czynnika zwiększającego samowystarczalność żywnościową kraju.
BT_2A_K01, BT_2A_K02C-1T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-7, T-A-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O2.1_W01
Student zna podstawowe etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli.
2,0Student nie zna podstawowych etapów tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, nie posiada wiedzy o genetycznym podłożu procesu hodowlanego oraz nie potrafi wykazać zastosowania różnych metod biotechnologicznych w hodowli roślin.
3,0Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, w podstawowym stopniu rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna najważniejsze metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli.
3,5Student umie wymienić i krótko scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, w rozszerzonym stopniu rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi scharakteryzować większość metod biotechnologicznych możliwych do wykorzystania w hodowli.
4,0Student umie wymienić i dobrze scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, w rozszerzonym stopniu rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi szczegółowo scharakteryzować większość metod biotechnologicznych możliwych do wykorzystania w hodowli.
4,5Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie i szczegółowo charakteryzuje genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi bardzo dobrze scharakteryzować większość metod biotechnologicznych możliwych do wykorzystania w hodowli.
5,0Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie i szczegółowo charakteryzuje genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi bardzo dobrze scharakteryzować wszystkie metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O2.1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć powiązać zasady tworzenia nowych odmian, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
2,0Student nie umie powiązać zasad tworzenia nowych odmian, wykonać analizy doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
3,0Student umieć w stopniu podstawowym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
3,5Student umieć w stopniu dostatecznym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
4,0Student umieć w stopniu dobrym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
4,5Student umieć w stopniu bardzo dobrym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
5,0Student umieć w stopniu znakomitym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O2.1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie świadomy wagi potrzeby rozwoju nowoczesnej hodowli jako czynnika zwiększającego samowystarczalność żywnościową kraju.
2,0Student nie nabył kompetencji.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym.

Literatura podstawowa

  1. Michalik B., Hodowla roślin z elementami genetyki i biotechnologii, PWRiL, Poznań, 2009
  2. Żuk B., Wierzbicki H., Zatoń-Dobrowolska M., Kulisiewicz Z., Genetyka populacji i metody hodowlane, PWRiL, Warszawa, 2011
  3. Duczmala K., Tucholska H., Hodowla i nasiennictwo roślin ogrodniczych, Katedra Nasiennictwa i Szkółkarstwa Ogrodniczego Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Planowanie doświadczeń hodowlanych uwzgledniające potrzeby selekcyjne, sposób i współczynnik rozmnażania. Kojarzenie losowe i nielosowe osobników w populacji. Frekwencja genotypu i allelu.1
T-A-2Wybór materiałów wyjściowych do hodowli. Czynniki wpływające na skład genetyczny populacji. Chów wsobny, współczynnik pokrewieństwa. Systemy kojarzenia w pokrewieństwie.1
T-A-3Mutacja jako czynnik wpływający na zmienność w populacji. Selekcja naturalna i sztuczna, skuteczność selekcji i jej wartość.1
T-A-4Metody selekcji masowej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych.1
T-A-5Metody selekcji indywidualnej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych.1
T-A-6Metody hodowlane wykorzystujące efekt heterozji. Depresja wsobna, heterozja, transgresja. Identyfikacja loci warunkujących cechy ilościowe - QTL.1
T-A-7Ocena wartości hodowlanej. Reakcja roślin na selekcję. Przewidywanie postępu hodowlanego.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Ewolucja roślin uprawnych, czynniki aklimatyzacyjne. Postęp genetyczny i hodowlany. Czynniki wpływające na postęp odmianowy. Zagrożenia dla poprawiania odmian roślin uprawnych wskutek działania erozji genetycznej.1
T-W-2Kolekcjonowanie materiałów genetycznych przydatnych w hodowli nowych odmian. Tworzenie zmienności genetycznej i jej źródła. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe, problemy z barierą płciową i sposoby jej przełamywania.1
T-W-3Wykorzystanie mutagenów do kreowania zmienności genetycznej. Mutanty ze zmianami pojedynczych genów oraz popilpoidy. Techniki molekularne wspierające generowanie mutantów - TILLING.1
T-W-4Selekcja roślin, kierunki i najważniejsze cechy selekcyjne. Metody selekcji, selekcja masowa i indywidualna. Teoretyczne podstawy przewidywania skuteczności wyboru pożądanych genotypów. Identyfikacja cżęstości alleli, fenotypów i genotypów w selekcji masowej oraz indywidualnej roślin obcopłodnych i samopłodnych.2
T-W-5Cykl hodowlany. Identyfikacja etapów programu hodowlanego wykorzystujących techniki molekularne. Dobór technik wspierających procesy hodowlane. Metody skracania cyklu hodowlanego z wykorzystaniem metod laboratoryjnych w tym kultur in vitro oraz generowania haploidów.1
T-W-6Perspektywy hodowli nowych gatunków oraz ulepszania istniejących odmian z wykorzystaniem technologii modyfikacji genetycznych i bez tych technik.1
T-W-7Sprawdzian zaliczeniowy w formie pisemnej1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w audytoriach7
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.13
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O2.1_W01Student zna podstawowe etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
BT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy o procesach otrzymywania nowych, ulepszonych odmian oraz możliwościach przewidywania efektywności tych działań.
Treści programoweT-W-6Perspektywy hodowli nowych gatunków oraz ulepszania istniejących odmian z wykorzystaniem technologii modyfikacji genetycznych i bez tych technik.
T-W-3Wykorzystanie mutagenów do kreowania zmienności genetycznej. Mutanty ze zmianami pojedynczych genów oraz popilpoidy. Techniki molekularne wspierające generowanie mutantów - TILLING.
T-W-4Selekcja roślin, kierunki i najważniejsze cechy selekcyjne. Metody selekcji, selekcja masowa i indywidualna. Teoretyczne podstawy przewidywania skuteczności wyboru pożądanych genotypów. Identyfikacja cżęstości alleli, fenotypów i genotypów w selekcji masowej oraz indywidualnej roślin obcopłodnych i samopłodnych.
T-W-2Kolekcjonowanie materiałów genetycznych przydatnych w hodowli nowych odmian. Tworzenie zmienności genetycznej i jej źródła. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe, problemy z barierą płciową i sposoby jej przełamywania.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Ewolucja roślin uprawnych, czynniki aklimatyzacyjne. Postęp genetyczny i hodowlany. Czynniki wpływające na postęp odmianowy. Zagrożenia dla poprawiania odmian roślin uprawnych wskutek działania erozji genetycznej.
T-W-5Cykl hodowlany. Identyfikacja etapów programu hodowlanego wykorzystujących techniki molekularne. Dobór technik wspierających procesy hodowlane. Metody skracania cyklu hodowlanego z wykorzystaniem metod laboratoryjnych w tym kultur in vitro oraz generowania haploidów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych etapów tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, nie posiada wiedzy o genetycznym podłożu procesu hodowlanego oraz nie potrafi wykazać zastosowania różnych metod biotechnologicznych w hodowli roślin.
3,0Student umie wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, w podstawowym stopniu rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna najważniejsze metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli.
3,5Student umie wymienić i krótko scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, w rozszerzonym stopniu rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi scharakteryzować większość metod biotechnologicznych możliwych do wykorzystania w hodowli.
4,0Student umie wymienić i dobrze scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, w rozszerzonym stopniu rozumie genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi szczegółowo scharakteryzować większość metod biotechnologicznych możliwych do wykorzystania w hodowli.
4,5Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie i szczegółowo charakteryzuje genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi bardzo dobrze scharakteryzować większość metod biotechnologicznych możliwych do wykorzystania w hodowli.
5,0Student umie wymienić i bardzo dobrze scharakteryzować etapy tworzenia współczesnych odmian roślin uprawnych, rozumie i szczegółowo charakteryzuje genetyczne podłoże procesu hodowlanego oraz zna i potrafi bardzo dobrze scharakteryzować wszystkie metody biotechnologiczne możliwe do wykorzystania w hodowli.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O2.1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć powiązać zasady tworzenia nowych odmian, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BT_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy o procesach otrzymywania nowych, ulepszonych odmian oraz możliwościach przewidywania efektywności tych działań.
Treści programoweT-A-4Metody selekcji masowej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych.
T-A-2Wybór materiałów wyjściowych do hodowli. Czynniki wpływające na skład genetyczny populacji. Chów wsobny, współczynnik pokrewieństwa. Systemy kojarzenia w pokrewieństwie.
T-A-6Metody hodowlane wykorzystujące efekt heterozji. Depresja wsobna, heterozja, transgresja. Identyfikacja loci warunkujących cechy ilościowe - QTL.
T-A-3Mutacja jako czynnik wpływający na zmienność w populacji. Selekcja naturalna i sztuczna, skuteczność selekcji i jej wartość.
T-A-1Planowanie doświadczeń hodowlanych uwzgledniające potrzeby selekcyjne, sposób i współczynnik rozmnażania. Kojarzenie losowe i nielosowe osobników w populacji. Frekwencja genotypu i allelu.
T-A-7Ocena wartości hodowlanej. Reakcja roślin na selekcję. Przewidywanie postępu hodowlanego.
T-A-5Metody selekcji indywidualnej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaangażowania w dyskusję i pracę w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie powiązać zasad tworzenia nowych odmian, wykonać analizy doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
3,0Student umieć w stopniu podstawowym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
3,5Student umieć w stopniu dostatecznym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
4,0Student umieć w stopniu dobrym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
4,5Student umieć w stopniu bardzo dobrym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
5,0Student umieć w stopniu znakomitym powiązać zasady tworzenia nowych odmian z metodami biotechnologicznymi, wykonać analizę doboru komponentów do krzyżowania oraz oszacować przewidywaną skuteczność selekcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O2.1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie świadomy wagi potrzeby rozwoju nowoczesnej hodowli jako czynnika zwiększającego samowystarczalność żywnościową kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
BT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy o procesach otrzymywania nowych, ulepszonych odmian oraz możliwościach przewidywania efektywności tych działań.
Treści programoweT-A-4Metody selekcji masowej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych.
T-A-2Wybór materiałów wyjściowych do hodowli. Czynniki wpływające na skład genetyczny populacji. Chów wsobny, współczynnik pokrewieństwa. Systemy kojarzenia w pokrewieństwie.
T-A-6Metody hodowlane wykorzystujące efekt heterozji. Depresja wsobna, heterozja, transgresja. Identyfikacja loci warunkujących cechy ilościowe - QTL.
T-A-3Mutacja jako czynnik wpływający na zmienność w populacji. Selekcja naturalna i sztuczna, skuteczność selekcji i jej wartość.
T-A-1Planowanie doświadczeń hodowlanych uwzgledniające potrzeby selekcyjne, sposób i współczynnik rozmnażania. Kojarzenie losowe i nielosowe osobników w populacji. Frekwencja genotypu i allelu.
T-A-7Ocena wartości hodowlanej. Reakcja roślin na selekcję. Przewidywanie postępu hodowlanego.
T-A-5Metody selekcji indywidualnej. Zmiany w częstościach fenotypów, genotypów, alleli u gatunków samopłodnych i obcopłodnych.
T-W-6Perspektywy hodowli nowych gatunków oraz ulepszania istniejących odmian z wykorzystaniem technologii modyfikacji genetycznych i bez tych technik.
T-W-3Wykorzystanie mutagenów do kreowania zmienności genetycznej. Mutanty ze zmianami pojedynczych genów oraz popilpoidy. Techniki molekularne wspierające generowanie mutantów - TILLING.
T-W-4Selekcja roślin, kierunki i najważniejsze cechy selekcyjne. Metody selekcji, selekcja masowa i indywidualna. Teoretyczne podstawy przewidywania skuteczności wyboru pożądanych genotypów. Identyfikacja cżęstości alleli, fenotypów i genotypów w selekcji masowej oraz indywidualnej roślin obcopłodnych i samopłodnych.
T-W-2Kolekcjonowanie materiałów genetycznych przydatnych w hodowli nowych odmian. Tworzenie zmienności genetycznej i jej źródła. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe, problemy z barierą płciową i sposoby jej przełamywania.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Ewolucja roślin uprawnych, czynniki aklimatyzacyjne. Postęp genetyczny i hodowlany. Czynniki wpływające na postęp odmianowy. Zagrożenia dla poprawiania odmian roślin uprawnych wskutek działania erozji genetycznej.
T-W-5Cykl hodowlany. Identyfikacja etapów programu hodowlanego wykorzystujących techniki molekularne. Dobór technik wspierających procesy hodowlane. Metody skracania cyklu hodowlanego z wykorzystaniem metod laboratoryjnych w tym kultur in vitro oraz generowania haploidów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Metody praktyczne rozwiązywania zadań problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaangażowania w dyskusję i pracę w grupie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu podstawowym.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu znakomitym.