Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
Sylabus przedmiotu Endo- i egzogenne antyoksydanty w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Endo- i egzogenne antyoksydanty w żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria produkcji żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu realizowanych na I stopniu studiów przedmiotow:chemia ogólna i organiczna, biochemia, fizjologia roślin i zwierząt, biologia komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu homeostazy redox oraz poznanie mechanizmów odpowiedzialnych za jej utrzymenie na poszczególnych poziomach organizacji zywej materii. Poznanie roli żywności w utrzymaniu równowagi potencjału utleniająco-redukcyjnego w organizmie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | System obrony antyoksydacyjnej organizmu. Antyoksydanty enzymatyczne, białkowe nieeznzymatyczne i drobnoczasteczkowe - wystepowanie, lokalizacja i mechanizm dzialania. | 1 |
T-A-2 | Stres oksydacyjny jako przyczyna chorób cywilizacyjnych (nowotworów, miażdzycy i nadciśnienia oraz cukrzycy) | 1 |
T-A-3 | Naturalne antyoksydanty w produktach pochodzenia roślinnego: rodzaje, występowanie, zawartość oraz rola w roślinach i u ludzi. Czynniki wpływajace na zawartość antyoksydantów w surowcach roślinnych. | 1 |
T-A-4 | Przeciwutleniacze w produktach pochodzenia zwierzęcego. Układy i procesy antyoksydacyjne w żywności pochodzenia zwierzęcego. Wzbogacanie żywności pochodzenia zwierzęcego w substancje przeciwutleniajace. | 1 |
T-A-5 | Biodostępność antyoksydantów znajdujących się w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Interakcje z mikroflorą przewodu pokarmowego i wchlanianie. | 1 |
T-A-6 | Przemiany antyutleniaczy podczas obróbki mechanizcznej, termicznej, chłodzenia, mrożenia i przechowywania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. | 1 |
T-A-7 | Podstawowe metody oznaczania właściwości przeciwutleniajacych żywmości | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje reaktywnych form tlenu i aktywnych rodników. Mechanizmy powstawania RFT i WRT. | 2 |
T-W-2 | Biologiczna rola RFT na róznych poziomach organizacji zywej materii. Destrukcyjny nadmiernej produkcji RFT i ich pochodnych na makromolekuły komórkowe. RFT jako przyczyna stanow patologicznych. | 2 |
T-W-3 | Naturalne przeciwutleniacze w zywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. | 1 |
T-W-4 | Wpływ przechowywania, obróbki technologicznej i procesów przetwórczych na zawartość przeciwutleniaczy w produktach spożywczych | 2 |
T-W-5 | Suplementacja żywności substancjami o charakterze antyoksydantów. Rodzaje suplementów, cele, korzyści i potencjalne zagrożenia suplementacji. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach | 7 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji w ramach poszczegolnych tematów objętych programem cwiczeń. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
A-A-5 | Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studentów w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 9 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzacym wyklady | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydatktyczna i problemowa na ćwiczeniach. |
M-4 | praca w grupach przy przygotowywaniu prezentacji danego zagadnienia i jego omówienia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego ćwiczenia i grupę audytoryjna prezentacji przygotowanej przez zespół, a także udziału studenta w jej omówieniu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przez prowadzacego aktywności i przygotowania do dyskusji na każdym z ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wszystkich zagadnień objętych programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta, na którą składają się oceny z przygotowanej przezentacji oraz calościowa ocena jego przygotowania i dyskusji na wszystkich ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.2_W01 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Zna podstawowe rodzaje RFT i ich pochodzenie. Rozróżnia podstawowe grupy antyoksydantów, ich przedstawicieli i rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego oraz podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej. | BTinz_2A_W06 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.2_U01 Student w podstawowym zakresie prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Potrafi podać podstawowe źródla żywnościowe poszczególnych grup przeciwutleniaczy. | BTinz_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.2_K01 Student ma świadomość znaczenia utrzymania rownowagi redoks dla prawidlowego funkcjonowania organizmu oraz obecności obecności w poszczególnych grupach produktow spożywczych odpowiednio czynników pro- lub antyoksydacyjnych. | BTinz_2A_K03, BTinz_2A_K06 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-4, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.2_W01 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Zna podstawowe rodzaje RFT i ich pochodzenie. Rozróżnia podstawowe grupy antyoksydantów, ich przedstawicieli i rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego oraz podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej. | 2,0 | |
3,0 | Student w bardzo waskim stopniu zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu homeostazy redox. Wybiórczo wymienia głównych przedstawicieli RFT i ich pochodzenie. Klasyfikuje podstawowe grupy antyoksydantów, ale tylko jednostkowo podaje ich przedstawicieli i ograniczonym zakresie wyjaśnia ich rolę w systemie obrony antyoksydacyjnej. Zna główne grupy przeciwutleniaczy w zywności pochodzenia roślinego i zwierzęcego, ale w mocno ograniczonym stopniu ich podstawową ich rolę w utrzymaniu równowagii pro-/antyoksydacyjnej konsumenta. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.2_U01 Student w podstawowym zakresie prawidłowo posługuje się pojęciami z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Potrafi podać podstawowe źródla żywnościowe poszczególnych grup przeciwutleniaczy. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko sporadycznie używa typowych pojęć i zwrotów z zakresu równowagi redox. Potrafi w ogólnym, ograniczonym zarysie wyjaśnić związek między żywnością a statusem antyoksydacyjnym organiamu ludzkiegi i zwierzęcego. Popełnia dośc liczne błędy przy wymienianiu podstawowych źródeł żywnościowych poszczególnych grup przeciwutleniaczy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BPŻ-N-O1.2_K01 Student ma świadomość znaczenia utrzymania rownowagi redoks dla prawidlowego funkcjonowania organizmu oraz obecności obecności w poszczególnych grupach produktow spożywczych odpowiednio czynników pro- lub antyoksydacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko w ograniczonym zakresie uwaza za celową i uzasadniona ocenę poszczegolnych grup produktów spozywcztch pod kątem zawartości pro- - antyoksydantów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grajek W (red), Przeciwutleniacze w żywności, Naukowo Techniczne, Warszawa, 2007
- Bartosz G, Druga Twarz tlenu., PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Zabłocka A, Janusz M., Dwa oblicza wolnych rodników tlenowych., Postępy Higieny i Medycyny Doswiadczalnej., Warszawa, 2008. 62:118-124., 2008
- Kulbacka J., Saczko J., Chwilkowska A., Stres oksydacyjny w procesach uszkodzenia komórek., MEDPRES Polski Merkuriusz Lekarski, Warszawa 2009. 157: 44-47., 2009
- Bańkowski E., Biochemia. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych., Urban i Partner, Wrocław, 2009