Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
Sylabus przedmiotu Genomika roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genomika roślin | ||
Specjalność | Biotechnologia w produkcji roślinnej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | genetyka ogólna |
W-2 | biologia molekularna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | wyjaśnienie metodologii i osiągnięć współczesnej genomiki roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Porównanie map genetycznych genomów zbóż. | 1 |
T-A-2 | Porównanie sekwencji genomów odrębnych geograficznie linii ogórka. | 1 |
T-A-3 | Analiza architektury genomowej cech użytkowych roślin uprawnych. | 1 |
T-A-4 | Zasady konstruowania mikromacierzy DNA. | 1 |
T-A-5 | Przykłady wykorzystania mikromacierzy DNA w analizie genomów roślin. | 1 |
T-A-6 | Zasady konstruowania mikromacierzy na bazie cDNA. | 1 |
T-A-7 | Przykłady wykorzystania mikromacierzy na bazie sekwencji cDNA w analizie ekspresji genów. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura i wielkość genomów Arabidopsis, ryżu, ogórka jako roślin modelowych. Kolinearność genomów traw i jej konsekwencje dla metodologii badań. | 1 |
T-W-2 | Rozmieszczenie genów w genomach traw na podstawie skonstruowanych map genetycznych. Wielość kopii genu w genomie i obecność rodzin wielogenowych. | 1 |
T-W-3 | Architektura genomowa cech mierzalnych na podstawie analizy QTL. Architektura genomowa cech mierzalnych na podstawie analizy metodą BSG. | 1 |
T-W-4 | Plastyczność genomów roślinnych w warunkach krzyżowań oddalonych i w kulturach in vitro. Globalne zmiany ekspresji genów w odpowiedzi na stres suszy, zasolenia i chłodu. | 1 |
T-W-5 | Linie introgresywne jako narzędzie badania genomów roślin. Zmiany ekspresji genów w fazach rozwojowych roślin. | 1 |
T-W-6 | Ekspresja genów związana z odpornością na porastanie żyta. Zmiany genomowe ekspresji genów pod wpływem transformacji roślin. | 1 |
T-W-7 | Zmiany ekspresji genów związane z tolerancją roślin na niedobory pokarmowe. Zmiany ekspresji genów pod wpływem herbicydów. | 1 |
T-W-8 | Genomika szlaków metabolicznych. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | Opracowanie zagadnień z wybranych publikacji naukowych w formie referatu | 20 |
A-A-3 | praca własna z literaturą naukową na temat zagadnień omawianych na ćwiczeniach | 15 |
A-A-4 | zaliczenie ćwiczeń | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta na bazie podręcznika, notatek z wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacje multimedialne z użyciem komputera i rzutnika |
M-3 | metoda aktywizacyjna: student opracowuje i przedstawiw na forum grupy referat na bazie przestudiowania oryginalnych angielskojęzycznych publikacjach naukowych ilustrujących zagadnienia poruszane na ćwiczeniach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test pisemny złożony z 15 pytań szczegółowych z zakresu wiedzy podanej na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena referatu prezentowanego przez studenta na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Test pisemny z zakresu wiedzy omawianej na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C5_W01 student potrafi opisać metody genomiki roślin i podać przykłady ich zastosowań w badaniach nad genomami roślin | BTinz_2A_W07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C5_U01 posiada umiejętność analizowania i prezentowania metod i wyników współczesnych publikacji oryginalnych z zakresu genomiki roślin | BTinz_2A_U06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C5_K01 ma świadomość możliwości analitycznych współczesnych metod genomiki | BTinz_2A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C5_W01 student potrafi opisać metody genomiki roślin i podać przykłady ich zastosowań w badaniach nad genomami roślin | 2,0 | student wykazuje brak wiedzy na temat metod genomiki roślin i przykładów jej analizy |
3,0 | student wykazuje podstawową wiedzę na temat metod genomiki roślin i zna jakiekolwiek przykłady ich zastosowań | |
3,5 | student wykazuje podstawową wiedzę na temat metod genomiki roślin i podaje kilka przykładów wykorzystania tych metod w badaniach genomicznych roślin | |
4,0 | student ma wiedzę na temat większości metod genomiki roslin omawianych na zajęciach i większości omawianych zastosowań | |
4,5 | student ma wiedzę na temat wszystkich metod genomiki roślin omawianych na zajęciach i większości omawianych zastosowań | |
5,0 | student ma dogłębna wiedzę na temat metod genomiki roślin i wszystkich omawianych zastosowań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C5_U01 posiada umiejętność analizowania i prezentowania metod i wyników współczesnych publikacji oryginalnych z zakresu genomiki roślin | 2,0 | Nie umie zaprezentować metod i wyników badań z oryginalnych publikacji naukowych z dziedziny genomiki |
3,0 | umie prezentować wybrane metody i wyniki z publikacji naukowych z dziedziny genomiki roślin | |
3,5 | umie prezentować większość metod i wyników badań z publikacji z dziedziny genomiki roślin | |
4,0 | potrafi prezentować i dyskutować metody i wyniki badań z publikacji z dziedziny genomiki roślin | |
4,5 | potrafi samodzielnie interpretować wyniki i metody badań z publikacji z dziedziny genomiki roślin | |
5,0 | potrafi przedstawić i krytycznie odnieść się do wyników i metod prezentowanych w publikacjach naukowych z dziedziny genomiki roślin |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BTR-S-C5_K01 ma świadomość możliwości analitycznych współczesnych metod genomiki | 2,0 | nie ma świadomości możliwości analitycznych współczesnych metod genomiki roślin |
3,0 | wykazuje świadomość mozliwości analitycznych wybranych metod genomiki roslin | |
3,5 | wykazuje świadomośc mozliwości analitycznych wielu metod genomiki roślin | |
4,0 | wykazuje świadomość możliwości analitycznych większości metod genomiki roślin | |
4,5 | wykazuje świadomość możliwości analitycznych wszystkich omawianych metod genomiki roślin | |
5,0 | ma świadomość możliwości analitycznych wszystkich omawianych metod genomiki roślin i ich przydatności w rozwiązywaniu konkretnych problemów badawczych |
Literatura podstawowa
- T.A. Brown, Genomy, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Zespoły badawcze z całego świata, Bieżące publikacje naukowe oryginalnych prac z dziedziny genomiki roślin, różne, czasopisma angielskojęzyczne, 2011