Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Nanotechnologia w biologii, medycynie i farmacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanotechnologia w biologii, medycynie i farmacji
Specjalność Nanobioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii, biochemii, mikrobiologii i chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą w nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanotechnologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nanotechnologie.2
T-A-2Diagnostyka nanomolekularna.2
T-A-3Nanofarmaceutyki.2
T-A-4Nanotechnologia w terapiach biologicznych.2
T-A-5Nanonośniki.2
T-A-6Komercjalizacja nanotechnologii.2
T-A-7Aspekty etyczne w nanotechnologii.2
T-A-8Oddziaływanie nanomateriałów na mikroorganizmy.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do nanotechnologii.1
T-W-2Nanomateriały i metody ich wytwarzania.1
T-W-3Właściwości i modyfikacje nanomateriałów.2
T-W-4Nanotechnologia w medycynie.2
T-W-5Nanotechnologia w przemyśle farmaceutycznym.2
T-W-6Nanotechnologia w nauce.2
T-W-7Nanotechnologia w badaniach środowiska oraz w ekotoksykologii.2
T-W-8Zastosowanie nanotechnologii w wytwarzaniu narzędzi nanobiologicznych.2
T-W-9Rozwój i przyszłość nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NB2-S-O4.1_W01
Student zna rolę nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
BTna_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NB2-S-O4.1_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod nanotechnologicznych.
BTna_2A_U05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTna_2A_NB2-S-O4.1_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka.
BTna_2A_K03C-1, C-2T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NB2-S-O4.1_W01
Student zna rolę nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
2,0
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NB2-S-O4.1_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod nanotechnologicznych.
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wykorzystywanych w nanotechnologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BTna_2A_NB2-S-O4.1_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka.
2,0
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne, a w efekcie na zdrowie człowieka, w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
  2. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Akadamia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2006
  3. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
  4. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2004
  5. Kayser O., Muller R. H. (red.), Biotechnologia Farmaceutyczna, PWN, Warszawa, 2003
  6. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008
  7. Miguel Gama Fernando Dourado Stanislaw Bielecki, Bacterial Nanocellulose - From Biotechnology to Bio-Economy, Elsevier, 2016, 1st Edition
  8. Bernd H.A. Rehm, Microbial Production of Biopolymers and Polymer Precursors, Caister Academic Press, UK, 2009
  9. S. Kalia, B.S. Kaith, I. Kaur, Cellulose Fibers: Bio-and Nano-Polymer Composites, Springer, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nanotechnologie.2
T-A-2Diagnostyka nanomolekularna.2
T-A-3Nanofarmaceutyki.2
T-A-4Nanotechnologia w terapiach biologicznych.2
T-A-5Nanonośniki.2
T-A-6Komercjalizacja nanotechnologii.2
T-A-7Aspekty etyczne w nanotechnologii.2
T-A-8Oddziaływanie nanomateriałów na mikroorganizmy.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do nanotechnologii.1
T-W-2Nanomateriały i metody ich wytwarzania.1
T-W-3Właściwości i modyfikacje nanomateriałów.2
T-W-4Nanotechnologia w medycynie.2
T-W-5Nanotechnologia w przemyśle farmaceutycznym.2
T-W-6Nanotechnologia w nauce.2
T-W-7Nanotechnologia w badaniach środowiska oraz w ekotoksykologii.2
T-W-8Zastosowanie nanotechnologii w wytwarzaniu narzędzi nanobiologicznych.2
T-W-9Rozwój i przyszłość nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NB2-S-O4.1_W01Student zna rolę nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą w nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanotechnologii.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do nanotechnologii.
T-W-2Nanomateriały i metody ich wytwarzania.
T-W-3Właściwości i modyfikacje nanomateriałów.
T-W-4Nanotechnologia w medycynie.
T-W-5Nanotechnologia w przemyśle farmaceutycznym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NB2-S-O4.1_U01Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod nanotechnologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą w nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanotechnologii.
Treści programoweT-A-1Nanotechnologie.
T-A-2Diagnostyka nanomolekularna.
T-A-3Nanofarmaceutyki.
T-A-4Nanotechnologia w terapiach biologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wykorzystywanych w nanotechnologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBTna_2A_NB2-S-O4.1_K01Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne a w efekcie na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTna_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą w nanotechnologii w biologii, medycynie i farmacji.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w nanotechnologii.
Treści programoweT-W-7Nanotechnologia w badaniach środowiska oraz w ekotoksykologii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu nanotechnologii na procesy biotechnologiczne i bionanoinżynieryjne, a w efekcie na zdrowie człowieka, w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0