Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne wykorzystanie grzybów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologiczne wykorzystanie grzybów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 1,50,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 4 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL4 3 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mikrobiologii i mikologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym i możliwościami wykorzystania wybranych gatunków grzybów w różnych gałęziach przemysłu.
C-2Zapoznanie studentów ze znaczeniem wybranych grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystaniem w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Grzyby jako źródło białka.1
T-A-2Wykorzystanie grzybów w produkcji enzymów.1
T-A-3Wykorzystanie grzybów do syntezy witamin.1
T-A-4Wykorzystanie grzybów w produkcji polisacharydów. Wykorzystanie grzybów w biosyntezie tłuszczów.1
4
laboratoria
T-L-1Izolacja i identyfikacja grzybów środowiskowych.2
T-L-2Ocena aktywności grzybów.1
3
wykłady
T-W-1Systematyka drożdży i grzybów strzępkowych. Znaczenie gospodarcze drożdży i ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu.2
T-W-2Immobilizacja drożdży.1
T-W-3Biosynteza etanolu, produkcja białka, witamin.1
T-W-4Fizjologia i metabolizm Yarrowia lipolytica. Biosynteza kwasu cytrynowego i biomasy z udziałem Yarrowia lipolytica. Produkcja aromatów, enzymów przez Yarrowia lipolytica.1
T-W-5Biosynteza i praktyczne wykorzystanie pozakomórkowych hydrolaz z udziałem Trichoderma.1
T-W-6Znaczenie grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystanie w ochronie roślin.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach nad wybranym zagadnieniem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do prowadzonych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_W01
Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwość ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
BT_1A_W12, BT_1A_W10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_U01
Student umie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
BT_1A_U04, BT_1A_U10, BT_1A_U08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
BT_1A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_W01
Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwość ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
2,0Student nie potrafi objaśnić znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_U01
Student umie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
2,0Student nie umie ocenić właściwości biochemicznych wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
3,5Student potrafi na średnim poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
4,5Student potrafi dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O4.2_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
2,0Student nie postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego

Literatura podstawowa

  1. Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  2. Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
  3. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
  4. Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001
  5. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Grzyby jako źródło białka.1
T-A-2Wykorzystanie grzybów w produkcji enzymów.1
T-A-3Wykorzystanie grzybów do syntezy witamin.1
T-A-4Wykorzystanie grzybów w produkcji polisacharydów. Wykorzystanie grzybów w biosyntezie tłuszczów.1
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja i identyfikacja grzybów środowiskowych.2
T-L-2Ocena aktywności grzybów.1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyka drożdży i grzybów strzępkowych. Znaczenie gospodarcze drożdży i ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu.2
T-W-2Immobilizacja drożdży.1
T-W-3Biosynteza etanolu, produkcja białka, witamin.1
T-W-4Fizjologia i metabolizm Yarrowia lipolytica. Biosynteza kwasu cytrynowego i biomasy z udziałem Yarrowia lipolytica. Produkcja aromatów, enzymów przez Yarrowia lipolytica.1
T-W-5Biosynteza i praktyczne wykorzystanie pozakomórkowych hydrolaz z udziałem Trichoderma.1
T-W-6Znaczenie grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystanie w ochronie roślin.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.15
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O4.2_W01Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwość ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12Wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu.
BT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym i możliwościami wykorzystania wybranych gatunków grzybów w różnych gałęziach przemysłu.
C-2Zapoznanie studentów ze znaczeniem wybranych grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystaniem w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Systematyka drożdży i grzybów strzępkowych. Znaczenie gospodarcze drożdży i ich wykorzystanie w różnych gałęziach przemysłu.
T-W-2Immobilizacja drożdży.
T-W-3Biosynteza etanolu, produkcja białka, witamin.
T-W-4Fizjologia i metabolizm Yarrowia lipolytica. Biosynteza kwasu cytrynowego i biomasy z udziałem Yarrowia lipolytica. Produkcja aromatów, enzymów przez Yarrowia lipolytica.
T-W-5Biosynteza i praktyczne wykorzystanie pozakomórkowych hydrolaz z udziałem Trichoderma.
T-W-6Znaczenie grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystanie w ochronie roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach nad wybranym zagadnieniem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do prowadzonych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia znaczenie gospodarcze grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat znaczenia gospodarczego grzybów i możliwości ich biotechnologicznego wykorzystania w różnych gałęziach przemysłu; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O4.2_U01Student umie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
BT_1A_U08Dobiera i wykorzystuje metody, techniki i urządzenia rutynowo stosowane w laboratoriach badawczych i diagnostycznych; posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów w zakresie produkcji żywności, ochrony zdrowia zwierząt i ochrony środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym i możliwościami wykorzystania wybranych gatunków grzybów w różnych gałęziach przemysłu.
C-2Zapoznanie studentów ze znaczeniem wybranych grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystaniem w ochronie środowiska.
Treści programoweT-L-1Izolacja i identyfikacja grzybów środowiskowych.
T-L-2Ocena aktywności grzybów.
T-A-1Grzyby jako źródło białka.
T-A-2Wykorzystanie grzybów w produkcji enzymów.
T-A-3Wykorzystanie grzybów do syntezy witamin.
T-A-4Wykorzystanie grzybów w produkcji polisacharydów. Wykorzystanie grzybów w biosyntezie tłuszczów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach nad wybranym zagadnieniem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do prowadzonych zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów i audytoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić właściwości biochemicznych wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
3,5Student potrafi na średnim poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
4,5Student potrafi dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
5,0Student potrafi bardzo dobrze ocenić właściwości biochemiczne wybranych grzybów pod kątem ich wykorzystania w różnych procesach biotechnologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-N-O4.2_K01Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem gospodarczym i możliwościami wykorzystania wybranych gatunków grzybów w różnych gałęziach przemysłu.
C-2Zapoznanie studentów ze znaczeniem wybranych grzybów dla rolnictwa i ich wykorzystaniem w ochronie środowiska.
Treści programoweT-L-1Izolacja i identyfikacja grzybów środowiskowych.
T-L-2Ocena aktywności grzybów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach nad wybranym zagadnieniem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania studentów do prowadzonych zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, a także ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu grzybów na procesy biotechnologiczne, a w efekcie na zdrowie człowieka i stan środowiska naturalnego