Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Genetyka ogólna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka ogólna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Kmieć <Marek.Kmiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu biologii i biochemii oraz statystyki matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najnowszą wiedzą na temat informacji genetycznej u Prokariota i Eukariota oraz ze sposobami realizacji tej informacji. |
C-2 | Zapoznanie z molekularnymi podstawami dziedziczenia oraz z przyczynamia powstawania mutacji i ich znaczeniu oraz możliwościami wykorzystania informacji płynących z identyfikacji poszczególnych mutacji. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętnosci interpretacji i poznawania oraz dostrzegania zmienności świata zwierząt. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podziały jądra komórkowego. Gametogeneza. Budowa i typy morfologiczne chromosomów. Metody badań cytogenetycznych | 2 |
T-A-2 | Mechanizmy dzidziczenia cech uwarunkowanych jedna i vwieloma parami genów cech niezaleznych. Dziedziczenie cech wzajemnie sprzezonych, crossing over, mapy chromosomowe. Wspóldziałanie genów w kształtowaniun fenotypów. Dziedziczenie płci i cech sprzężonych i zwiazanych z płcią. Mutacje, allele wielokrotne i geny letalne. geny kumulatywne i dzidziczenie cech ilosciowych. | 5 |
T-A-3 | Rodowody, pokrewieństwo i inbred | 1 |
T-A-4 | Struktura genetyczna populacji. Frekwencje genów i genotypów. Równowaga genetyczna populacji. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza sekwencji nukleotydowych wybranego fragmentu genu oraz wyszukanie wystepowania polimorfizmu w wybranych sekwencjach nukleotydowych na podstawie sekwencji genów zamieszczonych na stronach internetowych GeneBank'u. | 3 |
T-L-2 | Zaprojektowanie sekwencji starterowych oraz opracowanie i wykonanie testu genetycznego dla dwóch wybranych polimorfizmów. | 4 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do genetyki. Rozwój nauki o dzidziczeniu. Genetyka współczesna, jej zakres i działy. Materialne podłoże dzidziczenia w komórkach. Róznice miedzy Prokariota i Eukariota. Fizyczna organizacja genomu wirusów, bakterii i organizmów eukariotycznych. Budowa kwasów nukleinowych. Struktura i funkcje DNA oraz RNA. | 1 |
T-W-2 | Kod genetyczny. Pojecie genu i jego organizacja. Realizacja informacji genetycznej. Regulacje funkcji genów. | 1 |
T-W-3 | Płeć - determinacja u różnych gatunków, wpływ czynników srodowiskowych na determinację płci. możliwości sztucznego regulowania płci, chromosomy płci, dzizdziczenie sprzężone z płcią, cechy związane z płcia i ograniczone płcią, zaburzenia determinacji płci. mozliwości molekularnego okreslania płci. | 1 |
T-W-4 | Mutacje - mechanizmy, definicje, podłoże genetyczne, podział i ich zanczenie, przyczyny powstawania mutacji i ich skutki. Anomalie genetyczne u ludzi i zwierząt. Zaburzenia mono- i poligenowe. | 1 |
T-W-5 | Zmenność w świecie zwierząt. Zmienność ciągła i skokowa, zmienność rekombinacyjna i mutacyjna. Polimorfizm genetyczny. Sposoby i możliwości jego wykorzystania nie tylko w hodowli zwierząt. | 2 |
T-W-6 | Genetyka populacji. Struktura genetyczna populacji. Badania frekwencji genów i genotypów. Prawo Hardy’ego-Weinberg’a. Czynniki zaburzające równowagę genetyczną populacji. Znacznie badań populacyjnych. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczaeń audytoryjnych | 11 |
A-A-3 | Konsultacje | 12 |
A-A-4 | Zaliczenie treści i omówienie wyików zaliczenia | 8 |
A-A-5 | Samodzielne studiowanie literatury | 4 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 7 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń laboratoryjnych. | 8 |
A-L-3 | Analiza i interpretacja uzyskanych wyników opracowanych testów genetycznych | 7 |
A-L-4 | Zaliczenie treści laboratoriów oraz omówienie wyników zaliczenia | 4 |
A-L-5 | Konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 8 |
A-W-2 | konsultacje | 12 |
A-W-3 | zaliczenie tresci wykładowych | 6 |
A-W-4 | samodzielne studiowanie literatury | 10 |
A-W-5 | samodzielne przygotowanie do zaliczenia | 9 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny, opowiadania |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium z poszczególnych partii materiału |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: zalczenie zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: w oparciu o oceny formujące |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C7_W01 student definiuje i objasnia podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech | BT_1A_W07, BT_1A_W09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-4 |
BT_1A_BT-N-C7_W02 Student w spsób swobodny objaśnia przyczyny istnienia i znaczenia zmienności fenotypowej, genetycznej i srodowiskowej w świecie zwierząt. | BT_1A_W07, BT_1A_W09, BT_1A_W10 | — | — | C-3, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C7_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objaśniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyczne oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej. | BT_1A_U06 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-C7_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | BT_1A_K04 | — | — | C-3, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C7_W01 student definiuje i objasnia podstawowe zjawiska genetyczne i charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech | 2,0 | studentnie potrafi zdefiniować i objaśnić podstawowych zjawisk genetycznych, jak również nie potrafi scharakteryzować mechanizmów dziedziczenias cech |
3,0 | Student poprawnie definiuje o bjaśnia większość podstawowych zjawisk genetycznych jak również potrafi scharakteryzować większość mechanoizmów dzidziczenia cech.. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetycvzne i poprawnie charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech. | |
4,0 | Student poprawnie definiuje i objaśnia podstawowe zjawiska genetycvzne jak również poprawnie i analitycznie charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech. | |
4,5 | dobra znajomość omawianych zjawisk genetycznych, umiejętność opisu kilku zjawisk i wskazanie powiązań z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie | |
5,0 | Student baqrdzo poprwanie definiuje i objasnia wszystkie zjawiska genetyczne, swobodnie charakteryzuje mechanizmy dzidziczenia cech, umiejetnie wskazuje na powiązania z różnymi procesami zachodzacymi w organizmie | |
BT_1A_BT-N-C7_W02 Student w spsób swobodny objaśnia przyczyny istnienia i znaczenia zmienności fenotypowej, genetycznej i srodowiskowej w świecie zwierząt. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować zjawiska zmienności w świecie zwierząt ani też nie posiada umiejętności określenia znaczenia istnienia zmienności fenotypowej, genetycznej iśrodowiskowej . |
3,0 | Student poprawnie objaśnia przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. | |
3,5 | Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. | |
4,0 | Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi równiez przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. | |
4,5 | Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi równiez przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. Potrafi również posługiwac sie narzedziami do oszacowania zmienności populacji. | |
5,0 | Student poprawnie objaśnia i analizuje przyczyny występowania zmienności fenotypowej, genetycznej i środowiskowej w świecie zwierząt. Potrafi równiez przewidywać skutki działania czynników zakłócających stan równowagi genetycznej populacji. Potrafi również posługiwac sie narzedziami do oszacowania zmienności populacji i umiejetnie wykorzystuje uzyskane wyniki do wyciagania wniosków. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C7_U01 Student potrafi definiować oraz swobodnie objaśniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyczne oraz w swobodny sposób zinterpretować mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej. | 2,0 | Stydent nie potrafi definiować , objasniać i interpretować podstawowych zjawisk genetycznych. |
3,0 | Stydent potrafi definiować, objasniać i interpretować podstawowe zjawiska genetyczne oraz w sposób swobodny interpretować mechanizmy interakcji genotczno-środowiskowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-C7_K01 Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje dbałość o własciwą realizację powierzanych zadań pracując samodzielnie jak i w zespole. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, PWN, Warszawa, 2004
- Winter P.C., Hickey G.I., Flechter H.L., Krótkie wykłady. Genetyka, PWN, Waerszawa, 2008
- Kosowska B., Moska M., Strzała T., Genetyka ogólna dla biologów, UP Wrocław, Wrocław, 2008
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław, 2003
Literatura dodatkowa
- Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2009
- Węgleński P., Genetyka molekularna, PWN, Warszawa, 2008
- Słomski R., Przykłady analiz DNA, Wydawnictwo AR im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań, 2004
- King R.C., Stansfield W.D., Słownik terminów genetycznych, Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN, Poznań, 2002