Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Mikologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii i mikroekologii |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z systemami identyfikacji grzybów oraz ich morfologią i funkcjami życiowymi |
C-2 | Wskazanie znaczenia genetycznych i epigenetycznych uwarunkowań mechanizmów życiowych grzybów |
C-3 | Określenie roli grzybów jako form chorobotwórczych, saprofitycznych i symbiotycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Społeczności ekologiczne grzybów | 1 |
T-A-2 | Podstawy i metody wykorzystywane w identyfikacji grzybów | 1 |
T-A-3 | Mykotoksyny grzybów - podział, warunki tworzenia, skutki ich obecności i metody oznaczania | 1 |
T-A-4 | Grzyby jako potencjalne narzędzie w biotechnologii | 1 |
4 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Biosynteza zewnatrzkomórkowych związków polisacharydowych | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce grzybów w świecie ożywionym | 2 |
T-W-2 | Systemy klasyfikacji grzybów i ich taksonomia | 2 |
T-W-3 | Ekologia i genetyczne podstawy zachowań grzybów | 2 |
T-W-4 | Genomika i proteomika grzybów | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studentów w zajęciach udytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji tematycznych | 5 |
A-A-3 | Indywidualne studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-A-4 | KOnsultacje z prowadzącym zajęcia | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-L-2 | konsultacje | 5 |
A-L-3 | praca wlasna studenta | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studentów w wykładach | 8 |
A-W-2 | Indywidulane studiowanie literatury w celu zaliczenia przedmiotu | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej | 15 |
A-W-4 | konsultacje | 8 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna i analiza sprawozdań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie audytoriów w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_W01 Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku oraz genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań | BT_1A_W07, BT_1A_W08, BT_1A_W14, BT_1A_W10 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_U01 Posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii | BT_1A_U03, BT_1A_U04, BT_1A_U05, BT_1A_U08 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_K01 Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii | BT_1A_K04, BT_1A_K05, BT_1A_K08 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_W01 Posiada wiedze z zakresu systematyki grzybów, ich roli w środowisku oraz genetycznych i epigenetycznych mechanizmów zachowań | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu systestematyki i biologii grzybów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_U01 Posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku, potrafi opisać mechanizmy warunkujące funkcjonowanie grzybów w środowisku oraz możliwości ich wykorzystania w biotechnologii | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zastosować podstawowe metody klasyfikacji grzybów ale samodzielnie nie potrafi określić ich roli w środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O4.1_K01 Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu metod badawczych w celu rozpoznawania i klasyfikacjii grzybów, określenia ich roli w środowisku i możliwości wykorzystania w biotechnologii | 2,0 | |
3,0 | Student posiada zdolność doboru podstawowych metod z zakresu klasyfikacji i rozpoznawania grzybów bez sadzielnego wskazania ich roli w środowisku i mozliwości wykorzystania w biotechnologii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Dynowska, A. Ejdys, Mikologia laboratoryjna, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2011, 1
- E. Baran, Mikologia - co nowego, Cornetis, Wrocław, 2008
Literatura dodatkowa
- W. Mułenko, Mykologiczne badania terenowe - przewodnik metodyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008
- H.G. Schlegel, Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2008