Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)
Sylabus przedmiotu Biofizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biofizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość pojęć i praw z zakresu fizyki cząsteczkowej, mechaniki płynów, optyki oraz ruchu drgającego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w organizmie żywym. |
C-2 | Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i podejmowania decyzji |
C-3 | Wykształcenie u studentów aktywnego syosunku do nabytej wiedzy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych obejmujących treści programowe wykładów | 2 |
2 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biofizyka układu krwionośnego. Budowa układu krążenia. Właściwości biomechaniczne i geometryczne naczyń krwionośnych. Energetyka serca. | 2 |
T-W-2 | Biofizyka zmysłu słuchu. Budowa i funkcjonowanie układu słuchu. Analiza dźwięku w układzie słuchowym. | 2 |
T-W-3 | Biofizyka zmysłu wzroku. Układ optyczny oka. Zdolność rozdzielcza oka. Energetyka procesu widzenia. | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
0 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 2 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć audytoryjnych | 7 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | czytanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie sie do kolokwium zaliczeniowego | 15 |
30 | ||
laboratoria | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | rozwiązywanie zadań rachunkowo-problemowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ciągła ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy zespołowej |
S-3 | Ocena formująca: test sprawdzający |
S-4 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-B7_W01 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki | BT_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-B7_U01 Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie. | BT_1A_U02 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
BT_1A_BT-N-B7_U02 Student potrafi pracować w zespole. Potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Student potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski | BT_1A_U01 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-N-B7_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy. | BT_1A_K05 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-B7_W01 Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać podstawowe procesy biofizyczne zachodzące w organizmie żywym za pomocą praw fizyki | 2,0 | Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych. |
3,0 | Dostateczna znajomość materiału objętego treściami programowymi. Zna wzory, prawa i zasady fizyczne. Potrafi opisać niektóre zjawiska i procesy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału z biofizyki. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Rozumie, rozróżnia i potrafi opisać podstawowe procesy biofizyczne przebiegające w przyrodzie ożywionej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-B7_U01 Student potrafi rozróżnić i analizować podstawowe zjawiska i procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Student nie potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie potrafi rozwiązywać zadań rachunkowych i problemowych z zakresu wymaganego materiału z fizyki. Nie potrafi interpretować wyników i wyciągać płynących z nich wniosków. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowo-problemowych. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania typowych zadań rachunkowo-problemowych. Interpretuje wyniki typowych zagadnień zbio fizyki. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki typowych zadań z biofizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań z biofizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Potrafi w sposób zadowalający prezentować i wyjaśniać wyniki swojej pracy. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności. Potrafi stosować prawa i zasady fizyczne do rozwiązywania wszystkich wymaganych zadań rachunkowych. Interpretuje wyniki zadań zbio fizyki. Analizuje i interpretuje zagadnienia problemowe. Efektywnie prezentuje i wyjaśnia wyniki swojej pracy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-N-B7_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywaną pracę. Potrafi pracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomość ważności wykonywanej pracy. | 2,0 | Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma świadomości powiązań stanu gleb z jakością środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w aspekcie ochrony jakości środowiska przyrodniczego | |
3,5 | Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje go postawa dość odpowiedzialna i sumienna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego | |
4,0 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość roli ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego | |
4,5 | Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działanie własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość potrzeby ochrony i rekultywacji gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego | |
5,0 | Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową i zmotywować do działania innych jego członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób bardzo świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość roli, jaką odgrywa ochrona i rekultywacja gleb w kształtowaniu jakości życia roślin, zwierząt i ludzi |
Literatura podstawowa
- red. F.Jaroszyk, Biofizyka - podręcznik dla studentów, PZWL, Warszawa
- S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
Literatura dodatkowa
- red. A. Pilawski, Podstawy bipofizyki, PZWL, Warszawa