Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mutageneza środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mutageneza środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień zwiazanych z ochroną środowiska i genetyką

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi mutagenami chemicznymi i fizycznymi występującymi w środowisku
C-2zapoznanie studentów ze zdrowotnymi skutkami narażenia na mutageny środowiskowe
C-3zapoznanie studentów z sposobami oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.4
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.3
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)2
T-A-4Problemy zdrowotne mieszkańców aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.2
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.4
15
wykłady
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.4
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.2
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.4
T-W-4Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie.2
T-W-5Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części ćwiczeniowej15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zaliczenie części wykładowej15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: ćwiczenie - ocenę podsumowującą stanowi średnia arytmetyczna z ocen formujących
S-4Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie pisemne
S-5Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_W01
Student wymienia i charakteryzuje ważniejsze mutageny chemiczne i fizyczne występujące w środowisku
BT_1A_W17, BT_1A_W19C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_U01
Student analizuje potencjalne skutki wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne
BT_1A_U02C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_K01
Student rozumie zależność między obecnością szkodliwych subtancji w środowisku a zdrowiem człowieka i zwierząt.
BT_1A_K04C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_W01
Student wymienia i charakteryzuje ważniejsze mutageny chemiczne i fizyczne występujące w środowisku
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi wymienić podstawowe mutageny środowiskowe i je scharakteryzować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_U01
Student analizuje potencjalne skutki wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne
2,0
3,0Student w podstawym zakresie analizuje potencjalne skutki zdrowotne wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O1.2_K01
Student rozumie zależność między obecnością szkodliwych subtancji w środowisku a zdrowiem człowieka i zwierząt.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie rozumie zależność między obecnością szkodliwych subtancji w środowisku a zdrowiem człowieka i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowska A., Ekotoksykologia z elementami mutagenezy i kancerogenezy środowiskowej, SGGW, Warszawa, 2010
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.4
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.3
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)2
T-A-4Problemy zdrowotne mieszkańców aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.2
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.4
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.2
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.4
T-W-4Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie.2
T-W-5Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zajęć i zaliczenia części ćwiczeniowej15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zaliczenie części wykładowej15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O1.2_W01Student wymienia i charakteryzuje ważniejsze mutageny chemiczne i fizyczne występujące w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W17Wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych.
BT_1A_W19Posiada wiedzę na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej.
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze zdrowotnymi skutkami narażenia na mutageny środowiskowe
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi mutagenami chemicznymi i fizycznymi występującymi w środowisku
Treści programoweT-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi wymienić podstawowe mutageny środowiskowe i je scharakteryzować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O1.2_U01Student analizuje potencjalne skutki wynikające z narażenia na mutageny fizyczne i chemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U02Umie określić zjawiska i procesy chemiczne, fizyczne oraz biochemiczne w środowisku naturalnym i użytkowanym przez człowieka; potrafi szacować ryzyko i przewidzieć ewentualne niebezpieczeństwo wynikające z zachodzących procesów i zjawisk.
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze zdrowotnymi skutkami narażenia na mutageny środowiskowe
C-3zapoznanie studentów z sposobami oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi mutagenami chemicznymi i fizycznymi występującymi w środowisku
Treści programoweT-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)
T-A-4Problemy zdrowotne mieszkańców aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.
T-W-4Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie.
T-W-5Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji.
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawym zakresie analizuje potencjalne skutki zdrowotne wynikajace z oddziaływania szkodliwych czynników środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O1.2_K01Student rozumie zależność między obecnością szkodliwych subtancji w środowisku a zdrowiem człowieka i zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów ze zdrowotnymi skutkami narażenia na mutageny środowiskowe
C-3zapoznanie studentów z sposobami oceny zagrożenia zdrowia w następstwie narażenia na zanieczyszczenia znajdujące się w środowisku
C-1zapoznanie studentów z ważniejszymi mutagenami chemicznymi i fizycznymi występującymi w środowisku
Treści programoweT-A-1Zagrożenia zdrowia wynikające z zanieczyszczenia wody, gleby i powietrza substancjami o właściwościach mutagennych.
T-A-3Jakość środowiska w budynkach a problemy zdrowotne ich mieszkańców– Zespół Chorego Budynku (Sick Building Syndrome)
T-A-4Problemy zdrowotne mieszkańców aglomeracji miejskich i obszarów wysoko uprzemysłowionych.
T-A-5Mutagenne działanie dymu tytoniowego. Markery narażenia.
T-A-2Mutageny chemiczne w żywności. Szacowanie wielkości pobrania wybranych substancji z żywnością.
T-W-1Czynniki środowiskowe oddziałujące na zdrowie człowieka. Choroby i zaburzenia zdrowotne wywoływane przez zanieczyszczenie środowiska. Środowiskowe uwarunkowania chorób nowotworowych.
T-W-2Mutageny w środowisku i kancerogeneza. Zmiany teratologiczne. Mutageny chemiczne – charakterystyka.
T-W-4Przypadki masowych zatruć spowodowanych zanieczyszczeniem środowiska. Analiza skutków odległych w czasie.
T-W-5Metody oceny zagrożenia zdrowia wynikajacego z narażenia na mutageny środowiskowe. Identyfikacja zagrożeń. Rodzaje ekspozycji.
T-W-3Mutageny fizyczne – charakterystyka. Biologiczne i zdrowotne skutki działania promieniowania jonizującego na człowieka. Pierwiastki promieniotwórcze w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie rozumie zależność między obecnością szkodliwych subtancji w środowisku a zdrowiem człowieka i zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0