Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w przemyśle farmaceutycznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w przemyśle farmaceutycznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,29zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,42zaliczenie
laboratoriaL5 5 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizjologii, biochemii, mikrobiologii i immunologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wtórne metabolity.2
T-A-2Biotechnologia w produkcji antybiotyków.4
T-A-3Klonowanie ssaków. Zwierzęta transgeniczne.2
T-A-4Metody biotechnologiczne w produkcji białek terapeutycznych.2
10
laboratoria
T-L-1Izolacja wybranych szczepów mikroorganizmów użytecznych biotechnologicznie.2
T-L-2Określanie potencjału biotechnologicznego wybranych szczepów mikroorganizmów.3
5
wykłady
T-W-1Wstęp do biotechnologii farmaceutycznej.2
T-W-2Źródła substancji czynnych biologicznie.2
T-W-3Skrining szczepów wysokowydajnych.3
T-W-4Leki produkowane metodami biotechnologicznymi. Bezpieczeństwo nowo powstałych leków. Farmakokinetyka i farmakodynamika leków wytwarzanych za pomocą technik biotechnologicznych.2
T-W-5Biotechnologiczne możliwości zastąpienia eksperymentów na zwierzątch. Normotermicznie hemoperfundowane narządy dużych ssaków. Ubój zwierząt, pozyskiwanie krwi oraz konserwowanie narządów. Aparatura niezbędna do perfuzji izolowanych narządów. Roztwory dializacyjne.2
T-W-6Techniki biotechnologiczne w produkcji roślinnych metabolitów wtórnych. Wykorzystanie biotechnologii w badaniach kontrolnych leków i kosmetyków.2
T-W-7Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej w medycynie. Somatyczna terapia genowa. Systemy transferu genów. Mitochondrialna terapia genowa. Produkcja sztucznych tkanek. Etyczne oraz społeczne problemy/kontrowersje związane z biotechnologią faramceutyczną.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia audytoriów.10
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów.5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
BT_1A_W16C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BT_1A_BT-S-O10.1_W02
Student zna główne techniki biotechnologiczne wykorzystywane w produkcji oraz testowaniu leków. Student posiada wiedzę w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie.
BT_1A_W10C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
BT_1A_U10C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
BT_1A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
2,0Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BT_1A_BT-S-O10.1_W02
Student zna główne techniki biotechnologiczne wykorzystywane w produkcji oraz testowaniu leków. Student posiada wiedzę w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie.
2,0Student nie zna technik biotechnologicznych w produkcji i testowaniu leków. Student nie posiada wiedzy w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę na temat technik biotechnologicznych w produkcji i testowaniu leków. Student wykazuje minimum wiedzy w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie. Student popełnia wiele błedów.
3,5Student zna dostatecznie techniki biotechnologiczne w produkcji i testowaniu leków. Student posiada ograniczoną wiedze w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie.
4,0Student zna dobrze techniki biotechnologicznych w produkcji i testowaniu leków. Student potrafi omówić możliwości wykorzystania biotechnologii w medycynie.
4,5Student zna bardzo dobrze techniki biotechnologiczne w produkcji i testowaniu leków. Student potrafi szeroko omówić mozliwości wykorzystania biotechnologii w medycynie.
5,0Student zna bardzo dobrze oraz potrafi szeroko i szczegółowo omówić techniki biotechnologiczne w produkcji i testowaniu leków.Student posiada pogłębioną wiedzę oraz potrafi szeroko omówić możliwości zastosowania biotechnologii w medycynie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_U01
Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
2,0Student nie wykorzystuje umiejętności dotyczących znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O10.1_K01
Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
2,0Student nie postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej a także ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia: podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1998
  2. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Akadamia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2006
  3. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, PWN, Warszawa, 1998
  4. Stokłosowa S. (red.), Hodowla komórek i tkanek, PWN, Warszawa, 2004
  5. Kayser O., Muller R. H. (red.), Biotechnologia Farmaceutyczna, PWN, Warszawa, 2003
  6. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna, tom 1 i 2, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Maleszy S. (red.), Biotechnologia Roślin, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wtórne metabolity.2
T-A-2Biotechnologia w produkcji antybiotyków.4
T-A-3Klonowanie ssaków. Zwierzęta transgeniczne.2
T-A-4Metody biotechnologiczne w produkcji białek terapeutycznych.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja wybranych szczepów mikroorganizmów użytecznych biotechnologicznie.2
T-L-2Określanie potencjału biotechnologicznego wybranych szczepów mikroorganizmów.3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do biotechnologii farmaceutycznej.2
T-W-2Źródła substancji czynnych biologicznie.2
T-W-3Skrining szczepów wysokowydajnych.3
T-W-4Leki produkowane metodami biotechnologicznymi. Bezpieczeństwo nowo powstałych leków. Farmakokinetyka i farmakodynamika leków wytwarzanych za pomocą technik biotechnologicznych.2
T-W-5Biotechnologiczne możliwości zastąpienia eksperymentów na zwierzątch. Normotermicznie hemoperfundowane narządy dużych ssaków. Ubój zwierząt, pozyskiwanie krwi oraz konserwowanie narządów. Aparatura niezbędna do perfuzji izolowanych narządów. Roztwory dializacyjne.2
T-W-6Techniki biotechnologiczne w produkcji roślinnych metabolitów wtórnych. Wykorzystanie biotechnologii w badaniach kontrolnych leków i kosmetyków.2
T-W-7Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej w medycynie. Somatyczna terapia genowa. Systemy transferu genów. Mitochondrialna terapia genowa. Produkcja sztucznych tkanek. Etyczne oraz społeczne problemy/kontrowersje związane z biotechnologią faramceutyczną.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia audytoriów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.1_W01Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W16Ma wiedzę na temat różnorodności, funkcjonowania oraz znaczenia mikroorganizmów dla człowieka i środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej
Treści programoweT-W-3Skrining szczepów wysokowydajnych.
T-W-1Wstęp do biotechnologii farmaceutycznej.
T-W-2Źródła substancji czynnych biologicznie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.1_W02Student zna główne techniki biotechnologiczne wykorzystywane w produkcji oraz testowaniu leków. Student posiada wiedzę w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W10Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej
Treści programoweT-W-4Leki produkowane metodami biotechnologicznymi. Bezpieczeństwo nowo powstałych leków. Farmakokinetyka i farmakodynamika leków wytwarzanych za pomocą technik biotechnologicznych.
T-W-5Biotechnologiczne możliwości zastąpienia eksperymentów na zwierzątch. Normotermicznie hemoperfundowane narządy dużych ssaków. Ubój zwierząt, pozyskiwanie krwi oraz konserwowanie narządów. Aparatura niezbędna do perfuzji izolowanych narządów. Roztwory dializacyjne.
T-W-6Techniki biotechnologiczne w produkcji roślinnych metabolitów wtórnych. Wykorzystanie biotechnologii w badaniach kontrolnych leków i kosmetyków.
T-W-7Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej w medycynie. Somatyczna terapia genowa. Systemy transferu genów. Mitochondrialna terapia genowa. Produkcja sztucznych tkanek. Etyczne oraz społeczne problemy/kontrowersje związane z biotechnologią faramceutyczną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna technik biotechnologicznych w produkcji i testowaniu leków. Student nie posiada wiedzy w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę na temat technik biotechnologicznych w produkcji i testowaniu leków. Student wykazuje minimum wiedzy w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie. Student popełnia wiele błedów.
3,5Student zna dostatecznie techniki biotechnologiczne w produkcji i testowaniu leków. Student posiada ograniczoną wiedze w zakresie wykorzystania biotechnologii w medycynie.
4,0Student zna dobrze techniki biotechnologicznych w produkcji i testowaniu leków. Student potrafi omówić możliwości wykorzystania biotechnologii w medycynie.
4,5Student zna bardzo dobrze techniki biotechnologiczne w produkcji i testowaniu leków. Student potrafi szeroko omówić mozliwości wykorzystania biotechnologii w medycynie.
5,0Student zna bardzo dobrze oraz potrafi szeroko i szczegółowo omówić techniki biotechnologiczne w produkcji i testowaniu leków.Student posiada pogłębioną wiedzę oraz potrafi szeroko omówić możliwości zastosowania biotechnologii w medycynie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.1_U01Student wykorzystuje umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej
Treści programoweT-A-2Biotechnologia w produkcji antybiotyków.
T-A-1Wtórne metabolity.
T-L-1Izolacja wybranych szczepów mikroorganizmów użytecznych biotechnologicznie.
T-L-2Określanie potencjału biotechnologicznego wybranych szczepów mikroorganizmów.
T-A-3Klonowanie ssaków. Zwierzęta transgeniczne.
T-A-4Metody biotechnologiczne w produkcji białek terapeutycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje umiejętności dotyczących znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
3,5Student potrafi na średnim poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
4,0Student potrafi na dobrym poziomie wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
4,5Student potrafi dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać umiejętności dotyczące znajomości metod wytwarzania i mechanizmów działania wybranych farmaceutyków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O10.1_K01Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji wybranych farmaceutyków
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi technikami laboratoryjnymi wykorzystywanymi w biotechnologii farmaceutycznej
Treści programoweT-L-1Izolacja wybranych szczepów mikroorganizmów użytecznych biotechnologicznie.
T-L-2Określanie potencjału biotechnologicznego wybranych szczepów mikroorganizmów.
T-W-7Zastosowanie biotechnologii farmaceutycznej w medycynie. Somatyczna terapia genowa. Systemy transferu genów. Mitochondrialna terapia genowa. Produkcja sztucznych tkanek. Etyczne oraz społeczne problemy/kontrowersje związane z biotechnologią faramceutyczną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Praca w grupach
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy studentów na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; nie ma świadomości wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka
3,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej a także ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0Student postepuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej; ma świadomość wpływu mikroorganizmów na procesy biotechnologiczne w przemyśle farmaceutycznym a w efekcie na zdrowie człowieka