Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S3)
Sylabus przedmiotu Ekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie ogólnych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej, instrumentów regulacyjnych, podstaw podejmowania decyzji w przedsiębiorstwach z uwzględnieniem otoczenia makroekonomicznego, zasad funkcjonowania gospodarki światowej i stojących przed nią wyzwań w XXI w. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | System gospodarki rynkowej (mieszanej) i jej podmioty. Trójpodmiotowy obieg okrężny - ujęcie mikro- i makroekonomiczne. | 2 |
T-K-2 | Pojęcie rynku i jego elementy. Determinanty popytu i podaży. Równowaga rynkowa i jej odchylenia. Ceny jako wynik działania rynku lub interwencji państwa. | 2 |
T-K-3 | Struktury rynkowe i konkurencja na różnych rynkach. | 2 |
T-K-4 | Zachowania współczesnych przedsiębiorstw w gospodarce - od MŚP po korporacje globalne. | 2 |
T-K-5 | Równowaga makroekonomiczna w ujęciu keynesowskim i jej uwarunkowania. | 2 |
T-K-6 | Sektor publiczny w gospodarce mieszanej. | 2 |
T-K-7 | Cykliczność rozwoju gospodarczego i wzrost gospodarczy. | 2 |
T-K-8 | Inflacja i deflacja w gospodarce jako zagrożenia dla rozwoju. | 2 |
T-K-9 | Budżet państwa. Deficyt budżetowy i dług publiczny - problemy współczesnych gospodarek. | 2 |
T-K-10 | Handel zagraniczny i elementy polityki handlowej. | 2 |
T-K-11 | Polityka monetarna i budżetowa a sterowanie gospodarką i przezwyciężanie problemów gospodarczych | 2 |
T-K-12 | Wykorzystanie polityki podażowej, dochodowej i handlu zagranicznego do oddziaływania na koniunkturę gospodarczą i popyt globalny. | 2 |
T-K-13 | Globalizacja, gospodarka światowa i jej problemy rozwojowe. | 2 |
T-K-14 | Ekonomia a ekologia - problemy zrównoważonego rozwoju. | 2 |
T-K-15 | Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość? Pytania o przyszłość światowej gospodarki. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych. | 30 |
A-K-2 | Poznanie literatury przedmiotu | 30 |
A-K-3 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-K-4 | Przygotowanie projektu/eseju | 30 |
A-K-5 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-K-6 | Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu | 30 |
A-K-7 | Inne | 5 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Klasyczna metoda problemowa |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z projektu/eseju |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia/egzaminu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_3a.2_W01 studentów studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze publicznym i prywatnym, wyjaśniać funkcjonowanie współczesnej gospodari światowej i stojące przed nią wyzwania rozwojowe | BCH_3-_W01, BCH_3-_W05 | — | C-1 | T-K-6, T-K-2, T-K-9, T-K-1, T-K-11, T-K-4, T-K-5, T-K-7, T-K-8, T-K-3, T-K-10, T-K-14, T-K-15, T-K-13, T-K-12 | M-4, M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_3a.2_U01 studentów studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych i społecznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia | BCH_3-_U02, BCH_3-_U04 | — | C-1 | T-K-12, T-K-3, T-K-2, T-K-5, T-K-1, T-K-11, T-K-9, T-K-8, T-K-7, T-K-14 | M-4, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BCH_3-_3a.2_K01 student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a omawiając zjawiska i problemy ekonomiczne potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądow na tematy społeczno-gospodarcze | BCH_3-_K01, BCH_3-_K02, BCH_3-_K03 | — | C-1 | T-K-11, T-K-14, T-K-12, T-K-15, T-K-13 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_3a.2_W01 studentów studiów trzeciego stopnia ma wiedzę pozwalajacą dokonywać oceny racjonalności prowadzonej polityki makroekonomicznej, przewidywać zachowania producentów i konsumentów, podejmować decyzje inwestycyjne w sektorze publicznym i prywatnym, wyjaśniać funkcjonowanie współczesnej gospodari światowej i stojące przed nią wyzwania rozwojowe | 2,0 | |
3,0 | student studiów trzeciego stopnia opanował podstawowy materiał programowy i w tym zakresie wykazuje jego zrozumienie, podczas sprawdzania wiedzy popełnia często duże błędy merytoryczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_3a.2_U01 studentów studiów trzeciego stopnia potrafi posługiwać się pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne oraz posługiwać się sposobami rozwiązywania problemów ekonomicznych i społecznych, wykorzystując w tym celu odpowiednie metody i narzędzia | 2,0 | |
3,0 | student trzeciego stopnia potrafi z wydatną pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi, stosować metody i narzędzia ekonomiczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BCH_3-_3a.2_K01 student studiów trzeciego stopnia potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, a omawiając zjawiska i problemy ekonomiczne potrafi argumentować podczas prezentowania swych poglądow na tematy społeczno-gospodarcze | 2,0 | |
3,0 | student studiów trzeciego stopnia potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, posługiwać się argumentami podczas prezentowania swych poglądów na tematy społeczno-gospodarcze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2009
- Stiglitz J.E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Stiglitz J.E., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Czasopisma: Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, Polityka, Newseek