Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności ruchowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia wysiłku fizycznego i bezczynności ruchowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii organizmu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą na temat adaptacji do wysiłku, czyli zmian w strukturze i funkcji róznych narządów rozwijajacych się w procesie wysiłku fizycznego. |
C-2 | Zapoznanie studentów z procesami zachodzącymi w organizmie związanymi z niedoborem aktywności ruchowej oraz profilaktycznym znaczeniu wysiłku i trenningu na fizjologię organizmu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Apoptoza a wysiłek fizyczny. Powysiłkowe procesy apoptotyczne w mięśniach szkieletowych i układzie wydalniczym. Mechanizmy prowadzące do wytwarzania reaktywnych form tlenu podczas wysiłku fizycznego. | 2 |
T-L-2 | Fizjologia bezczynności ruchowej. Zmniejszenie wydolności fizycznej. Upośledzenie tolerancji glukozy i interakcje hormonalne. | 2 |
T-L-3 | Białkowe markery przyczyn i powikłań nadciśnienia tętniczego (angiotensynogen, renina, angiotensyny, enzym konwertujący angiotensynę I, bradykinina, śródbłonkowy czynnik hiperpolaryzujący, przedsionkowy czynik natriuretyczny - marker niewydolności lewokomorowej, mózgowy czynnik natriuretyczny - marker przeciążenia serca). | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Wysiłki fizyczne granice przystosowania. Organizacja czynnościowa układu ruchu. Nerwowa kontrola wysiłku fizycznego. Energetyka pracy mięsni i metabolizm wysiłkowy z uwzględnieniem czasu trwania wysiłku. Metabolizm powysiłkowy. | 1 |
T-W-2 | Pobieranie tlenu w czasie wysiłku. Czynność układu oddechowego oraz krążenia podczas wysiłku. Zmiany objętości i składu krwi pod wpływem wysiłku i treningu fizycznego. Hormonalna kontrola wysiłku fizycznego. | 1 |
T-W-3 | Termoregulacja w wysiłku fizycznym. Adaptacja do zmiennych warunków środowiska naturalnego. Wpływ wysiłku na czynność przewodu pokarmowego | 1 |
T-W-4 | Wpływ wysiłku fizycznego na czynność nerek oraz równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Fizjologiczne nastepstwa bezczynności ruchowej i dlugotrwałego pozostawania w pozycji leżącej. Wpływ treningu na tkankę kostną. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 6 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 6 |
A-L-3 | Samodzielne przygotowanie do pisemnego zaliczenia treści ćwiczeń | 6 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 4 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładow. | 4 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.5_W01 Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego. | Kn_1P_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.5_U01 Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu. | Kn_1P_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.5_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego. | Kn_1P_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.5_W01 Student zna podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je klasyfikować. Zna następstwa bezczynności ruchowej oraz opisuje zdrowotne aspekty wysiłku fizycznego. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i nie potrafi je sklasyfikowac. |
3,0 | Student zna zaledwie kilka podstawowych pojęc wysiłków fizycznych i niektóre potrafi sklasyfikowac. | |
3,5 | Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i kilka potrafi sklasyfikowac. | |
4,0 | Student dobrze definiuje wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i i potrafi większośc sklasyfikowac. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniowac wszystkie pojęcia wysiłków fizycznych i dobrze je klasyfikuje. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna wszystkie podstawowe pojęcia wysiłków fizycznych i potrafi je wszystkie sklasyfikowac. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.5_U01 Student posiada umiejętność rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową bądź bezczynnością. Posługuje się zasadami zdrowego trybu życia, znająć pozytywny wpływ wysiłku fizycznego na metabolizm tkankowy narządów i wydolność fizyczną organizmu. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową. |
3,0 | Student zaledwie poprawnie posiada umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego. | |
3,5 | Student poprawnie rozumuje mechanizmy zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejetnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie podczas wysiłku fizycznego. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, i posiada dużą umiejętnośc rozumienia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejetnośc rozumienuia mechanizmów zachodzących w organizmie związanych z aktywnością ruchową, które determinują zwiększoną wydolnośc fizyczną organizmu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.5_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. Przejawia wysoką wrażliwość na potrzebę promocji aktywności ruchowej zwiazanej z poprawą i usprawnieniem czynności narządów oraz metabolizmu tkankowego. | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. |
3,0 | Student wykazuje w stopniu wystarczająco dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | |
3,5 | Student wykazuje w stopniu dostatecznym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | |
4,0 | Student wykazuje w stopniu wystarczająco dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | |
4,5 | Student wykazuje w stopniu dobrym zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym wykazuje zrozumienie podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem wysiłku fizycznego. |
Literatura podstawowa
- Traczyk W.Z.Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
- Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Czarkowska-Pączek B., Przybylski J., Zarys fizjologii wysiłku fizycznego., Urban and Partner, Wrocław, 2005
- Birch K., MacLaren D., George K., Fizjologia sportu krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008